ترویج حکمت معنوی تشیّع در خانه حکمت و فلسفه

شهر اصفهان از دیرباز مهد علما، حکما و فلاسفه بزرگ جهان اسلام بوده است که از حوزه های مختلف در این شهر گرد هم می آمدند و در علومی مانند نجوم، فلسفه، کلام، عرفان و فقه به تحقیق و پژوهش می پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری اصفهان در صدد برآمد به منظور احیای این علوم با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه اقدام به تاسیس و ایجاد یک مؤسسه علمی، فرهنگی و آموزشی کند تا این مؤسسه نسبت به احیای این میراث گرانقدر و بزرگ مکتب فلسفی اصفهان اقدام کند.

طرح خانه حکمت و فلسفه اصفهان واقع در خیابان شیخ مفید، جنب تکیه میرفندرسکی، در سال ۹۱ و همزمان با برگزاری نخستین همایش مکتب فلسفی اصفهان کلید خورد تا محلی برای گردهمایی دوستداران حکمت و فلسفه باشد.

خانه حکمت و فلسفه یک مؤسسه علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است که در آن دوره های متنوع فلسفی، برگزاری همایش ها و نشست ها و دوره های فلسفی، دوره های کوتاه مدت و چاپ کتب فلسفی را شاهد خواهیم بود.

مدیر اجرایی خانه حکمت و فلسفه اصفهان در گفتگو با «ایمنا» اظهار می کند: خانه حکمت و فلسفه اصفهان هدف اصلی خود را احیای گذشته درخشان و غنی شهر اصفهان در حوزه علوم عقلی و فلسفی قرار داده است که از آن با عنوان حکمت معنوی تشیع یاد می کنیم.

سعید محمدی با بیان اینکه این خانه از سلسله خانه های مورد حمایت شهرداری اصفهان است، می افزاید: ما از مکتب فلسفی اصفهان به عنوان حکمت الهی شیعیان یاد می کنیم، زیرا حکمت الهی شیعی تلفیقی از فقه، قرآن و برهان است.

وی ادامه می دهد: خانه حکمت و فلسفه اصفهان دارای هیات امنایی است که این هیات عهده دار ایجاد، اجرا و زنده نگاه داشتن این خانه است که اعضای آن را شخصیت های بزرگواری مانند آیت الله سید محمد خامنه ای، حضرت آیت الله العظمی مظاهری، آیت الله فیاضی، دکتر داوری اردکانی، دکتر دینانی، دکتر اعنانی، دکتر خسرو پناه، دکتر طالبی، دکتر حسین کلباسی، دکتر مهدی دهباشی، دکتر جعفر شاه نظری و دکتر علی کرباسی زاده تشکیل می دهند.

مدیر اجرایی خانه حکمت و فلسفه اصفهان خاطرنشان می کند: قرار است در این خانه کلاس ها و دوره های آموزشی فلسفه، منطق، عرفان و حکمت، سلسله نشست ها و جلسات و همایشات مختلف، تصحیح و چاپ متون مختلف فلسفی و کارهای بسیار دیگر در حوزه مباحث ذکر شده برگزار و انجام شود.

وی با اشاره به عملکرد شهرداری در احداث خانه حکمت، تاکید می کند: شهرداری اصفهان به عنوان یک نهاد اثر گذار و متولی مسائل شهری، نقش اصلی در برپایی این خانه را به عنوان حامی داشته است.

محمدی یادآور می شود: این میراث گرانقدر و ارزشمند امروز در اختیار ماست و قصد داریم در خانه حکمت به ترویج حکمت معنوی تشیّع و انتقال آن به نسل جوان و علاقمندان اقدام کنیم.

وی از راه اندازی سایت خانه حکمت و اعلام برنامه های این مرکز در آن خبر داده و اعلام می کند: این سایت به آدرس  iswh.ir  از هم اکنون در اختیار علاقمندان قرار گرفته و می توانند از این طریق از برنامه های خانه حکمت در دوره های مختلف مطلع شوند.

مدیر اجرایی خانه حکمت و فلسفه اصفهان با اشاره برگزاری دوره های آموزشی مختلف کوتاه و بلند مدت در خانه حکمت، اظهارمی کند: این دوره ها با تدریس اساتید برجسته فلسفه، عرفان و کلام گاهی به صورت رایگان و گاهی همراه با دریافت هزینه برگزار می شود.

وی در خصوص نرم افزار مکتب فلسفی اصفهان می گوید: این نرم افزار در حوزه مباحث فلسفی و منطقی تهیه شده و به معرفی میراث گرانبهای مکتب فلسفی اصفهان به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی می پردازد/

کد خبر 302048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.