به گزارش خبرگزاری ایمنا مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان و رییس هیات مدیره شرکت عمران بهارستان در این جلسه انعقاد موافقت نامه ریل گذاری پروژه قطار شهری بهارستان، گفت: کلنگ قطار شهری اصفهان درسال ۷۵ توسط اسحاق جهانگیری استاندار وقت اصفهان زده و اعلام شد که در سال ۸۵ این پروژه مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ اکنون سال ۹۵ را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم درسال ۹۶ سوار مترو بشویم.
حجت اله غلامی افزود: توسعه حمل و نقل ریلی مورد تاکید وزیر راه وشهرسازی است و معتقد است هرجا سرریز جمعیتی را ایجاد کردیم، همزمان باید حمل ونقل ریلی را داشته باشیم تاجذابیتی برای سکونت دراین شهرها ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه توسعه حمل ونقل ریلی در سه شهر جدید بهارستان، فولاد شهر و مجلسی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: فولادشهر زودتر از شهرهای جدید استان اصفهان پروژه قطار شهری را شروع کرد اما به دلیل مشکلاتی این پروژه متوقف شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه قطارشهری بهارستان، گفت: باتوجه به مشکلات مالی پروژه و محقق نشدن بودجه از محل منابع دولتی، تاکنون ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی شامل نمای فیزیکی پروژه و زیر سازی است و برای ریل گذاری نیز در دو مرحله مناقصه داشته ایم.
محمدرضا احمدی افزود: از نظر فنی، مسیر قطار شهری بهارستان به اصفهان هیچ مشکلی ندارد و اصل کار زیر سازی است که بسیار زمان بر بوده و بقیع شامل ایستگاه و ریل گذاری است که در زمان در نظر گرفته شده انجام می شود و اجرای ریل گذاری و ایستگاه مترو و سودآوری آن، در مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه منبع جدید تامین مالی شرکت عمران خواهد بود.
گفتنی است؛ طرح خط متروی اصفهان- بهارستان به طول ۱۴.۷ کیلومتر است و عملیات اجرایی مرحله اول این پروژه شامل زیرسازی و ابنیه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد. با راه اندازی مترو بهارستان فاصله این شهر تا اصفهان از ۲۰ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش می یابد. شهر جدید بهارستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهراصفهان، در مسیر جاده اصفهان- شیراز و در دامنه شمالی رشته کوه کمارتفاعی به نام لاشتر قرار گرفتهاست. پیدایش تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می گردد که برای اولین بار احداث این مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح شد که هیچگاه به مرحله اجرا در نیامد. در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی، مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و پیشنهاد شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم ادامه نیافت.
بعد از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل که توسط سازمان برنامه و بودجه استان انجام شده بود و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری به مدت یکسال مشاور خارجی عهده دار انجام مطالعات متروی اصفهان و پس از آن شبکه تراموای اصفهان مطرح شد.
در سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ مطالعات پیش امکانسنجی حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی به نام سوفرتو انجام شد. در سال ۱۳۷۵ مطالعات امکانسنجی حمل و نقل انبوه توسط شرکت استرالیایی پ. پ.ک تکمیل شد و از سال ۱۳۷۵تلاشهایی به منظور بررسی و مطالعات طرح اولیه خطوط اولویتدار منطقه اصفهان صورت پذیرفت که نتایج آن پیشبینی ۳خط ریلی درون شهری و ۲ خط حومه ای بوده است.
در سال ۱۳۷۹ بودجه احداث خطوط قطار شهری اصفهان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه سی و پنجم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۸۰/۴/۱۳ احداث خط ۱ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۰طراحی تفصیلی خط ۱ (خط شمال - جنوب) این قطار شهری به طول ۱۲.۵ کیلومتر آغاز شد.
در سال ۱۳۸۴ با افزایش طول خط ۱ قطار شهری اصفهان به میزان ۲۰.۲ کیلومتر موافقت شد و عملیات طراحی تفصیلی در این سال شروع شد. در جلسه شصت و ششم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط ۲ قطار شهری اصفهان به تصویب رسد.
نظر شما