رضا اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نخستین اقدام در فاز نخست، عملیات ترمیم و بهسازی تونل شهید آقاخانی، تخلیه سرامیکهای شکسته و آسیب دیده در ۴۰ نقطه در محل عبور تاسیسات جعبههای آتش نشانی است؛ البته تعدادی از سرامیکهای سالم که قابلیت جایگزینی داشته در نقاط مورد نیاز استفاده شده است.
وی با بیان اینکه تا چند روز آینده پنلهای بتنی هامر (پنل های بتنی پیش ساخته) تهیه شده تا پس از آماده سازی نسبت به نصب آنها در نقاط تخلیه شده اقدام شود تصریح کرد: در فاز نخست نقاط آسیب دیده خاص را که بیشتر مخدوش بوده و در منظر دید شهروندان قرار دارد ترمیم خواهیم کرد، اما اقدامات اساسی را در سال آینده انجام میدهیم.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه تونل شهید آقاخانی در سال ۱۳۸۶ طراحی و در دیماه سال ۸۷ به بهرهبرداری رسیده است، افزود: آن زمان با توجه به محدودیت زمانی و ترافیک سنگین در این نقطه از شهر، گزینههای مختلفی برای نماسازی و بدنهسازی این تونل پیشنهاد شد و فرضیههای متعددی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه در نهایت به وضعیت موجود یعنی نما با استفاده از سرامیک رسیدند.
اخوان هزینه جابه جایی کل نمای تونل آقاخانی را حدود هفت میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در زمان اجرای تونل شهید آقاخانی قرار بر این بوده که راههای خروج اضطراری از تونل در زمان حادثه پیش بینی شود، اما متأسفانه این کار به دلیل محدودیتهایی که وجود داشته و اینکه در طرفین تونل یعنی کندروهای خیابان بزرگمهر تأسیسات اصلی شهری گذر کرده، انجام نشده، اما در صدد هستیم در ضلع شرقی که قبلاً پارکینگهایی پیشبینی شده بوده در سال آینده یک یا دو راه خروج اضطراری بر اساس طراحی، برآورد مسائل و مطالعات فنی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در واقع انباشت مشکلات حال حاضر در تونل شهید آقاخانی در طول ۱۰ سال بهرهبرداری اتفاق افتاده است و با توجه به شرایط فیزیکی محل و اینکه نخستین تونل شهری است که با حدود یک کیلومتر با احتساب رمپها احداث شده است و به لحاظ شرایط خاصی که دارد بسیاری از جوانان در این محیط بسته شهری یکباره هیجان خود را با پرتاب ترقه و یا شیء تخلیه میکنند، این آسیبها انباشته شده و سیما و منظر تونل مخدوش شده است.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای تونل شهید آقاخانی علاوه بر دوربین نظارت تصویری، امکاناتی همچون پایش تصویری، کنترل سرعت و مسائل دیگر در نظر گرفته شده است، گفت: برای ورودی رمپهای تونل نیز در سال ۹۸ اقداماتی انجام میشود، همچنین برای ایمنی رفیوژ میانی تونل یک طراحی ویژه همسو با شرایط تونل از نظر معماری، سیما و منظر شهری و زیباسازی در سازمان طراحی شهرداری انجام خواهد شد.
نظر شما