به گزارش خبرنگار ایمنا، یک روز پر مشغله شروع می شود، درهیاهوی دنیایی که آمیخته با دغدغه ها و تکنولوژی ها، شلوغی و ترافیک سنگین خیابان ها همراه است، هیاهویی که ما انسانها چه بخواهیم و نخواهیم، ناخواسته با آن درگیریم.
کنار پیاده رو ایستاده بودم که ناگهان صدای مهیب بوق موتور سواری در حریم پیاده رو و در حال ویراژ دادن، بدنم را به لرزه انداخت. موتورسوار دیگری را در زیر پل هوایی نرسیده به چهارراه می بینم که بدون داشتن کلاه ایمنی دو نفر دیگر را هم سوار بر موتورسیکلت کرده و به سرعت درحال عبور از وسط خیابان و سبقت گرفتن از دیگر خودروهاست. راکب بی احتیاطی که علاوه بر خودش جان دو نفر دیگر را نیز به خطر انداخته است.
در زندگی روزمره شهرنشینی تردد زیاد وسایل نقلیه به ویژه درمسیرهای پرترافیک و خطرناک احتمال بروز تصادفات را بیشتر می کند.
این در حالی است که رعایت موارد ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت ها بسیار ضروری است. علاوه بر این رعایت موارد احتیاط و عبور از پل عابر پیاده برای عابران هم مهم است.
با بررسی آمارهای معتبر کشوری به این واقعیت دست می یابیم که سالانه بیش از یک هزار عابر پیاده براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند که حدود ۴۵ درصد ازتلفات تصادفات درون شهری و۴۰درصد تصادف جاده ای را عابران پیاده تشکیل می دهند.
در شهر شاهد ورود موتورسواران به حریم پیاده روها و وحشت عابران پیاده هستیم و بارها حمل بار بیش از اندازه و غیر استاندارد،نداشتن کلاه ایمنی، حمل مسافر از جمله زن و کودک خردسال و عبور از چراخ قرمز را توسط راکبان موتور سیکلت ها دیده ایم.
در واقع همه ما شاهد صحنه بی احتیاطی موتورسواران در شهر بوده ایم که بدون توجه به چراغ قرمز و با وجود عابر پیاده به راحتی از چراغ و خط عابر عبور می کنند. برخی از راکبان موتورسوار نه تنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، بلکه بی نظمی را هم در سطح شهر رواج می دهند. آلودگی هوا یکی دیگر از مشکلاتی است که راکبان موتورسوار ایجاد می کنند.
تخلف هایی که موتورسواران مرتکب آن می شوند؛ صحبت کردن با موبایل حین حرکت، انجام حرکات نمایشی در خیابان های پرتردد، عبور از چراغ قرمز، پارک کردن در پیاده رو ها، گذر از خطوط ویژه اتوبوسرانی، عبور از کوچه های تنگ و باریک، بی توجهی به خرابی وسیله نقلیه، بردن بارهای سنگین و حجیم، سوار کردن افراد خارج از ظرفیت موتور، عدم استفاده از کلاه ایمنی را شامل می شود.
ساماندهی موتورسیکلت ها چشم انداز 10 ساله
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح ساماندهی موتورسیکلت ها چشم انداز 10 ساله است، به خبرنگار "ایمنا" گفت: در کلانشهر اصفهان برای ساماندهی موتورسیکلت ها نیروی انتظامی با انجام برنامه هایی سعی کرده تلفات را به حداقل برساند.
سرهنگ رضایی افزود: بیش از 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان وجود دارد، این تعداد نشان می دهد که تعداد زیادی از موتورسیکلت استفاده می کنند که ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند و با رانندگان خطر آفرین برخورد ضربتی انجام می شود. هدف از ساماندهی موتورسیکلت ها ارتقای احساس امنیت در استان است و اجرای این قانون برای این است که راکبان بی احتیاط با رانندگی پر خطر برای خود و عابران ایجاد خطر نکنند.
تصادفات موتورسیکلت ها و 60 درصد کشته ها
بر اساس بررسیهای واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سالهای 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که این رقم 25.7 درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی گیرد.
داشتن کلاه ایمنی از تجهیزات و لوازم اساسی برای استفاده از این وسیله نقلیه و یک ضرورت محسوب می شود. براساس آمار ضربه به سر علت مرگ بیش از 60 درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت را تشکیل می دهد.
متاسفانه برخی افرادی که سوار بر موتور هستند از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند. هر چند در این زمینه نظارتی هایی وجود دارد، اما در اینجا هم قوانین مانند قوانین راهنمایی و رانندگی نادیده گرفته می شود و این افراد حتی به جان خود نیز رحم ندارند.
از دلایل مهمی که باعث می شود موتورسواران در حین تصادف مجروح و یا کشته شوند، عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این زمینه بیان کرد: کاهش امنیت و افزایش تصادفات و تلفات انسانی با موتورسیکلت ها قابل انکار نیست. کاهش امنیت و تصادفات 55 درصد از راکبانی که منجر به تصادفات فوتی شدند به نوعی وابسته به سرعت زیاد، عدم دقت، عدم استفاده از کلاه ایمنی، ورود به اتوبان ها و جاده ها بوده است.
