مردم فولادشهر جلوه ای از عشق حسینی را در نماز ظهر عاشورا به نمایش گذاشتند

لنجان_هیئت‌های مذهبی و عزادارن حسینی در فولادشهر هنگام ظهر عاشورا با توقف عزاداری به اقامه نماز ظهر ایستادند و با لبیک به ندای امام حسین(ع) حلاوت عبادت به درگاه الهی را به یاد آخرین نماز سیدالشهدا چشیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، بدون شک، هر حرکت و جنبشی که در جهان برای اصلاحات معنوی، که با هدف گیری معین و مشخص بر پا شود، از خود پیامدهایی دارد، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر افکار عمومی و اوضاع اجتماعی تاثیر میگذارد. البته قیام هایی که در حمایت از حق، اصلاحات، تطبیق عدالت و رسیدن به فضایل انسانی بر پا می شوند با قیام هایی که برای تحقق اغراض شخصی، گروهی و مادی صورت می گیرد از این لحاظ چندان متفاوت نیستند.

بلکه فرق اینجا است که آن دسته از انقلاب ها و حرکت ها که در پی دست یابی به فضایل انسانی، اصلاح امور، زنده کردن و بیدار کردن جامعه و زدودن رذایل اخلاقی از جامعه هستند، محدود به زمان خاص نیستند؛ بلکه پایدار اند، هر قدر این نوع حرکت و جنبش، خالصانه سنجیده و پیریزی شود، همان اندازه پایدار و جاودانه خواهند بود و اصلا شکست در آن معنا ندارد، بلکه همیشه در خاطره ها زنده و جاوید خواهد ماند و آثارش گسترش پیدا خواهد کرد، هرچند به ظاهر سرکوب شود.

قیام امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری که در تاریخ بشریت نظیر ندارد، دارای ویژگی های مذکور است. هرچند به ظاهر در روز دهم محرم همان سال به طور وحشیانه سرکوب شد و اهل بیت وحی(ع) را به اسارت بردند و فاتحان ظاهری آن نبرد نا متوازن، جشن پیروزی به پا کردند؛ اما دیری نگذشت که موج این نهضت و قیام، شعاع و جودش را در سرتاسر جهان گستراند و از فردای همان روز صدای کاروان نهضت و انقلاب در کوه و صحرا پیچید و پرچم پیروزی اش را بر بلندای آسمان انسانیت برافراشت، کاخ بیدادگری را لرزاند وحاکمیت استبدادگران و زور گویان را فرو ریخت. از این رو اسرار حقیقت را باید در ماهیت این نهضت مقدس و پر افتخار جستجو کرد و آن جز اصلاح امور، زنده کردن فضایل انسانی، کرامت بشری و معامله با خدای یگانه نبود. باید توجه داشت در رابطه با نهضت امام حسین(ع) سخن بسیار گفته  شده است و هر محققی به جنبه ای از آن نهضت عظیم اشاره کرده است از سوی دیگر بیشتر این فعالیت ها در رابطه با فعالیت های سیاسی امام حسین (ع) و جنایت های دستگاه بنی امیه و بی وفایی اهل کوفه بوده است و کمتر به جنبه های فرهنگی آن قیام پرداخته شده است. 

‏یکی از جنبه های فرهنگی این قیام، احیای نماز است و این جنبه در نهضت کربلا بسیار بارز بوده و یکی از سرفص های مهم قیام اباعبدالله الحسین(ع) به حساب می آید. عمل فرهنگی، اخلاقی و عرفانی امام حسین(ع) و اصحاب ایشان در فرصت خواستن از دشمن برای راز و نیاز و عبادت در شب عاشورا، بخشی مهم از این قیام است. به علاوه، بیان امام حسین (ع) در ضمن این عمل که فرمودند خدا می داند که من نماز برای او را چقدر دوست می دارم! تأکید بر این اهمیت است. ‏باید توجه داشت نماز خونین و بی نظیر امام حسین(ع) و اصحابش در ظهر عاشورا در ادامۀ این عمل فرهنگی است و باید گفت تکیه بر نماز در گیرودار نبرد روز عاشورا، تکیه بر جهت گیری دینی و بنیادین امام حسین (ع) و اصحاب ایشان و اعلامی روشنگرانه به تاریخ است. 

