عهد بستن با خدا رمز ماندگاری قیام امام حسین(ع)/تأثیر قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) در دفاع مقدس

لنجان_امام جمعه شهر زاینده رود گفت: عظمت و شکوه نهضت، نه بخاطر مظلومیت یا چکاچک شمشیرهاست، بلکه بخاطر بعد معنوی قیام است، بخاطر ارتباط حضرت اباعبدالله الحُسَیْن (ع) ارتباط عمیق با خالق هستی در میدان نبرد برکات زیادی دارد و یاران آن بزرگوار با خالق هستی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در جمع عزادارن حسینی در شهر زاینده رود اظهار کرد: بنا به نقل طبری عصر پنجشنبه نهم محرم عمرسعد فرمان حمله داد و لشکر به حرکت درآمد امام (ع) در آن ساعت در بیرون خیمه به شمشیرش تکیه زده خواب خفیفی بر چشمانش مستولی شد.

وی افزود: چون زینب کبری (ع)  سروصدای لشکر عمرسعد را شنید و جنب و جوش آنها را دید به نزد امام حسین(ع) آمد و عرضه داشت: برادر! اینک دشمن به خیمه ها نزدیک شده است.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: حضرت اباعبدالله الحُسَیْنُ عَلَیْهِ‌السَّلام سر از شمشیر برداشت و ابتدا فرمود:اِنِّی رَاءَیْتُ رَسُولَ اللّه صلّی اللّه علیه و آله فِی الْمَنامِ فَقالَ لِی اِنَّکَ صائِرٌ اِلَیْنا عَنْ قَریبٍ؛جدم رسول خدا را در خواب دیدم که به من فرمود فرزندم به زودی به نزد ما خواهی آمد.

وی ادامه داد: سپس برادرش ابوالفضل (ع) را خطاب کرد و چنین دستور داد:اِرْکَبْ بِنَفْسِی اَنْتَ یا اَخِی حَتّی تَلْقاهُمْ فَتَقُولَ لَهُمْ ما لَکُمْ وَما بَدَاءَ لَکُمْ وَتَسْاءَلُهُمْ عَمَّا جاءَ بِهِمْ؛جانم به قربانت، سوار شو و با آن ها ملاقات کن و انگیزه و هدف آنان را بپرس.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: طبق فرمان امام حسین(ع) حضرت ابوالفضل(ع) با بیست تن که زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر نیز در میان آنان دیده می شد به سوی دشمن حرکت کرده و در مقابل آنان قرار گرفت و انگیزه حرکتشان را سؤ ال کردند.

وی عنوان کرد: لشکریان عمرسعد در جواب او گفتند: اینک از سوی امیر ابن زیاد حکم تازه ای رسیده است که باید شما بیعت کنید و الا همین الان وارد جنگ خواهیم شد.

امام جمعه شهر زاینده رود بیان کرد: حضرت ابوالفضل (ع) به سوی امام حسین(ع) برگشت و انگیزه آنان را به عرض آن حضرت رساند و امام در پاسخ وی چنین فرمود:اِرْجِعْ اِلَیْهِمْ فَاِنْ اسْتَطَعْتَ اَنْ تُؤَخِّرَهُمْ اِلی غُدْوَةٍ وَتَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ نُصَلِّی لِرَبِّنَا اللَّیْلَةَ وَنَدْعُوهُ وَنَسْتَغْفِرَهُ فَهُو یَعلَمُ اَنِّی اُحِبُّ الصَّلوةَ وَتِلاوَةَ کِتابِهِ وَکَثْرَةَ الدُّعاءِ وَاْلا سْتِغْفارِ به سوی آنان بازگرد و اگر توانستی همین امشب را مهلت بگیر و جنگ را به فردا موکول بکن تا ما امشب را به نماز و استغفار و مناجات با پروردگارمان بپردازیم؛ زیرا خدا می داند که من به نماز و قرائت قرآن و استغفار و مناجات با خدا علاقه شدید دارم.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ابوالفضل (ع) برگشت و از آن ها خواست تا کار خود را یک شب به تأخیر اندازند، عمرسعد چون در قبول این پیشنهاد مردد بود موضوع را با فرماندهان لشکر مطرح و نظر آنان را جویا شد، یکی از فرماندهان به نام عمروبن حجاج  گفت: سبحان اللّه ! اگر اینها از ترک و دیلم بودند و چنین مهلتی را از تو درخواست می کردند بایستی به آنان جواب مثبت می دادی در صورتی که اینها فرزندان پیامبر هستند.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: قیس بن اشعث  یکی دیگر از فرماندهان گفت: به عقیده من هم باید به این درخواست حسین جواب مثبت داد؛ زیرا این درخواست وی نه برای عقب نشینی آنها از جبهه و نه برای تجدید نظر است بلکه به خدا سوگند ! فردا اینها پیش از تو جنگ را شروع خواهند کرد.

وی یادآور شد: عمرسعد گفت: اگر چنین است پس چرا شب را به آنان مهلت بدهیم؟به هرحال، پس از گفتگوی زیاد پاسخ عمرسعد به حضرت ابوالفضل (ع) گفت ما امشب را به شما مهلت می دهیم اگر تسلیم شدید و به فرمان امیر گردن نهادید، به نزد او می بریم و اگر امتناع کردید ما هم شما را به حال خود باقی نخواهیم گذاشت و جنگ است که سرنوشت شما را تعیین خواهد کرد.

