بازخوانی وضعیت سینمای انیمیشن در ایران

حالا دیگر سال ۲۰۱۹ فرا رسیده است و البته قرن شمسی نیز به پایان خود نزدیک می‌شود. عقل سلیم حکم می‌کند که در انتهای یک قرن شمسی و یک دهه‌ی میلادی، بنیشینم و حساب کنیم که در این مدت با سینمای انیمیشن چه کرده‌ایم و در کجای جهان ایستاده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. این جشنواره معتبرترین جشنواره ی پویانمایی کشوری و یکی از بهترین های غرب آسیا و منطقه است. به همین بهانه به بازخوانی وضعیت سینمای انیمیشن در ایران می پردازیم.

در این چند سالی که ساخت انیمیشن بلند در ایران جدی گرفته شده است، بیش از ۳۰ انیمیشن بلند ایرانی برای نمایش روی پرده ساخته شده‌اند که البته بخشی از آن‌ها تنها به صورت محدود و در جشنواره‌ی فجر به اکران رسیده‌اند. فهرست دقیق این آثار به علاوه‌ی فهرست آثاری که پروانه‌ی ساخت گرفته‌اند و مراحل تولید را سپری می‌کنند، به شرح زیر است:

۱. هفت رنگ 

۲. خورشید مصر 

۳. جمشید و خورشید (توقیف ۱۰ ساله)

۴. افسانه گل نور (فقط اکران فجر)

۵. قلب سیمرغ (هنر و تجربه)

۶. پیشول و میشول و سطل پرنده (اکران محدود)

۷. تهران۱۵۰۰  

۸. رستم و سهراب

۹. داستان سامرا (فقط اکران فجر)

۱۰. شاهزاده روم

۱۱. نبرد خلیج فارس۲  

۱۲. ناسور 

۱۳. قلب خورشید

۱۴. فهرست مقدس

۱۵. رهایی از بهشت

۱۶. پادشاه آب (فقط اکران فجر)

۱۷. بازمانده (فقط اکران فجر)

۱۸. مبارک (تلفیقی)

۱۹. کله آهنی (فقط اکران فجر)

۲۰. افسانه سرزمین گوهران

۲۱. قلب خورشید (اکران فجر- اکران محدود)

۲۲. فیلشاه

۲۳. امین و اکوان

۲۴. کلیله و دمنه

۲۵. مبارک (تلفیقی)

۲۶. راز سیاوش

۲۷. درمسیر باران

۲۸. دنیای کیف‌ها (وضعیت اکران نامعلوم)

۲۹. شب آفتابی

۳۰. راز پروانه‌ها (وضعیت اکران نامعلوم)

۳۱. بنیامین

۳۲. آخرین داستان

علاوه بر انیمیشن هایی که تا به حال ساخته شده اند و خوب یا بد توانسته اند روی پرده سینما بدرخشند، کارگردان ها دست از کار نکشیده اند و آثار مطلوبی نیز در دست تولید است که در ادامه می خوانید:

۱. گولز- کیانوش دالوند (در دست تولید)

۲. انقراض- هادی محمدیان (در دست تولید)

۳. پسر دلفینی- محمد خیراندیش (در دست تولید)

۴. لوپتو- عباس عسگری (در دست تولید)

۵. دزد رویاها- روانبخش صادقی (در دست تولید)

۶. شاهزاده آبتین و پرطلایی- علی اسکویی (در دست تولید)

۷. علف، ماجراجویان سینما- محمدمعین صمدی (پیش تولید)

۸. حضرت موسی- وحید نیکخواه آزاد (پیش تولید)

علاوه بر این فهرست، انیمیشن‌های بلند بسیاری برای پخش انحصاری در تلویزیون تولید شده است که از میان آن‌ها می‌توان به رستم و اسفندیار، ابراهیم خلیل الله، عاشورائیان، تریلوژی ماردوش، سفر به سرزمین دور، رستم و برزو، شداد، پای به پای آفتاب، نگین هفت دریا، سربازان کوچک، آقای مهربان، بی‌خوابی و یوز اشاره کرد.

همچنین علاوه بر آثار تلویزیونی و سینمایی، در دهه‌ی اخیر آثار بلندی مانند دراکولا در تهران، موش آوازه خوان، باب اسفنجی در تهران و... به صورت اختصاصی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده‌اند. 

وقتی که به آمار بالای ده‌ها انیمیشن کوتاه و نیمه بلند و صدها ساعت مجموعه‌ی تلویزیونی را اضافه کنیم، پی می‌بریم که انیمیشن ایران دوران تجربه‌ی خود را به طور کامل سپری کرده، به بلوغ رسیده است و حالا به نقطه‌ای رسیده که باید بالغانه جایگاه آینده‌ی خود در صنعت انیمیشن جهان را مشخص کند.

البته نباید فراموش کرد که این مسیر پر از فرصت‌های از دست رفته و خطاهای کلیدی بوده که رسیدن انیمیشن ایران به این نقطه را سال‌ها به تاخیر انداخته‌اند. اگرچه نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند اما باید با هوشیاری این مشکلات را بررسی کرد و از آن‌ها درس گرفت. 

کد خبر 368673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.