یادی از امضاهایی به نام "اصفهان"

​بهمن ماه ۱۳۸۳ بود که اصفهان شناسان و دوستداران این شهر گرد هم آمدند تا روزی را برای نکوداشت نصف جهان؛ این بهشت ثانی ثبت کنند؛ کاری بس زیبا اما دشوار.

​به گزارش ایمنا،  اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ فراخوانی با عنوان «هم اندیشی برای نام گذاری روز نکوداشت اصفهان» اعلام شد و  بیش از ۳۰ نفر از اصفهان شناسان پس از چند ماه تحقیق و پژوهش بسیار «یکم آذر ماه» را به عنوان «روز نکوداشت اصفهان» انتخاب کردند و در منزل زنده یاد مهریار، اصفهان شناس دور هم آمدند و دلایل انتخاب یک آذر ماه را بررسی کردند.

چرا اول آذر؟

براساس مستندات تاریخی، طالع بنیانگذاری شهر اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده است و اصفهان شناسان نگاره تاریخی منقوش بر کاشیکاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان را که تصویر فرد تیراندازی را با سر انسان و تنه ببر یا شیر و دم اژدها نشان می‌دهد و با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (‌آذرماه‌) و با محتوایی متعالی طراحی شده به‌عنوان نماد اصفهان انتخاب کردند.

 از این روایات و داستان ها بر می‌آید که برج قوس و روز اول آن که همان اول آذر ماه است، در میان اصفهانیان اهمیت بسیاری داشته که بسیاری از کارها و اتفاقات در دوره های مختلف تاریخی در این شهر در برج قوس انجام شده است.

داوران ضمن تصویب این روز، بیانیه‌ای به نام روز اصفهان نگاشتند؛ متن کامل بیانیه اصلی روز نکوداشت اصفهان به شرح ذیل است:

«به نام خداوند جان و خرد

با یاری پروردگار یکتا در تاریخ جمعه ۱۳۸۴/۲/۱۶ خورشیدی ، در نشستی که در منزل  استاد گران مایه محمد مهریار و با حضور جمعی از پژوهشگران و اصفهان شناسان برگزار شد، همه پیشنهادهای رسیده به دبیر خانه طرح « فراخوان هم اندیشی برای نام گذاری روز نکوداشت اصفهان » بررسی و به داوری گذاشته شد و  پس از بحث های به عمل آمده، حاضران در این جلسه به رای اکثریت روز « یکم آذر ماه » هر سال  را  به عنوان  « روز نکوداشت اصفهان » گزینش و  تصویب کردند.

داوران ضمن در نظر گرفتن همه جوانب فرهنگی، تاریخی و اجتماعی در برگزیدن این روز ، تاکید کردند:  از آنجا که احداث باروی حفاظتی یا حصار بزرگ اصفهان به منظور تضمین امنیت شهر تاریخی اصفهان در دوران دیلمیان و در زمان حسن رکن الدوله دیلمی ( ۳۶۶ - ۳۲۲ هجری قمری ) صورت گرفت و برپایی این باروی امنیتی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان شناخته می شود، یاد روز آن رویداد تاریخی از این روی شایسته‌تر از دیگر پیشنهادها است. همچنین چون در آن زمان برپایی باروی بزرگ اصفهان بر بنیان زایچه این شهر در آذر ماه ( برج قوس ) صورت گرفت ، لذا  روز یکم آذر ماه هر سال ( مطابق با ۲۲ نوامبر ) به عنوان روز نکوداشت اصفهان برگزیده می شود. همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سردر بازار قیصریه اصفهان که با  اقتباس  از صورت فلکی برج قوس ( آذر ماه ) و با محتوایی متعالی طراحی شده است، به عنوان نماد این روز گزیده شد. »

 فهرست امضا کنندگان بیان نامه گزینش روز اصفهان:

۱ - عبدالعلی ادیب برومند - شاعر ملی ، نویسنده و اصفهان شناس 

۲ - رضا ارحام صدر - هنرمند بازیگر سینما و تئاتر ایران 

۳ - محمد رحیم اخوت - پژوهشگر ، نویسنده و اصفهان شناس 

۴ - حشمت اله انتخابی - پژوهشگر و ویراستار علمی مجموعه کتاب های کنگره بزرگداشت اصفهان و دبیر جمعیت طبیعت یاران

۵ - دکتر احمد تویسرکانی -  مترجم و مصحح کتاب محاسن اصفهان 

۶ - استاد مرتضی تیموری - کتاب شناس و  مولف کتاب شناسی بزرگ اصفهان 

۷ – دکتر محمد علی چلونگر - رئیس مرکز اصفهان شناسی و  استاد تاریخ دانشگاه اصفهان 

۸ -  دکتر حسن حسینی ابری - استاد جغرافیای دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب زاینده رود از سرچشمه تا مرداب 

