به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان احسان دشتیانه با اشاره به انعقاد قرارداد راهآهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوبآهن برای تولید ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ در سال ۹۵ اظهار کرد: چندی پیش اولین محموله ریل ملی به میزان ۵۰۰ تن تحویل راهآهن جمهوری اسلامی ایران شد.
وی ادامه داد: به تازگی نیز یکهزار تن ریل U۳۳ دیگر در قالب قرارداد ساخت ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ برای راهآهن تولید و آماده حمل شده است.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن ادامه داد: به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کردهایم هر زمان آمادگی داشت، امکان بارگیری این ریلها وجود دارد.
دشتیانه با بیان اینکه سرعت تولید ریل در ذوبآهن مناسب شده و به سطح مورد نظر رسیده است، گفت: در تولید اخیر ریل، ۹۸ درصد محصول تولیدی در مرتبه اول بالاترین استاندارد را اخذ کرد و از نظر کیفیت در بالاترین وضعیت ممکن قرار گرفت.
معاون بازاریابی ذوبآهن ادامه داد: محموله اول ریلی ملی، حداقل اشکال را داشت و تقریباً در دو درصد محموله دوم اصلاح انجام شد و در تولید اول، ۹۸ درصد محصول، استانداردهای لازم را کسب کرد.
وی اضافه کرد: ما بابت بارگیری ریل تولیدشده به شرکت راهآهن اعلام کردهایم که آماده بارگیری هستیم و راهآهن واگنهای خود را ارسال کند.
وعده وزارت راه برای اصلاح رقم ریالی قرارداد ۴۰ هزار تنی ریل راهآهن
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن درباره قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید ریل U۳۳ برای شرکت راهآهن گفت: این قرارداد مربوط به سال ۱۳۹۵ بود و قیمتها نسبت به هزینههای آن زمان منعقد شد، قرارداد ابتدا ارزی بود، اما به دلیل آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمیتواند برای قرارداد ارزی ضمانتنامه صادر کند، مجبور شدیم این قرارداد را با نرخهای آن زمان به ریال تبدیل کنیم و امروز با قیمت ارز قانونی کشور، این محصول قیمت بیشتری دارد.
دشتیانه اظهار داشت: البته وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده است رقم قرارداد ۴۰ هزار تنی با راهآهن را اصلاح کند.
وی همچنین درباره امکان تولید ریل UIC۶۰ در ذوبآهن (که بیشتر مورد استفاد کشور است) گفت: تولید ریل UIC۶۰ نیز یکی از ضروریات کشور است و شرکت ذوبآهن برای تولید این ریل هیچ مشکلی ندارد و به راحتی میتوان از تولید ریل U۳۳ به تولید UIC۶۰ شیفت کرد.
معاون بازاریابی ذوبآهن ادامه داد: سال گذشته درخواستی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بابت تولید ریل UIC۶۰ در ذوبآهن مطرح شد، ما پاسخ دادیم که امکان تولید UIC۶۰ را داریم اما پس از آن این درخواست شرکت ساخت در فرایندهای قانونی و اداری قرار گرفت و ما دیگر تقاضایی دریافت نکردیم.
دشتیانه اظهار داشت: آقایان میگویند برای خرید ریل UIC۶۰ از ما باید ترک تشریفات انجام دهند، در حالی که وقتی محصولی فقط یک تولیدکننده در داخل داشته باشد، برگزاری مناقصه و تشریفات معنا پیدا نمیکند، قطعا تولیدکننده داخلی نباید در مقابل تولیدکننده خارجی قرار گیرد.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن ادامه داد: ترک تشریفات قانونی زمانی معنا مییابد که بخواهیم بین همه تولیدکنندگان داخلی یا همه تولیدکنندگان خارجی مناقصه برگزار کنیم؛ قانون حمایت از تولید داخل تصریح دارد که هر کالایی که در داخل تولید میشود دیگر دلیلی بر واردات آن نیست و ترک تشریفات مفهومی ندارد، اما آقایان در شرکت ساخت پیگیر ترک تشریفات هستند.
طلب ۱۰۰ میلیارد تومانی راه آهن از ذوب آهن
وی ادامه داد: ما از سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت میخواهیم که این مسأله قانونی وزارت راه و شهرسازی را حل کنند و مجوز خرید ریل از ذوبآهن را صادر کنند.
دشتیانه با تأکید بر اینکه ذوبآهن بارهای خود را از طریق حمل و نقل ریلی جابهجا و از حمل و نقل ریلی حمایت میکند، گفت: حمل و نقل ریلی به این دلیل نسبت به جادهای باصرفهتر است که در پرداخت هزینهها فرصتی داده میشود، ضمن آنکه این گونه حمل و نقلی به عنوان حمل و نقل ایمن و پاک باید مورد حمایت باشد.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن افزود: راهآهن بابت طلبی که از ما برای حمل بارهایمان دارد، آن را به عنوان پیشپرداخت در نظر میگیرد و طلب خود را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از ما درخواست میکند؛ البته ذوبآهن به شرکتهای ریلی هم بابت حمل بار بدهکار است.
نظر شما