به گزارش ایمنا، عزمش را جزم کرده است تا چرخی در شهر بزند؛ باید برود؛ دلتنگ شهر است و طبیعت و پارکهای حاشیه زاینده رود... آب نیست، اما سبزی پارکهای حاشیه رودخانه در یک روز ابری دلنشین است، نزدیک پارک میشود، میلههایی دایرهای شکل مانع است؛ به ورودی دوم می رود، باز هم میلههای آهنی سد راهش شده؛ نا امید نمیشود به ورودی سوم میرود، اما باز سد آهنی مقابل خود میبیند... انگار باید به جرم معلولیت از پشت میلههای آهنی قدم زدن در روی برگهای پاییزی را تجسم کند...
« از وقتی خوب را از بد تشخیص دادم، میگفتند معلولیت، محدودیت نیست و نباید در خانه ماند، باید تفریح کرد، درس خواند و مشغول کار شد، اما حالا که ویلچرنشین شدم، با تمام وجود محدودیت را درک می کنم، اینکه چرا نمیتونم از موانع پارک رد شم، اینکه نمیتونم با تاکسی و اتوبوس بیرون برم، اینکه حتی نمیتونم مترو سواری کنم» احمد معماریان اینها را میگوید و ادامه میدهد: «حتی مطب برخی پزشکان هم ورودی مناسب برای عبور ما ندارد؛ آسانسور که دیگر هیچ... تا کنون در چند سفر به تعدادی از کشورهای خارجی دیدهام به راحتی میتوان با ویلچیر در اتوبوس سوار و پیاده شد، البته در اصفهان شهرداری کارهای زیادی انجام داده است، اما کافی نیست؛ مثلا برخی از ایستگاههای مترو، آسانسور دارند و راحت می توانیم به سکوی مترو برسیم، اما حدود ۱۵ سانتیمتر اختلاف سطح سکو و واگن وجود دارد و ویلچریها نمیتوانند سوار مترو شوند.»
محمدرضا که ویلچر تحمل اندام درشتش را ندارد، لبخندش سرد و نگاهش مهربان است، «خیلی احساس قدرت میکردم، اما یادم نبود که زمان از من قدرتمندتر است...اگر هر مقام مسئول یکبار فقط یک ساعت روی صندلی چرخدار بنشیند و امور روزانه خود را انجام دهد، با مشکلات ما دست و پنجه نرم میکنند.»
او ادامه میدهد: « شهر باید طوری طراحی شود که یک فرد ویلچرنشین به تنهایی بتواند در آن رفت و آمد کند، ما از اتوبوس هم نمیتوانیم استفاده کنیم و مجبوریم مدام تاکسی تلفنی بگیریم، تاکسی خصوصی هم هزینه زیادی برای ما دارد.»
تحقق کامل مفهوم"حق بر شهر معلولان"
«سید احمد حسینینیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این باره به ایمنا میگوید: یکی از حقوق شهروندی معلولان، جانبازان و سالمندان، استفاده از امکانات و فضاهای تفریحی، تاریخی و گردشگری برابر با سایر شهروندان است و فراهمکردن شرایط مناسب استفاده اقشار کمتوان جسمی از امکانات و اماکن عمومی از وظایف مدیریت شهری است.
وی تصریح میکند: شهرداری اصفهان از سالها قبل در قالب تشکیل ستاد مناسبسازی فضاهای شهری، بر این حوزه توجه و تمرکز ویژه داشته است تا جایی که افزایش مطلوبیت فضاهای شهری برای معلولان، جانبازان، سالمندان و کمتوانان جسمی حرکتی یکی از سیاستهای کلان در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۴ است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید میکند: مناسبسازی ساختمانها و فضاهای شهری برای ناتوانان و کمتوانان جسمی و حرکتی، جانبازان، معلولان و سالمندان و حتی در ابعاد وسیعتر، مناسبسازی فضای شهر برای تمامی اقشار جامعه و اجرایی کردن قوانین از طریق نیازسنجی، سیاستگذاری، برنامهریزی و اولویتبندی، ارائه پیشنهادات تخصیص بودجه، نظارت و کنترل بر اجرای پروژههای مرتبط و جمعآوری بازخورد فعالیتهای انجامشده در شهرداری اصفهان از مهمترین اهداف و فعالیتهای ستاد مناسبسازی بوده است.
حسینینیا ادامه میدهد: نمایندگان ستاد مناسبسازی در جلسات استانداری و فرمانداری مستمر حاضر میشوند و موضوعات از طریق بکارگیری یکی از مهندسان متخصص که خود از افراد دارای معلولیت است، پیگیری میشود، همچنین مشاور مناسب سازی با بازدید از پروژههای عمرانی در دست اجرای شهرداری مناطق، از طریق ارائه مشاورههای موردی به حوزههای مختلف بر رعایت ضوابط مناسبسازی نظارت میکند.
