به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین معضلات در تمامی جوامع معضل تکدی گری است مسئله ای که می تواند شهر را با آسیب های متعددی روبه رو سازد.
از نظر جامعه شناختی تکدی را می توان نوعی انحراف اجتماعی - که فرد در آن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سرقت، روسپی گری، واسطه گری، اعتیاد، و...) را بر عهده دارد، به حساب آورد و یا به منزله نمونه ای از مرحله شغلی، نزد متکدیان حرفه ای، آبرومندانه و غیرآبرومندانه (غیر مشروع) در مشاغل انحرافی تلقی کرد.
گیلمور جامعه شناس معاصر غربی معتقد است: «گدایی » یک فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد گدایی را به کارکردن ترجیح می دهد.
اگه دنبال علت یابی این پدیده باشیم عواملی همچون فقر، طلاق، اعتیاد، نبود شغل، کهولت سن، بیماری، مهاجرت و نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی را می توان ذکر کرد.
نابسامانی اجتماعی بدین معناست که جامعه نتواند نسبت به افراد سالخورده، معلول و یتیم تعهد داشته و آنها را تحت نظر مراکزی مناسب سامان بخشند در نتیجه این افراد به اجبار برای ادامه حیات و گذران معیشت زندگی خود مجبور به تکدی گری می شوند.
متاسفانه در جامعه ایرانی تکدی گری در بسیاری از شهرها به عنوان معضلی جدی مطرح است.شهر تبریز نیز که سالهاست توانسته به عنوان شهر اولین ها، لقبی از شهر بی گدا را نیز برای خود به ارمغان آورد، لقبی که ناشی از حمایت مراکز خیریه و مساعدت خیران است و با مشارکت مردم و نهادها از وجود گدایان درسطح این شهر خبری نبوده اما متاسفانه این روزها در این شهر هم وضع دیگری را شاهد هستیم و در گوشه و کنار شهر گدایانی دیده می شوند که با حضورشان خدشه بر شهر بدون گدا انداخته اند؛ گدایانی که نه تنها تبریزی نیستند بلکه حتی ایرانی هم نیستند و متکدیان خارجی ای هستند که بیشتر نیز پاکستانی به نظر می آیند.
در این خصوص معاون موسسه مردم نهاد 'حمایت از مستمندان تبریز' با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، در خصوص متکدیان خارجی در تبریز گفت: در سال جاری سه گروه از گدایان خارجی جمع آوری شده اند؛ 26 تبعه بلوچ پاکستان به صورت قاچاق برای مقاصد سود جویانه به تبریز آورده شده اند تا از احساسات مردم شریف سوءاستفاده و آنها را سر کیسه کنند.
عبدالله نائبی تاکید کرد: ای کاش مردم دلشان به حال این افراد نسوزد و ما را در جمع آوری متکدیان وارداتی یاری کنند، تا بتوانیم با کمک مردم همچنان عنوان ' شهر بدون گدا ' را حفظ کنیم.
مسئول جمع آوری متکدیان موسسه مردم نهاد حمایت از مستمندان تبریز نیز در خصوص گدایان وارداتی اظهار کرد: 26 تبعه بلوچ پاکستانی، 11 کودک و 12 زن به همراه 3 مرد از یک باند که در دسته هایی در سطح شهر تبریز به گدایی می پرداختند، با دستور قضایی پس از شناسایی از سطح شهر جمع آوری و به پلیس اتباع بیگانه برای باز گرداندن به کشور خودشان ( پاکستان) تحویل داده شدند.
حمید اصمعی با اشاره به نحوه جمع آوری این افراد گفت: متأسفانه این افراد توسط یک باند به کشور وارد و برای مقاصد سود جویانه از آنها بهره برداری می شود، علت افزایش این پدیده نیز احساسات و عواطف دلسوزانه مردم است و امیدواریم مردم تبریز با هوشیاری ریشه این گونه سود جویی ها را بخشکانند.
وی افزود: ما با شناسایی و اطلاع به مراجع قضایی با گرفتن دستور و حکم قضایی و همکاری تنگاتنگ با نیروی انتظامی و پلیس اتباع بیگانه، این افراد را شناسایی و جمع آوری می کنیم و سپس آنها را راهی تهران کرده و به پلیس اتباع بیگانه تحویل می دهیم.
اصمعی ادامه داد: ما با تمام توان جلوی این متکدیان وارداتی می ایستیم و نمی گذاریم تا نام 'شهر بدون گدا' از تبریز گرفته شود و از مردم عاجزانه تقاضا داریم به این افراد کمک نکنند.
وی خاطر نشان کرد: ما همیشه حامی نیازمندان شهر خود بوده ایم و مردم می توانند پرونده ها و کارهایی را که انجام داده ایم، ببینند و یقین داشته باشند که ما برای حفظ کرامت انسانی مردم و شهروندان نیازمند تبریز تلاش می کنیم، اما جلوی این گدایان وارداتی نیز محکم ایستاده ایم و نمی گذاریم وجهه شهرمان را خراب کنند.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز با تائید وجود گدایان خارجی و غیر ایرانی در تبریز اظهار کرد: فقر ماهیت پیچیده ای دارد که علت اصلی آن فقر فرهنگی است.
محمد کلامی با بیان اینکه ابتدا باید منشاء و علل ایجاد فقر را بررسی کنیم، افزود: یک نوع فقر به دلیل نداشتن تمکن مالی است که می توان با حمایت مالی و وام دادن آن را تا حدودی برطرف کرد، اما فقرهایی که زاییده عواملی چون طلاق، اعتیاد و بزه است، ریشه در فقر فرهنگی خانواده ها دارد.
وی با بیان اینکه آنچه که امروزه در شهرها می بینیم، مولود فقر فرهنگی است نه مالی، گفت: تا دیروز فقط فقیر مالی داشتیم اما الان یک معتاد به سادگی به خیابان آمده و جلوی همه دست دراز می کند و با این کار چهره شهر به سمت معتادان متجاهر کشیده می شود.
مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه در مبارزه با پدیده گدایی و فقر برخورد سلبی جوابگو نیست، خاطرنشان کرد: باید به صورت ریشه ای و فرهنگی با این پدیده برخورد کرد.
کلامی با ذکر اینکه خانواده هایی که بدون پشتوانه مالی هشت فرزند به دنیا آورده و بعدا از آنها برای گدایی استفاده می کنند، افزود: امروزه گدایان بیشتر دچار فقر فرهنگی هستند.
کلامی در مورد رواج گدایی نیز گفت: این امر بیشتر ناشی از فرهنگ راحت طلبی و رشد سریع است؛ برای بعضی افراد هنجارها و ارزش های اجتماعی مهم نیست بلکه مهم این است که سریع رشد کنند و به همین جهت گدایی را به عنوان یک شغل با درآمد خوب انتخاب می کنند.
وی همچنین در مورد رواج گدایان خارجی در شهر تبریز خاطرنشان کرد: این مساله هم ناشی از فقر فرهنگی مردم است که به دلیل نداشتن آگاهی و صرفا به دلیل ترحم خیلی راحت به این افراد اعتماد می کنند.
بر این اساس باید با فرهنگ سازی و آموزش شهروندان آنها را نسبت به عواقب کمک رسانی به متکدیان آگاه کرد مسئله ای که می تواند آسیب های اجتماعی بسیاری را برای شهروندان پدید آورد و ضروری است با مشاهده متکدیان آنها را به مراکز خیریه و نهادهای مرتبط معرفی کرده تا به صورت سازمانی و برنامه ریزی شده نسبت به آنها مساعدت شود.
منبع: شهر فردا
نظر شما