تا جعبه سیاه سانچی باز نشود اظهارنظر نمی‌کنیم/بررسی یکماه طول می‌کشد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.

به گزارش ایمنا به نقل از صدا و سیما، هادی حق شناس در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰ هزار تنی منفجر شد.

وی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.

حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.

وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدیدترین استانداردهای جهانی را داشت.

وی با بیان اینکه این سانحه در دو سه دهه اخیر بی نظیر بود، افزود: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.

حق شناس افزود: ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده های نفتی به وسیله کشتی حمل می شود.

وی با بیان اینکه جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود، اظهار کرد: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه نتیجه بررسی ها برای بیمه ها و مالکان سانچی مهم است، گفت: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.

وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمی توان گفت به چه دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود. البته منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران نیز در این برنامه گفت: حق مطلب برای شرکت ملی نفتکش در این سال ها ادا نشد در حالی که این شرکت جزو معتبرترین و بزرگترین تانکرهای جهان است.

سید احمد مقیمی با بیان اینکه برخورد کشتی سانچی با کشتی کریستال در چند دهه اخیر منحصر به فرد است، گفت: شدت برخورد به حدی بود که لایه فولادی زخیم و لایه آب تعادل دو متری و لایه سوم مخزن صدمه دید و حادثه ایجاد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران افزود: انفجار اولیه مهیب بود و تصاویر آن به وسیله شاهدان عینی ضبط شد اما تا زمانی که جعبه سیاه کشتی سانچی باز نشود اظهار نظرها در این زمینه گمانه زنی است. به طور معمول جعبه سیاه باید در کشور صاحب پرچم که پاناما بود و زیر نظر ما باز شود.

وی با بیان اینکه عمر مفید کشتی ها ۱۵ سال است، افزود: بر این اساس کشتی نفتکش سانچی نو و جزو کشتی های بسیار خوب با ایمنی بالا بود. اگر جعبه سیاه سانچی برداشته نمی شد ابهام بزرگی ایجاد می شد و چینی ها به دلیل پیش بینی آینده حادثه، جعبه سیاه را برداشتند.

مقیمی افزود: آقای امیری از طرف هیئت دولت در میان خانواده های قربانیان حادثه نفتکش سانچی حضور یافت و به درخواست های آنها گوش و قول داد که آن را در هیئت دولت مطرح کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران گفت: خانواده های کارکنان نفتکش سانچی درخواست دارند قربانیان این حادثه شهید محسوب شوند و شرایط سخت و زیان آور برای کارگران شرکت ملی نفت نیز مانند کارگران شرکت ملی نفتکش اجرا شود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط تلفنی با این برنامه نیز، گفت: ماهی گیران و شاهدان عینی از انفجار شدید نفتکش سانچی پس از برخورد با کشتی چینی خبر دادند.

محمد راستاد افزود: تلاش های بسیاری برای دسترسی به کشتی انجام شد اما به دلیل حجم حریق و گاز های سمی امکان رفتن به کشتی فراهم نشد.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: انفجار اولیه در نفتکش سانچی همه سیستم های ایمنی را از بین برد. سیستم های ایمنی زمانی قابل استفاده هستند که حریق قابل کنترل باشد اما نوع محموله و انفجار آن جلوی هر گونه عکس العمل را از کارکنان سانچی گرفت.

محسن بهرامی گفت: برخورد کشتی ها به دلایل مختلف اتفاق می افتد اما حادثه ای به این شکل جزء یک مورد که آن موجب کشته شدن همه کارکنان نفتکش سانچی شد مشابه دیگری نداشته است.

وی با بیان اینکه منطقه حادثه منطقه پرتردد و تعداد کشتی های ماهیگیری در آنجا زیاد است و وجود چند صد کشتی ماهیگیری قدرت مانور نفتکش را کم می کند، افزود: اگر چه سرعت کشتی های باری و نفتکش کم است اما آنها توان مانور کمی نیز دارند و برای تغییر مسیر چهار پنچ دقیقه زمان نیاز است.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش گفت: البته اظهار نظرها گمانه زنی است و باید جعبه سیاه کشتی بررسی شود. اینکه گفته می شود برخورد به دلیل اختلال در سیستم ای آی اس بود چنین نیست زیرا برای کشتی های بزرگ این سیستم قابل اتکا نیست و آنها از رادار استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اشکال در سیستم ای آی اس نمی تواند دلیل برخورد باشد زیرا کشتی ها به آن متکی نیستند، افزود: ای آی اس به ناوبری کمک می کند اما برای آن حیاتی نیست.

کد خبر 334056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.