این مقام انتظامی درباره جایگزینی موتورسیکلت های برقی و اجرای این طرح در آینده اذعان می کند: پلیس راهور استان با همکاری شهرداری اصفهان این برنامه را انجام می دهد تا با واگذاری موتورسیکلت های برقی به اشخاص و ترغیب آنها به استفاده از موتورسیکلت های برقی میزان آلودگی و حجم ترافیکی استان را کاهش دهند.
سرهنگ رضایی گفت: طرح دیگر این است که موتور سیکلت های کاربراتوری موانع قانونی شماره گذاری را رفع و برقی شوند. اقدامات در این رابطه در حال بررسی است تا با تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به برقی کاهش آلودگی و ترافیک را داشته باشیم.
توزیع کلاه ایمنی و ترویج فرهنگ استفاده
این در حالی است که رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان یکی از دلایل اصلی تلفات در تصادفات رانندگی موتورسیکلت سواران را ضربه به سر راننده و عدم استفاده از کلاه ایمنی دانست و اذعان کرد: موتورسیکلت وسیلهای است که ایمنی کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و با کوچکترین تصادف ممکن است راکب دچار مرگ مغزی، فوتی و … شود، لذا استفاده صحیح از کلاه ایمنی در صورت تصادف میتواند درصد بالایی از صدمات را کاهش دهد.
وی اظهار داشت: توزیع کلاه ایمنی به موتور سواران اصفهانی در ایام دهه فجر و 22 بهمن خبر به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی انجام شد.
سرهنگ چلمقانی بیان کرد: هدف از اجرای این اقدام فرهنگی، تشویق و ترغیب راکبین موتورسیکلت برای استفاده از کلاه ایمنی و اجرای هرچه بهتر فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی و همچنین تأمین هر چه بیشتر امنیت راکبین موتورسیکلت است. وی تاکید کرد: اجرای این امر به منظور تجلیل از موتورسیکلت سواران قانونمند و در راستای آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ ایمنی و تشویق موتور سیکلت سواران نسبت به احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی بود که پلیس راهور شهرستان اصفهان اقدام به توزیع کلاه ایمنی به صورت رایگان کرد.
متوسط سن راکبان موتورسوار 15 تا 26 سال است
موتورسیکلت وسیله ای راحت و کم هزینه برای اغلب مردم است که بدون دغدغه از آن به عنوان یک وسیله نقلیه برای تردد در شهر استفاده می کنند. با وجود محاسنی که این وسیله نقلیه دارد متاسفانه به دلیل نادیده گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی به مرکب مرگ شهرت پیدا کرده است و همواره والدین فرزندانشان را از آن نهی کرده و حتی در مقابل درخواستشان مقاومت می کنند.
معمولا متوسط سن راکبان موتور سوار بین ۱۵ تا ۲۶ سال است بدین معنا که استفاده کنندگان از موتور را افرادی تشکیل می دهند که پر از شور و هیجان های جوانی هستند و برای تخلیه هیجانات مخصوص این سن به هر چیزی چنگ می زنند و بیشتر تمایل به تجربه کردن نشان می دهند تا پند و اندرز، در حقیقت ویراژ دادن، لایی کشیدن، تک چرخ، بی توجهی به چراغ های راهنمایی و رانندگی از همه مهم تر نقض قانون جزئی از کار موتورسواران جوان و بی احتیاط شده است.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان در تشریح برخوردهای قانونی در استان تاکید می کند: حدود 18 هزار و 164 هزار نفر به دلیل نداشتن گواهینامه به دادگاه و مراجع قضایی اعزام و 43 هزار و 947 موتورسیکلت در 10 ماهه امسال به خاطر رفتارهای پرخطر و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توقیف شدند.
این مقام انتظامی عنوان کرد: البته با اجرای رویکرد فرهنگی در پیش گرفته شده تلاش بر این بوده تا استفاده از کلاه ایمنی را فرهنگ سازی کنیم. در این رویکرد با آموزش چهره به چهره در محل به راکبان موتورسیکلت اعلام می شود که افرادی که فاقد کلاه ایمنی هستند برای تحویل موتورسیکلت شان اقدام کنند. با اجرای این رویکرد، استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسیکلت سواران فرهنگ سازی می شود.
وی با اشاره به طرح تشویق رانندگان قانونمند تاکید کرد: در این طرح راهور استان رانندگان قانونمند را مورد تشویق قرار می دهد و امسال با تجلیل از این رانندگان در اتاق بازرگانی اصفهان روند برنامه ها بر این بوده که بسیاری از آنان قانونمندتر شوند. /01191/142/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: حدود 18 هزار و 164 هزار نفر به دلیل نداشتن گواهینامه به دادگاه و مراجع قضایی اعزام و 43 هزار و 947 موتورسیکلت در 10 ماهه امسال به دلیل رفتارهای پرخطر و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توقیف شدند.
کد خبر 270085
نظر شما