به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل شرکت فولاد مبارکه، بازارهای مختلف جهانی در هر دوره زمانی دارای کشش قیمتی متفاوتی است که ناشی از میزان تقاضا، نرخ ارز، شرایط پرداخت و سطح رقابت است.
در این گزارش آمده است: مقایسه ای تحت عنوان قیمت کالا در گمرک مبدا با گمرک مقصد فاقد اعتبار است و قیمت واقعی فروش محصولات با مراجعه به اسناد رسمی مالی شرکت ها قابل دسترسی است.
شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تعرفه برای واردکنندگان عمده فولاد به این اتحادیه عنوان کرد: بر خلاف ادعاهای مطرح شده این یک اقدام تنبیهی آن هم فقط در مورد ایران به خاطر ارزان فروشی این کشور نبوده بلکه اتحادیه اروپا به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا با هدف حمایت از فولادسازان داخلی و بر خلاف فشار و اعتراض صنایع پایین دستی این اتحادیه نسبت به وضع تعرفه برای شرکت های صادر کننده ورق به داخل اتحادیه از کشورهای مختلف اقدام کرده است که برای محصولات ایرانی ۵۷.۵ یورو و برای کشور روسیه ۹۶ یورو به ازائ هر تن تعرفه واردات وضع کرده که امری طبیعی و درحال اجرا در اکثر کشورهاست.
فروش ورق های فولادی بر اساس سفارش خرید صورت می گیرد و به دلیل اختلاف زمانی سه تا چهار ماهه بین تاریخ سفارش و تاریخ تحویل کالا در مقصد و نوسانات شدید قیمت در بازارهای جهانی مقایسه قیمت کالای فروخته شده در زمان تحویل کالا در مقصد با قیمت روز مقایسه غلط و انحرافی است. برای مثال، حجم زیادی از سفارشات صادراتی در شرکت های ایرانی در پایان سال ۲۰۱۵ و با قیمت روز سفارش ثبت شده در حالیکه تحویل آن در سال ۲۰۱۶ و در زمانی بوده که بازار با جهش قیمت مواجه بوده است.
علاوه بر این، آمار گمرکات هر چند به تفکیک ضخامت ارایه می شود اما نشان دهنده تفاوت قیمتی گریدهای (کیفیت) مختلف کلاف گرم نیست، در حالیکه این موضوع می تواند اختلاف قیمتی تا ۱۰۰ دلار در هر تن برای محصولات گرم ایجاد کند و لذا شرکت ها و کشورهایی که محصولاتی با گرید های ویژه عرضه می کنند دارای قیمت ثبت شده بالاتری در گمرکات هستند.
بهترین راه برای مقایسه قیمت بین کشورهای مختلف در نظر گرفتن قیمت پایه محصولات مشابه در مقطع زمانی مشابه است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده از متال اکسپرت، در مقایسه قیمت صادراتی کلاف گرم FOB ایران به کشورهای چین، روسیه و اوکراین در سال ۲۰۱۶ مشخص است که قیمت این محصول در ماه ژانویه پایین ترین میزان را دارا بوده و بطور متوسط ایران با قیمت ۲۷۰ دلار و کشورهای چین، اوکراین و روسیه به ترتیب با قیمتهای ۲۸۲،۲۶۲ و ۲۵۵ دلار این محصول را صادر کردهاند.
همچنین در ماه می سال ۲۰۱۶ که این محصول بالاترین قیمت را دارا بوده و ایران با قیمت ۴۸۵ دلار و کشورهای چین، اکراین و روسیه به ترتیب با قیمتهای ۴۱۴،۴۶۱ و ۴۵۱ دلار این محصول را صادر کردهاند و در سایر ماهها نیز همین روال صدق میکند.
در این گزارش تصریح شده است: حال چگونه است که سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل از اعمال تعرفه واردات در جمهوری اسلامی ایران بشدت ناراحت بوده و به همین دلیل طی دو سال گذشته همواره به تخریب متولیان امر پرداخته اما از اعمال تعرفه توسط کشورهای دیگر استقبال کرده است.
در دو سال گذشته ۱۶۲ مورد پرونده آنتی دامپینگ در بازار های فولاد دنیا ایجاد شده و بر همین مبنا کشورهای مختلف در راستای حمایت از صنایع فولاد خود اقدام به وضع تعرفه کرده اند.
شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد که اقدامات وسیع رسانه ای که در دو سال اخیر در راستای تخریب چهره این شرکت انجام می شود بیشتر توسط افراد خاص و بدلیل حذف امتیازات ویژه در واردات محصولات فولادی (نظیر بهره مندی از ارز مبادله ای، تامین مالی از محل خرید محصولات وارداتی بصورت مدت دار با نرخ بهره بسیار پایین و فروش در بازار ایران و استفاده از تفاوت بهره پرداختی با بهره های بانکی داخلی و عدم وجود تعرفه در واردات ورق های ممزوج) بوده است.
در واردات ورق های فولادی به اسم محصولات ممزوج شاهد رشد ۱۰۰۰ درصدی از ۲۰۳ هزار تن در سال ۹۳ به ۱۹۵۵ هزار تن در سال ۹۴ بودیم و به تبع مبلغی در حدود ۹۰ میلیون دلار فرار از پرداخت حقوق قانونی گمرکی و به نسبت فرار از پرداخت مالیات و از طرفی زیان ناشی از عدم فروش محصولات فولادی تولید داخل و از بین رفتن اشتغال داخلی اتفاق افتاده که می تواند موضوع مهمی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط دستگاه های نظارتی مربوطه باشد.
در گزارش شرکت فولاد مبارکه اصفهان آمده است: این شرکت از بدو راه اندازی بیش از ۹۱ میلیون تن محصول به بازار عرضه کرده که ۱۹ درصد از آن در بازار های جهانی به فروش رسیده و از محل ارز اکتسابی، طرح های توسعه شرکت از ظرفیت ۲.۴ میلیون تن به ۱۰.۳ میلیون تن اجرا شده است.
با توجه به سیاست ها و حمایت های دولت، عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با رشد ۴۲ درصدی همراه شد.
همچنین عملکرد فولاد مبارکه در ۶ ماهه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ حاکی از رشد ۳۴ درصدی در تحویل محصول به مشتریان داخلی است.
این اقدام شرکت فولاد مبارکه باعث شده که برغم بهبود فضای کسب و کار و افزایش مصرف، شاهد کاهش واردات ورق های فولادی از ۳.۷ میلیون تن در سال ۹۴ به ۲.۸ میلیون تن در سال ۹۵ باشیم.
همچنین پیش بینی می شود در سال ۹۶ با افزایش عرضه فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان در بازار داخلی، واردات محصولات فولادی با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شود که نشان دهنده جهت گیری صنعت فولاد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
نظر شما