وی با تاکید بر اهمیت موضوع مناسبسازی در شهرداری اصفهان، خاطرنشان میکند: علاوه بر ضمیمهکردن مجموعه ضوابط و مقررات مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه مناسبسازی برای معلولان و کمتوانان جسمی حرکتی در حوزه تدوین قوانین به عنوان پیوست طرح جامع بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان، برای لازم الاجرا کردن این ضوابط در هنگام صدور پروانه ساختمان و پروانه پایان کار، ضوابط مذکور به شهرداریهای مناطق مجددا ابلاغ شده است و در دفترچههای الکترونیکی پروانههای ساختمان نیز از طریق شهرسازی الکترونیک لحاظ شده است؛ از سال ۹۰ تا کنون بودجهای با سرفصل اختصاصی مناسبسازی معابر و پارکها پیشبینی شده است و همه ساله تخصیص این بودجه از افزایش خوبی برخوردار بوده است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال حدود ۳۹ میلیارد ریال برای مناسبسازی معابر و پارکها اختصاص یافته است، میگوید: از دیگر فعالیتهای مهم در این زمینه تهیه طرح پژوهشی سند راهبردی مناسب سازی فضاهای شهری، تدوین طرح جامع پیادهروسازی و اتخاذ سیاست حفظ تراز و همسطحی پیاده روها در تقاطع با معابر فرعی، ایمنسازی و مناسبسازی جزایر ترافیکی معابر مهم شهری، احداث ایستگاه ورزش به همراه نصب سِت ورزشی ویژه جانبازان و معلولان در مناطق مختلف، ساخت ورزشگاه اختصاصی معلولان در منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان است.
حسینی نیا تاکید میکند: با وجود اینکه کلان شهر اصفهان پیشتاز مناسب سازی معابر و فضاهای شهری برای رفت و آمد معلولان است، اما هنوز تا رسیدن به شهری بدون مانع و تحقق کامل مفهوم" حق بر شهر معلولان" کارهای زیادی برای انجام باقیمانده است.
اعتبارات مناسبسازی سکتهای تزریق نشود
«محمد مسعود» عضو هیئت علمی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان نیز معتقد است: شهر نه فقط باید برای معلولان بلکه باید برای سالمندان که همان شهروندان ارشد شهر هستند، مناسبسازی شود؛ احساس میکنم فعالیت های زیادی برای هموارسازی مسیر معابر انجام شده است و نباید این اقدامات خوب را کتمان کنیم، اما از حق نگذریم جای کار بیشتری وجود دارد.
وی تصریح میکند: باید نگاه جامع و طرح جامع مناسب سازی در نظر گرفته شود تا تمام گروههای سنی بتوانند در معابر مختلف شهر به آسانی تردد کنند در این راستا اعتبارات مورد نیاز برای مناسبسازی شهر نباید سکتهای تزریق شود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ادامه میدهد: در برخی موارد قراردادن موانع در ورودی پیادهروها برای جلوگیری از پارک خودروها، سدی بزرگ برای تردد معلولان است؛ ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال ۸۳ نسبت به مناسبسازی فضاهای عمومی و ادارات تاکید کرده است و بر اساس این قانون تمام وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهرهمندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود؛ تصویب این قانون دستاورد مناسبی برای حمایت از حقوق معلولان است.
وی تاکید میکند: در حالی که قانون حمایت از حقوق معلولان تمام نهادهای دولتی، عمومی و انقلابی را در این زمینه موظف ساخته است، اما این وزنه تا به حال تنها بر دوش مدیریت شهری بوده است.
این دکترای شهرسازی و آمایش با بیان اینکه شیبراهه یا همان رمپ برای عبور ویلچرنشینان در اماکن عمومی باید به صورت استاندارد ساخته شود، تاکید میکند: هنگام رفتن به پارک یا بوستان شهری نیز محدودیتهایی برای تردد معلولان وجود دارد که باید راهکارهای مناسبتری برای ممنوعیت ورود موتورسیکلتها در نظر گرفت.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان اظهار میکند: اختلاف سطح اتوبوسها یا مترو با جایگاه انتظار مسافران باید رفع تا ویلچر به راحتی به آن وارد و خارج شود، حتی پیشبینی پارکینگهای ویژه برای افراد معلول خوب است و در مناطق شلوغ باید در اولویت قرار گیرد؛ مناسبسازیهای اصولی باید در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان انجام شود، نه اینکه به مناسبسازی چند درصدی در سطح شهر اکتفا شود.
نظر شما