شهریار ناسخیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: ایستگاههای قطار شهری پاتوق شهری به شمار میرود، بنابراین باید عناصر موسیقایی و المانهای ویژه در آن وجود داشته باشد.
رییس دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه در شهر تاریخی اصفهان هر اقدامی در پروژههای عمرانی باید با حساسیتهای ویژه و در نظر گرفتن معماری اصیل ایرانی و اسلامی انجام شود، افزود: شهر اصفهان سابقهای طولانی در معماریهای فاخر دارد که معماران امروز برای طراحی پروژهها باید از آنها الگو بگیرند.
وی تاکید کرد: ساخت ایستگاهها تنها بناکردن یک مکان با استفاده از آجر و یا دیگر مصالح نیست، بلکه باید از مفاهیم معماری اصفهان در این پایانه ها استفاده کرد، زیرا ایستگاههای قطار شهری ویترین و چشم معماری اصفهان است و هر توریستی از امکانات حمل و نقلی به طور حتم استفاده خواهد کرد و سپس وارد کوچه پس کوچههای شهر میشود.
ناسخیان گفت: در حالی که معماریهای اصیل، کهن و رایج شهر اصفهان را در اختیار داریم، باید اذعان کرد که معماری برخی از ایستگاههای قطار شهری اصفهان مدرن است و با الگوهای معماری ایرانی و اسلامی تا حدودی فاصله دارد.
وی با بیان اینکه در ساخت ایستگاههای قطارهای شهری باید بهتر از مفاهیم اصفهان استفاده میشد، اظهارکرد: اصفهان شهر موسیقی و معماری آن موسیقایی است به طوری که روی پلها، محورهای تاریخی، کاخهای قدیمی، خانههای قدیمی الگوهای معماری همراه با موسیقی است و عنصر تکرار شونده زیاد داریم.
این کارشناس ارشد معماری و دکترای مرمت شهری و احیای بافتهای تاریخی افزود: رعایت تناسب در استفاده از مصالح برای ساخت ایستگاههای قطار شهری اصفهان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد و از الگوهای باز مثل گودال باغچه ای استفاده شود.
ناسخیان تصریح کرد: معماری ایستگاههای قطار شهری باید هویت بخش باشد، از این رو در ساخت ایستگاههای خطوط بعدی باید بیشتر عناصر معماری ایرانی و اسلامی مورد توجه طراحان و معماران قرار گیرد.
نظر شما