اشکان بروج مدرس دانشگاه و موسسههای تخصصی گردشگری به خبرنگار ایمنا گفت: درحال حاضر در کشور ما از سیاست کلی گرفته تا برجام، همه چیز به نوعی بههم وصل شده است درحالیکه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته کمتر اجازه داده می شود که گردشگری آنها تحت تاثیر سیاستشان باشد و ترجیحا اقتصادشان نیز به همین ترتیب است، ولی متاسفانه گردشگری در کشور ما به شدت تحت تاثیر محیطهای اقتصادی و سیاسی است و با هرگونه انتصاب تا تصمیمگیریهای کلان بینالمللی دچار چالش میشود و به همین دلیل اقتصاد گردشگری ایران بهخصوص در سطح بینالملل حرف خاصی برای گفتن ندارد.
وی با بیان اینکه برجام یک راه و کانال تازهای بود که به گردشگری ایران داده شد، افزود: ما گردشگری را در سه بازار خارجی، داخلی و بازار وروری میبینیم. در بازار ورودی به دلیل همان گشایشهای حاصل از برجام، مردم کشورهای مختلف، با برداشتن بحث ویزا به راحتی به کشور ما آمدند چراکه سیاستها بر این بود که گردشگر ورودی بیشتر شود. در بحث گردشگری خروجی نیز ارتباطات بهتر شد و وضعیت دلار که تا اندازهای چالشی بود توانست تا حدی ثابت شود و به هر روی مردم سفر میکردند.
وی ادامه داد: در گردشگری داخلی نیز به دلیل حضور سرمایهگذاران خارجی و همچنین منابع گردشگری مانند ابزارها و خدمات جدید الکترونیک، بحثهای فیزیکالِ زیرساختها مانند محصولات جدید و مواد اولیه درحال تقویت بود، در نتیجه، گردشگر ورودی درحال افزایش و گردشگر داخلی نیز قوت گرفته بود و به این ترتیب گردشگری در یک سربالایی خیلی خوبی قرار داشت و درست پیش میرفت.
تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خروج امریکا از برجام
این کارشناس ارشد مدیریت گردشگری تصریح کرد: از بین رفتن برجام آغاز یک فنا برای گردشگری و به شدت بر روی گردشگری تاثیرگذار است. بازی امریکا به طور یقین اینطور نیست که فقط خودش از برجام کنار برود، بلکه تمام اهالی دنیا یعنی از پشت برجامیها و علیه برجامیها را بر علیه ایران می شوراند و در واقع امریکا بازی غیرمستقیمی دارد مثلا میگوید هرکسی که به ایران برود برای بازگشت به امریکا باید ویزا بگیرد، در صورتیکه آن فرد تا دیروز فقط با نشاندادن پاسپورت خود، رایگان و بدون هیچ مشکلی به امریکا میرفت اما با برداشتهشدن برجام همین فرد اگر به ایران بیاید برای بازگشت به امریکا باید به سفارت برود و پول بدهد تا اگر موافقت کردند و اجازه دادند بتواند به امریکا بازگردد و اگر اجازه ندادند پولش هم سوخته است.
وی ادامه داد: در واقع خروج امریکا از برجام هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم تاثیر میگذارد و کشورها از ما جدا میشوند و ما از لحاظ گردشگری دچار بحران میشویم و علاوه بر اینکه سیاستهای غلط اقتصادی بر روی گردشگری ما تاثیر بسیار داشته است موضوع از بین رفتن برجام نیز باعث کاهش گردشگری ورودی به کشور میشود، ضمن اینکه بر روی گردشگری خروجی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
نظارتی بر اقامتگاههای بومگری وجود ندارد
بروج گفت: اکنون اشتغال از بین رفته است و تقریبا بسیاری از آژانسهای بزرگ تهران و استانها در حال بستهشدن هستند یعنی مردم نه تنها سفر داخلی نمیروند بلکه اگر هم بروند خودشان بیبرنامه میروند.
مربی ملی راهنمایان گردشگری ایران در فدراسیون جهانی انجمنهای راهنمایان گردشگری افزود: متاسفانه فقط شعار داده میشود که سفر داخلی داشته باشید اما کدام زیرساخت برای سفر داخلی آماده است که مردم را به سفر داخلی دعوت می کنید! درحالی که آن قشری هم که به این دلخوش بود که میتوانند یک سفر داخلی بروند حتی آن دلخوشی نیز در حال حذفشدن است.
وی تاکید کرد: خروج امریکا از برجام یک طرف قضیه است اما در حقیقت عواقب خروج امریکا و سیاستهای غلط و ناآگاهانۀ موجود در خصوص گردشگری، به جای رشد گردشگری ایران، آن را به قهقرا میبَرَد.
بروج گفت: اقامتگاههای بومگردی بیمحابا درحال افزایش است و فقط گفته میشود که اقامتگاه بومگردی بسازید، بدون اینکه به فکر مشتری و استانداردسازی باشند و به افراد آموزش داده نمیشوند که بازاریابی کنند و مشتری بگیرند و حتی کسی بر فعالیت آنها نظارت نمی کند، در واقع بر هیچکدام از اقامتگاههای بومگری نظارتی صورت نمیگیرد و متاسفانه هنوز تمام زیرساختهای ما در حوزه گردشگری دچار بحران است.
لزوم استفاده از متخصصان بخش خصوصی
پژوهشگر و تدوینگر آییننامه استانداردسازی اقامتگاههای بومگردی ایران تصریح کرد: در همۀ دنیا توسعه مقاصد گردشگری یک مملکت، یک روستا و یا یک شهر در درجه اول با توسعه گردشگری داخلی و تمرکز بر روی گردشگری بومی و آوردن مهمان خارجی است، بنابراین اولین اقدام برای بهبود اوضاع گردشگری کشور، توسعه گردشگری داخلی با تمرکز روی گردشگری بومی است و این موضوع نیازمند استفاده از متخصصان و کارشناسان بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه گردشگری، سیاستهای غلطی اعمال میشود و متخصصان گردشگری دلشان میخواهد که تلاش کنند و حتی سرمایهگذاری هم میکنند ولی یک دستور غلط و یک تصمیم اشتباه باعث میشود که حتی بخش خصوصی نیز دلسرد شود؛ بنابراین بهتر است کار به دست بخش خصوصیِ واقعی و متخصص سپرده شود که البته باید به این موضوع نیز دقت کرد که این بخش خصوص واقعا بخش خصوصی باشد.
بخش دانشگاهی را به حوزه گردشگری وارد کنید
بروج تاکید کرد: باید بخش دانشگاهی را به حوزه گردشگری وارد کنند و به جای اینکه اینهمه دانشجو بیکار بمانند آنها را به کارهای اجرایی و تحقیقاتی و پروژه ای بکشانند و از این نیرو استفاده کنند چراکه کاملا بخش دانشگاهی ما خوابیده است و بیانگیزه شدهاند و دلشان میخواهد کار کنند ولی هیچکس نه سازمان میراث فرهنگی و نه بخش خصوصی به آنها فرصت کاری نمیدهد.
وی گفت: برای بهترشدن اوضاع گردشگری، دولت باید حرف بخش خصوصی و متخصصان آن را بشنود و گوش کند. دولت باید در این حوزه فقط تسهیلگر و ناظر باشند و اجازه دهد که بخش خصوصی کار را جلو ببرد.
نظر شما