۹ - دکتر پرویز دبیری – پژوهشگر ، استاد دانشگاه اصفهان و مولف کتاب نگاهی به اصفهان شهر هنر 

۱۰ - مهندس محمود درویش - پژوهشگر و رییس انجمن مهندسان معمار شهرساز اصفهان 

۱۱ - مهندس محمد اسماعیل ربانی - رییس شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی استان اصفهان 

۱۲ - مهندس محمد رضایی - عضو هیات مدیره انجمن فردوسی و رییس شبکه پژوهش و فن آوری استان اصفهان و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان 

۱۳   - دکتر عبدالحسین ساسان - رییس مرکز هم اندیشی استان اصفهان و استاد دانشگاه اصفهان 

۱۴ - دکتر شاهین سپنتا - دبیر کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ و مولف کتاب ایران نامه 

۱۵ - دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد - شهردار سابق اصفهان و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان 

۱۶ - مهندس محمود رضا شایسته - مدرس گردشگری و نویسنده کتاب اصفهان بهشتی کوچک اما زمینی 

۱۷- دکتر سیروس شفقی - پژوهشگر و استاد دانشگاه ، نویسنده کتاب جغرافیای اصفهان و بازار بزرگ اصفهان 

۱۸ - دکتر رضا عبدالهی - مشاور شهردار اصفهان و استاد تاریخ در دانشگاه اصفهان 

۱۹ - علی عربیان - رییس انجمن مثنوی پژوهان ایران 

۲۰ - دکتر ایران غازی - استاد جغرافیای دانشگاه اصفهان 

۲۱- دکتر محمد باقر کتابی - پژوهشگر و رجال شناس و نویسنده کتاب رجال اصفهان

۲۲ - دکتر فضل اله صلواتی - نویسنده ، رئیس انجمن روزنامه نگاران اصفهان و دبیر علمی کنگره بزرگداشت اصفهان 

۲۳ - دکتر محمد مسعود - پژوهشگر و رییس گروه شهر سازی دانشکده معماری دانشگاه اصفهان 

۲۴ - دکتر محمود محمدی - عضو شورای شهر و مدرس شهر سازی دانشگاه هنر اصفهان 

۲۵ - دکتر حسین مسجدی - رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان و استاد دانشگاه هنر دانشگاه اصفهان 

۲۶ - دکتر جمشید مظاهری -  استاد دانشگاه اصفهان ، پژوهشگر و اصفهان شناس و مصحح کتاب تاریخ اصفهان 

۲۷ - مهندس احمد منتظر -  استاد دانشگاه اصفهان ، پژوهشگر و مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان 

۲۸ - محمد علی موسوی فریدنی - اصفهان شناس و نویسنده کتاب اصفهان از نگاهی دیگر 

۲۹ - استاد محمد مهریار - پژوهشگر ، مترجم ، اصفهان شناس ، استاد سابق دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب فرهنگ جامع نام ها و آبادی های کهن اصفهان 

۳۰ - نعمت اله میر عظیمی - پژوهشگر و نویسنده کتاب اصفهان شهر جمال و کمال 

۳۱ - لئون میناسیان - نویسنده ، مترجم و پژوهشگر تاریخ ارامنه جلفای اصفهان 

۳۲ - حسین علی وکیل -  مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان 

 متاسفانه پس از امضای این نامه و اعلام عمومی آن  شورای شهر وقت در اقدامی شتاب زده به تولد شیخ بهایی بسنده کرد و سوم اردیبهشت ماه را به نام اصفهان به ثبت رساند. بعد از ۱۳ سال که اصفهان شناسان و دوستداران اصفهان به تنهایی یکم آذرماه را نیکو می‌داشتند، مدیریت جدید شهری پس از بررسی دلایل اصفهان شناسان برای انتخاب این روز، یکم آذرماه به را به عنوان نکوداشت روز اصفهان برگزید و به تصویب رساند، بنابراین خواسته و آرزوی اصفهان شناسان پس از سالها انتظار محقق شد و اعلام کرد که برای احترام به برگزاری روز اصفهان در اردیبهشت ماه و برای زیبایی خاص اصفهان در فصل بهار هفته فرهنگی اصفهان را با برنامه هایی در جهت ارتقا نشاط شهروندی در اردیبهشت ماه برگزار می کند. 

کد خبر 359337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.