امام جمعه شهر زاینده رود با رمز گشائی از حرکت هوشمندانه حضرت اباعبدالله الحُسَیْن (ع) گفت: رزمنده جهادگر و مجاهدفی‌سبیل‌الله در شرائط سخت نبرد ممکن است از سه ناحیه آسیب پذیر شود از ناحیه اراده، سست شود، از ناحیه هدف، منحرف شود و از ناحیه نتیجه، شکست بخورد، کما این که جهاد و مبارزه هم ممکن است در شرائط سخت، شکست خورده و تمام زحمات بی اثر شود.

وی با اشاره به اینکه چگونه این نگرانی ها را باید چاره جوئی کرد، افزود: قرآن کریم این نگانی ها را چاره جوئی می‌کند إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ، خداوند متعال می فرماید سنت الهی بر این تعلق گرفته است که ارتباط با خالق هستی راه گشای شرائط سختی و طاقت فرسا است.

صفرزاده تهرانی تصریح کرد: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِ‌ینَ ؛از صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با نماز گزارانِ صابران است و چون خداوند عزیز و شکست ناپذیر است معیت و همراهی او به معنای پیروزی و شکست ناپذیری است.

وی ادامه داد: قرآن کریم ارتباط با خالق هستی را در میدان مبارزه، تنها راه پیروزی می‌داند إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ؛بر همین اساس است که لشکریان خدا پرست طالوت در معرکه نبرد با جالوت، عملیات را با دعا و ارتباط با خدا شروع کردند وَلَمَّا بَرَ‌زُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَ‌بَّنَا أَفْرِ‌غْ عَلَیْنَا صَبْرً‌ا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْ‌نَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِ‌ینَ. فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ.

امام جمعه شهر زاینده رود اضافه کرد: از این رو حضرت اباعبدالله الحُسَیْن (ع) از این طریق چاره جوئی کرد و تمام این نگرانی ها را با توجّه و توسّل و ارتباط قلبی با خالق هستی برطرف ساخت به همین دلیل است که رزمندگان شب حمله قبل از عملیات با خدای خود مناجات می کردند.

وی عنوان کرد: به طور یقین شهید حججی را نیز هنگام مثله شدن، نماز نگهداشت، نماز جماعت او را حفظ کرد، نماز شب به او شجاعت داد ،شهید حججی قبل از آن که یک شهید باشد یک انسان مرتبط با خدا بود ارتباط با خالق هستی این مقام را برای او فراهم کرد و شهادت نتیحه آن شد.

صفرزاده تهرانی با اشاره به اینکه ارتباط عمیق با خالق هستی در میدان نبرد برکات زیادی دارد، بیان کرد: ارتباط عمیق با خالق هستی، رزمنده، جهادگر و مجاهدفی‌سبیل‌الله را محکم و استوار می‌سازد، استحکام او را تضمین می‌کند و سستی را از او دور می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رزمنده در مسیر حق و حقیقت حفظ می‌کند او را از انحراف از مسیر مبارزه نگاه می‌دارد از شکست و آسیب پذیری در مقابل دشمن حفظ می‌کند همچنین توسّل و ارتباط قلبی با خداوند، تضمین کننده استحکام و اقتدار نیروهایی است که می‏ خواهند حماسه بیافرینند و می‏ خواهند همیشه در مقابل ظلم و ستم مبارزه کنند، رزمندگان اسلام، شب عملیات، با ارتباط عمیق با خالق هستی، با شعار یا حسین نه مرز پرگهر خط شکن می شدند و به دشمن یورش می بردند ارتباط عمیق با خالق هستی، جهاد را پیروز، باعظمت، پرثمر، اثرگذار و ماندگار می‌کند.

امام جمعه شهر زاینده رود اذعان کرد: شکوه جهاد و شهادت، آفریده و مخلوق عرفان و معنویت است، معنویّت و عرفان، توسّل و فناء فی‏الله و محو در معشوق شدن، ماجرای عاشورا را با عظمت، پُرشکوه و ماندگار کرده است، هرچه عرفان و معنویت قوی تر و عمیق تر باشد جهاد در مقابل دشمنان کارسازتر و شهادت در راه خدا پر ثمرتر است.

وی متذکر شد:  عظمت و شکوه نهضت، نه بخاطر مظلومیت یا چکاچک شمشیرهاست، بلکه بخاطر بعد معنوی قیام است، بخاطر ارتباط حضرت اباعبدالله الحُسَیْن (ع) ارتباط عمیق با خالق هستی در میدان نبرد برکات زیادی دارد و یاران آن بزرگوار با خالق هستی است.

صفرزاده تهرانی تاکید کرد: حرکت هوشمندانه حضرت اباعبدالله الحُسَیْن عَلَیْهِ‌السَّلام یک پیام مهم دارد که هرچه شرائط سخت تر و طاقت فرساتر ارتباط با خدا عمیق تر باید باشد،هر چه درگیری بیشتر، مبارزه نفس‌گیرتر، باید دعا، مناجات و ارتباط با خالق هستی بیشتر و عمیق تر باشد، بیشترین و معروفترین دعاها از سه امامی است که هر سه درگیر مبارزات بزرگِ مدّتِ عمر خودشان بوده‌اند، دعای کمیل، دعای عرفه، دعای ابوحمزه و صحیفه سجادیه و باید گفت این روش فقط برای صحنه نبرد نیست.

وی در پایان گفت: در سختی‌ها و در مشکلات فردی و اجتماعی باید روی نماز حساب کرد، باید به نماز تکیه داد و باید دست به دامن نماز شد یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِ‌ینَ ، لذا باید توجه داشت سختی‌ها و مشکلات با تکیه بر معنویت مرتفع می‌شود، تکیه بر هر چیز دیگر آدرس غلطی است که جامعه را گرفتار می‌کند و نمونه های آن بسیار است.

کد خبر 321602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.