به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز یکشنبه-۸ مهر- در مجلس حضور یافت تا به سوالی درباره اینکه «چرا در سطحبندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشگاههای معتبر کشور در مراکز استانها و برخی شهرستانها، محلی اعلام گردید؟» پاسخ دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال گفت: این بحث در سال ۹۵ به طور کلی و جدی شروع شده و در چندین راهبرد که یکی از آنها بحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی است و در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد، مطرح شده است.
وی تصریح کرد: از جمله این آیتم ها این است که برای مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش عالی دسته بندی هایی از جمله منطقه بندی، هدایت آموزش عالی و دانشگاه های کشور به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه ای و ملی، تحت عنوان ماموریت گرایی برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قید شده است.
وزیر علوم تاکید کرد: ذیل این دو تکلیف، وزارت علوم در کارگروه های تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی، دانشگاه های مختلف را در گروه های خاص قرار داده و در بخش تعاریف نیز دانشگاههای ماموریت گرا و ماموریتهای علمی برای مراکز علمی تعریف شده و دانشگاه ها بر این اساس دسته بندی شده اند.
غلامی خاطرنشان کرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شدن تعریف ملی و منطقه ای نیست؛ بنابراین دانشگاهها می توانند ماموریت های منطقه ای داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاههای استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاه های جوانی که در کنار دانشگاه های بزرگ استان وجود دارد به عنوان محلی معرفی شده اند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: هر دانشگاهی که ظرفیت و توان علمی کافی برای انجام مأموریتهای ملی، منطقهای و بینالمللی داشته باشد از سوی وزارت علوم مورد حمایت قرار میگیرد و در برنامه ساماندهی آموزش عالی، حمایت از دانشگاههای کوچک که از مأموریت محلی برخوردار هستند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
پس از استماع سخنان وزیر علوم و قانع نشدن سوال کنندگان از توضیحات وزیر، نمایندگان با ۵۳ رأی موافق، ۱۳۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن مجلس، توضیحات وزیر علوم را قانع کننده ندانستند.
نظر شما