علی راکی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مباحث انگیزشی زیر مجموعه علم روانشناسی است، اظهار کرد: طی ۲۰ سال اخیر اشتراک گذاری راهکارهای موفقیت با برگزاری سمینارهای مختلف تخصصی به منظور استفاده از این راهکارها برای عموم مردم جامعه در دستور کار نهادهای آموزشی قرار گرفته است؛ در حالی که در این بین افرادی نیز هستند که بدون هیچ گونه تجربه کاری و مدرک معتبر و تنها به دلیل ضریب هوشی بالا و اطلاعاتی که نسبت به فعالیتهای شغلی دارند مدعی پیدا کردن راحتترین راهحلها برای موفقیت افراد عادی هستند؛ به عنوان مثال میتوان از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نام برد که دهها کتاب انگیزشی نوشته که حتی در ایران به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی انگیزشی به مرور در حال تبدیل شدن به سیستمی در نظام آموزشی کشور است، افزود: مهمترین شعار اساتید ثروت در این دوره های آموزشی موفقیت شغلی و پولدار شدن در کمترین زمان ممکن است، آموزش دهندگان در این کلاس ها با استفاده از تفکرات سطحی به مردم تلقین میکنند که راه را اشتباه رفته اند و باید از راه هایی که به آنها آموزش داده می شود راه موفقیت را طی کنند.
این روانشناس خانواده اضافه کرد: افراد برگزار کننده کلاسهای انگیزشی در وهله اول اهل ریسک بوده، از قدرت متقاعد کردن بسیار بالایی برخوردار هستند و مانند فروشندههای املاک عمل میکنند و هزینه های هنگفتی را نیز بابت ارائه آموزش های بی پایه و اساس دریافت می کنند.
راکی خاطرنشان کرد: تبلیغات گسترده در خصوص کلاسهای انگیزشی در صفحات مجازی و بیلبوردهای شهری با عناوینی مانند " چگونه میلیونر شوم؟ چرا پولدار نمی شوید؟" خودنمایی میکند. در وهله اول تصور میشود به دلیل غیر واقعی بودن این مسائل کسی در این کلاسها شرکت نمیکند؛ اما در کمال ناباوری نه تنها استقبال از کلاس های انگیزشی بالاست بلکه برای شرکت در مراحل بعدی نیز منتظر هستند.
وی افزود: معتقد هستم، برگزاری کلاسهای انگیزشی وابسته به یک بعد بسیار مهم روانشناسی"انگیزش و هیجان" است که در سالهای اخیر تحقیقات بسیاری در این خصوص انجام شده است. علم روانشناسی میگوید اگر افراد در زندگی شخصی فعالیتهای خود را به خوبی انجام ندهند در تمام ابعاد مختلف رشد نمیکنند. کتابهای بسیاری نیز در این خصوص توسط اساتید و روانشناسان بزرگ دنیا نوشته شده است.
این روانشناس خانواده با بیان اینکه هنر علم روانشناسی این است که افراد را در جهت انگیزش و هیجان قرار میدهد تا برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند، گفت: تفاوت اساسی میان روانشناسان و برگزار کنندگان کلاسهای انگیزشی این است که در این کلاسها چارچوبهای علمی حفظ نمیشود؛ در علم روانشناسی اعتقاد بر این است زمانی خواسته افراد محقق میشود که با شخصیت، ارزشها، علائق، تواناییهای جسمی، هوش، شرایط فرهنگی و اجتماعی، شرایط خانودگی و خیلی مسائل دیگر تطبیق داده شود و زمانی افراد موفق می شوند که تمام ویژگیها فردی را در خود کشف کنند و به دنبال شرایط شغلی مناسب باشند اما در کلاسهای انگیزشی میگویند به دلیل اینکه به خواسته خود فکر نکردی، محقق نشده است و اگر در کلاسها با ما همراه شوید، موفق خواهید شد.
وی با بیان اینکه روانشناسی علمی است که در آن نتایج بر اساس تحقیقات به دست میآید، ادامه داد: در کلاسهای انگیزشی در ایران آماری از موفقیت و عدم موفقیت افراد در این کلاسها وجود ندارد در حالی که در آمریکا و اروپا تحقیقات گسترده در خصوص این کلاسها ارائه شده است، بسیاری از تحقیقات شکست کلاسهای انگیزشی را نشان میدهد اما همچنان برخی افراد در سراسر دنیا در کلاس های انگیزشی شرکت میکنند.
راکی خاطر نشان کرد: اگر از فعالیتهای این کلاسها اطلاعات جامع ارائه شود و بر اساس برنامه منسجم داده ها و خروجی ها بررسی شود، کمک شایانی به درک واقعیت توسط مردم خواهد کرد اما در ایران به دلیل پر هزینه بودن، تحقیقات علمی صورت نمیگیرد. گر چه تحقیقات طولی در کشورهای دیگر نشان داده است کسانی که در این کلاسها شرکت کردهاند با کسانی که شرکت نکردهاند در میزان موفقیت آنها تفاوت محسوسی مشاهد نشده است.
این روانشناس خانواده ادامه داد: در موارد بسیار نادر اتفاق افتاده است که افراد از تیپ شخصیتی تحولی در این کلاسها شرکت کرده و موفق شدند، این افراد تیپهای جسورانه و متقاعدگر و اهل ارتباط دارند اما افراد درون گرا با شرکت در این کلاسها تیپ شخصیتی آنها تغییر نخواهد کرد؛ همچنین نباید فراموش کرد که بسیاری از کلاسهای انگیزشی روانشناسی غیرعلمی است و با رویکردهایی که حتی اسم آن مفهوم ندارد ، ذهن مردم را مدیریت میکنند.
وی اضافه کرد: اگر با فکر و تجسم کردن، خواسته افراد محقق میشد بی شک در دانشگاههای معتبر این علم را تدریس میکردند اما مردم تمایل به گول خوردن دارند. مدرسان کلاسهای انگیزشی زیبا و حرفهای مردم را متقاعد میکنند. گرچه برگزاری این کلاسها غیر قانونی نیست اما نظارتی نیز بر روی محتوای ارائه شده در این کلاس ها وجود ندارد، در برخی مواقع یک نفر تنها در مرحله نخست متوجه فریبکاری این کلاسها میشود اما برخی پس از مدتها به این کلک پی میبرند.
راکی تصریح کرد: تعداد موافقان برای برگزاری کلاسهای انگیزشی از تعداد مخالفان بیشتر است؛ در نهایت اینکه شرکت کنندگان در کلاسهای انگیزشی باید سطح انتظار خود را در حد تغییر احساس خوب از این کلاس ها پایین بیاورند تا بی نتیجه بودن این سمینارها برایشان دردناک نباشد.
نظر شما