به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، دانش آموزان برخوردار از از توانایی های بالقوه ای هستند، تعامل و مشارکت پذیری دانش آموزان و استفاده از توانایی هایشان با حضور در شورای دانش آموزی میسر می شود، در واقع این شورای بستر های لازم را برای ورود دانش آموزان به اجتماع و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم می کنند. شورای های که فضای تمرین مشارکت و مسؤولیت پذیری، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس و حضور بیشتر در فعالیت های گروهی را سبب می شوند.
انتخابات شورای دانش آموزی نماد توسعه فعالیت های آموزش و پرورش است. این شورا فرصتی مناسب برای مشارکت عملی دانش آموزان در توسعه و تقویت فعالیت های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری در مدارس را فراهم می کند.
شوراهای دانش آموزی با هدف تقویت مشارکت جمعی و آماده سازی دانش آموزان برای کار گروهی قریب به ۱۵ سال است که به صورت پیوسته برگزار می شود. دانش آموزان سراسر کشور با حضور در انتخابات شورا مسولیت پذیری و فعالیت گروهی را تمرین می کنند.
مرتضی شکری، رییس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرروشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به سوالات ایمنا درباره فعالیت شوراهای دانش آموزی پاسخ داد.
شکل گیری شوراه های دانش آموزی از چه زمانی بوده و شوراهای دانش آموزی به چه منظوری در مدارس تشکیل می شوند؟
شورای دانش آموزی برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از ارکان مدرسه مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزش و پرورش قرار گرفت و پس از یک دوره آزمایشی در سال ۱۳۷۹ در سراسر مدارس بر گزار شد.
به استناد ماده ۱۸ آئین نامه اجرایی مدارس، مصوب ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با هدف فراهم نمودن زمینه مناسب حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در فعالیت های آموزشی و پرورشی، شورای دانش آموزی در تمامی مدارس کشور تشکیل می شود. شوراهای دانش آموزی در واقع یکی از ارکان مدرسه به حساب می آیند و تمرینی از دموکراسی و حضور اجتماعی و کارهای جمعی است.
انتخاب شوراهای دانش آموزی بیشتر بر چه مبنایی است؟
شورای دانش آموزی کمک کننده به مدیر مدرسه در رفع مشکلات است. انتقال مشکلات مدرسه و دانش آموزان به مدیر واحد آموزشی و پیشنهاد برای رفع مشکلات از عملکردهای شورای دانش آموزی است.
درحقیت شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی که اعضای آن طی انتخابات آزاد و به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مدرسه ودانش آموزان انتخاب می شوند.
شوراهای دانش آموزی چه وظایفی در مدارس به عهده دارند؟
از وظایف و اهداف شورای دانش آموزی میتوان به تحکیم و تعمیق باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان، تکریم عملی شخصیت فراگیران، تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، احترام متقابل، کسب مهارت های اجتماعی اشاره کرد. همچنین توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان، توسعه فعالیت های گروهی، تبادل تجربیات، تفاهم و همدلی بیشتر در مدرسه و نشاط و شادابی در نسل پویای نوجوان و جوان از وظایف شورای دانش آموزی در مدارس است.
علاوه بر این تمرین مشارکت اجتماعی از اهداف تشکیل شورای دانش آموزی در مدارس است و استفاده از توانمندی های دانش آموزان، ایجاد و تقویت روحیه مشارکت پذیری را می توان از دیگر اهداف تشکیل این شوراها در مدارس نام برد.
در واقع شوراها می توانند درارتقاء مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه، برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه، تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی، شرکت موردی درجلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، دعوت از دانش آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت های پرورشی و آموزشی و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدارس خود همکاری کنند.
انتخاب شورای دانش آموزی در چه مقطعی برگزار می شود؟
انتخابات شورای دانش آموزی همه ساله در هفته اول آبان ماه در تمامی مدارس ابتدایی از پایه سوم به بالا، متوسطه اول و دوم اعم از مدارس شهری، روستایی، استثنایی دخترانه و پسرانه دولتی و غیر دولتی به صورت همزمان برگزار می شود.
ترکیب منتخبین شوراهای دانش آموزی متناسب با جمعیت دانش آموزان در مدارس بین ۵ تا ۱۱ نفر تشکیل و به عنوان بازوی مشورتی مدرسه به صورت رسمی، همزمان با روز نوجوان و سالروز شهادت نوجوان بسیجی شهید فهمیده فعالیت رسمی خود را آغاز می کنند.
اعضای شورای دانش آموزی چگونه می توانند هم به دانش آموزان و هم به مسئولین مدرسه کمک کنند؟
اعضای شورای دانش آموزی می توانند با تقسیم وظایف و استفاده از خرد جمعی و توانایی و ظرفیت تمامی دانش آموزان مدرسه در قالب تشکیل انجمن های مختلف از جمله نمار، قرآن و عترت، تعاونی آموزشگاهی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، تربیت بدنی، بهداشت و سلامت، انتظار و مهدویت، صلح و دوستی، محیط زیست، مهارت های زندگی فعالیت کنند.
در حقیقت شورای دانش آموزی یک دارایی نامشهود در مدرسه است که در صورت جدی گرفتن از جانب مسئولین مدارس می تواند با هم افزایی مثبت در بین دانش آموزان، کمک هایی بسیاری به مسولین مدرسه داشته باشد.
دانش آموزانی که در مجلس هستند، چگونه گزینش می شوند و چه فعالیت هایی انجام می دهند؟
مجلس دانش آموزی با مدیریت سازمان دانش آموز ی است که منتخبین شورا در یک پروسه زمانی دوساله انتخاب شده و به عنوان مشاورین مدیرکل آموزش و پرورش استان منصوب و نقش مشورتی دارند. علوه بر این دانش آموزان مجلس در جلساتی منظم در قالب مجلس دانش آموزی برگزار می کنند و طرح و لوایح پیشنهادی خود را به مسئولین آموزش و پرورش ارئه می دهند. در واقع مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی و مشورتی و پل میان قشر دانش آموز و مدیران تصمیم گیرنده در دستگاه آموزش و پرورش کشور است.
این دانش آموزان منتخب نشست هایی را سالیانه دارند و در این نشست ها مباحث مربوط به کلاس درس و محیط آموزش و پرورش را ایده پردازی می کنند و با انجام تحقیق به نقد مسائل می پردازند و پیشنهاداتی را اعلام می کنند.
برنامه های آتی شورای دانش آموزی مدارس چیست؟
زندگی با مسالمت در کنار یکدیگر و احترام به قانون از برنامههای ویژه دولت تدبیر و امید است و پایه گذاری این امر در مدرسه خواهد بود و شورای دانش آموزی میتواند در این مسیر حرکت کند. امسال در ۵ هزار مدرسه سطح استان انتخابات شورای دانش آموزی در تمام مقاطع تحصیلی برگزار شد و ارزیابی از شوراهای دانش آموزی و معرفی شوراهای برتر و تشکیل کرسی های آزاد اندیشی و مجامع بحث و گفتگو از منتخبین شوراهای دانش آموزی بصورت قطبی در چند منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان از برنامه های آینده اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرروشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان است.
نظر شما