‏و امروز همزمان با دهم محرم مؤذنین خوش صدا در فولادشهر در هنگام اذان ظهر عاشورا، بانک اذان را سر دادند و با حضرت علی اکبر امام حسین(ع) هم‌نوا شدند، چراکه یکی از نمادهای دین مبین اسلام اذان و کلید ورود به نماز است و نهایتاً نماز نیز کلید ورود به بهشت و سبب تقرب به خداست و اگر کسی عاشق امام حسین(ع) باشد، آن را در عمل ثابت می کند که آنچه را امام دوست می‌داشت، او نیز دوست دارد زیرا آن حضرت فرمودند همانا من به نماز عشق می‌ورزم و امروز شاهد برگزاری نمازی وصف ناپذیر در فولادشهر بودیم و هیئت‌های مذهبی هنگام ظهر عاشورا با توقف عزاداری به اقامه نماز ایستادند و با لبیک به ندای امام حسین(ع) حلاوت عبادت به درگاه الهی را به یاد آخرین نماز سیدالشهدا چشیدند تا پس از نماز بار دیگر به سینه‌زنی و زنجیرزنی بپردازند. حضور گسترده جوانان و نوجوانان و اقامه اذان توسط این قشر، شکوه خاصی را به این مراسم داده بود.

حجت الاسلام مسعود سرافراز اظهار کرد: اقامه نماز عاشورا توسط امام حسین(ع) در میدان جنگ و در مقابل تیرباران دشمن، نشان دهنده اهمیت نماز به عنوان پرچم اسلام و بندگی است و باید گفت اقامه نماز ظهر عاشورا در آن شرایط سخت آن هم به جماعت توسط امام حسین(ع) این پیام را برای دوستان اهل بیت(ع) و سوگواران و عزاداران حسینی دارد که نباید ارتباط با خداوند متعال را به هیچ بهانه‌ای به تاخیر انداخت.

وی افزود: این نماز تاریخی و بی نظیر، روح نماز را زنده کرد و مفهوم نماز را برای راهیان راه حق آشکار ساخت و معنی واقعی عبودیّت‏ و پاکبازی در راه معبود را نشان داد، و قلم سرخ بر معبودهای خیالی و بت‏ های شیطانی دنیاپرستان و بندگان زر و زور کشید.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: اگر امروز از مأذنه‏ های بلند شهرها صدای تکبیر و اذان بلند است به برکت نماز و اذان ظهر عاشورا است و چه زیباست که در این سال‏ها، دسته‏ جات عزاداری به هنگام ظهر عاشورا در هر کوی و برزن و هر مکانی هستند، توقّف می‏کنند و نماز بجا می‏ آورند.

وی ادامه داد: عزاداران حسینی در فولادشهر در ظهر عاشورا به تبعیت از امام حسین (ع) و یاران باوفایشان به هنگام نماز ظهر، عزاداری را تعطیل کرده و نماز جماعت را اقامه کردند و اعلام کردند که اقامه نمازظهرعاشورا یکی از پیام ها و فلسفه های قیام امام حسین(ع) بوده و به همین خاطر عزاداران حسینی باید نسبت به اقامه نماز اول وقت اهتمام داشته باشند.

سرافراز اضافه کرد: باید توجه داشت مهم ترین پیام نماز ظهر عاشورای حسینی که همه ساله به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) در ظهر عاشورا اقامه می شود، زنده نگه داشتن دین اسلام و احیای تمام ارزش های والای الهی و انسانی در سخت ترین شرایط است

.

کد خبر 321619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.