به گزارش ایمنا، احمد نعمت بخش در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اظهار کرد: منظور آقای یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو از بیان اینکه کمپانی بنز و بی ام و نمی توانند استانداردهای ما را پاس کنند در مورد خودروهای دیزلی بوده است
وی افزود: حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ اول دی ماه ۹۷ در ایران اجباری می شود و به دلیل اینکه در اروپا نیست پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود خودروهایی از قبیل سراتو، ساندرا، ال ۹۰، پراید، پژو و سمند (چیزی حدود ۹۰۰ خودرو) از رده خارج خواهند شد.
وی گفت: خودروسازان شرکت های بنز و رنو برای ما نامه نوشته اند که ۱۳ مورد از استانداردهای قید شده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آنها را رعایت کنیم.
نعمت بخش همچنین در دفاع از کمپانی سایپا، گفت: خودروهای خانواده پراید همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می کند و به آن ایرادی وارد نیست.
وی ادامه داد: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی ها از خودروهای پیشرفته بهره مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته به معنای آن است که یک میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نشود.
نعمت بخش افزود: در حالی که درآمد سرانه ایرانیان سالانه ۵ تا ۶ هزار دلار و در اروپا بیش از ۴۵ هزار دلار است چرا باید استانداردهای خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.
وی گفت: در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.
دبیر انجمن خودروسازان کشور افزود: در دو سال گذشته شورای رقابت تنها ۵ درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد، سرب ۴۶ درصد و پلاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت، در حالیکه برای خودروی دیزلی استاندارد یورو۴ تکلیف شده است، سوخت مناسب آن وجود ندارد.
منبع: تسنیم
نظر شما