به گزارش ایمنا علی اکبر، محقق حوزه کسب و کار اسلامی و عضو شورای نوآوری شتاب دهنده امید، درباره استارت آپ دینی و اسلامی اظهار کرد: اگر بررسی کنیم متوجه می شویم که ده ها تعریف برای استارت آپ وجود دارد. مثلا عده ای استارت آپ را راه حلی موجز و سریع برای یک چالش تعریف کرده اند که قابلیت برطرف شدن آن سخت است. برخی دیگر استارت آپ را به مفهومی دیده اند که بتواند سریع و چابک به راه حل دست پیدا کند.
مفهوم استارتآپ
وی ادامه داد: تعریف جامع همه تعاریف این است که استارت آپ، کسب و کاری است که با تغییر در مدل درآمدی و مدل اجرایی، توانسته است طرحی نو در اندازد. برخی صفات نیز بر استارت آپ بار می شود؛ به عنوان مثال گفته می شود استارت آپ باید مقیاسپذیر باشد و اگر تعداد مشتریان ما صد برابر شد، ستاد و محل کار ما صد برابر نشود بلکه مثلا ده نفر به نیروهای ما اضافه شود.
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی درباره استارت آپ دینی و قرآنی گفت: در این حوزه هم تعاریف مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، عده ای کسب و کارهایی که حوزه جهان اسلام و مخاطب اسلامی را مورد توجه قرار داده باشند، استارتآپ اسلامی می نامند؛ فارغ از اینکه بنیانگذاران آن چه قصد و نیتی دارند، از کجا هستند و حتی ممکن است مسلمان هم نباشند.
استارتآپ اسلامی چیست؟
اکبر ادامه داد: آنچه که از نظر بنده به عنوان استارت آپ اسلامی تلقی می شود، کسب و کاری است که بنا داشته باشد در تمام سطوح صف، ستادی، فرآیندها و اجرائیات خود، اعم از چگونگی تعامل با مخاطب، چگونگی فروش محصول، چگونگی تعامل با کارمندان خود و سایر سطوح، واجد ارزشهای اسلامی باشد.
عضو شورای نوآوری شتاب دهنده امید اظهار کرد: معتقدم استارت آپ اسلامی و قرآنی، یک مفهوم بلند است که باید طی سال ها به آن برسیم. تعریف دیگری که از استارت آپ اسلامی وجود دارد این است که این استارت آپ، بر روی بازار جهان اسلام تمرکز دارد.
برخی استارتآپ های موفق اسلامی
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی اظهار کرد: استارت آپ اسلامی، محصولی برای رفع نیاز مسلمانان تولید می کند یا یک فرهنگ یا ایده اسلامی را ترویج یا مشکلی را از جهان اسلام برطرف میکند؛ بنابراین، یک استارت آپ برای اینکه بتواند عنوان اسلامی را یدک بکشد باید دارای ارزشهای حداکثریِ اسلامی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه استارت آپ اسلامی موفقی را سراغ دارید؟ گفت: البته چون اسلامی بودن، مفهومی تشکیکی است بنابراین استارتآپ اسلامی و اسلامی تر را هم شاهد هستیم. استارت آپ های اسلامی موفقی هم وجود دارند؛ به عنوان مثال، استارت آپ «کریم» معادل اسنپ و تَپ سی در کشورهای اسلامی است. عدهای هم بانک «گرامین» را استارت آپ اسلامی می دانند.
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی در پایان اظهار کرد: در حوزه غذای حلال و گردشگری و توریسم اسلامی، صدها استارت آپ وجود دارد. در حوزه قرآنی و حفظ و آموزش قرآن هم در ایران و سایر کشورهای اسلامی، استارت آپ های زیادی از جمله «مجموعه کودکان حسین(ع)» در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه
نظر شما