حسن نجفی سولاری در حاشیه "کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی در ایران" در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در دنیای مدرن رویکردهای ارتباطی نسبت به دنیای سنتی از بین رفته است، اظهار کرد: این درحالی است که استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید رویکرد جدیدی ساخته است.
وی افزود: اگر روزی روابط عمومی ها با نصب یک بنر امر اطلاع رسانی را انجام می دادند، امروز این مهم با شبکه های اجتماعی انجام می شود، از این رو گفته می شود زیست بوم دومی برای فعالیت های ارتباطی در حال شکل گیری است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: زیست بوم دوم موجز، کوچک و فشرده است و این رویکرد باید در روابط عمومی جدید شکل بگیرد، امروزه به جای تهیه صدها صفحه اطلاعات از شرکت، استفاده از یک توییت، موجی از حرف ها را ایجاد می کند.
نجفی سولاری با اشاره به اینکه اگر فناوری ها(شبکه های مجازی) بر پایه رساندن منفعت به دیگران باشد، طبیعتا اشکالی رخ نمی دهد، اضافه کرد: این در حالی است که مبنای تولید این ابزارها بر اساس حل مسائل انسانی نیست و تولید کنندگان مبنا را بر سود و منفعت های شخصی قرار می دهند، از این رو با استفاده از فضای مجازی شاهد مشکلات فرهنگی نیز هستیم.
وی افزود: اگر روی مثبت سکه شبکه های اجتماعی را نگاه کنید، اثراث مثبت و برعکس آن اثرات منفی به همراه خواهد داشت، اما توصیه می شود قبل از ورود فناوری جدید یا شبکه مجازی به جامعه، پیوست های فرهنگی آن تهیه شود.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه ایران همواره تولیدکننده علوم و فناوری بوده است، گفت: تولید فناوری های جدید در اعصار گذشته مشکلی برای ما نداشت، اما زمانی که با استفاده از مبنای علوم ایرانی_اسلامی فناوری های جدیدی در غرب و بر اساس رویکرد لیبرالیستی تولید شد، مشکلات زیادی دامن گیر جوامع شد و اغلب در برابرشان منفعل شدند. با این حال قرار نیست، شبکه های مجازی را مانند چرخ، دوباره بسازیم بلکه باید آنان را به نفع خود بومی سازی کنیم.
نظر شما