به گزارش ايمنا، حادثه پلاسکو زنگ خطری برای تمامی شهرها از جمله اصفهان است، این حادثه بروز کردن مدیریت در بحران توسط تمامی دستگاهها و فراهم کردن تجهیزات، ظرفیتها و امکانات لازم برای مقابله با حوادث در تمامی دستگاهها، بستر لازم در جهت مواجهه با بحران در زمان طلایی را دوچندان می کند. به خصوص در کلانشهر اصفهان که به عنوان معین تهران در زمان بحران معرفی شده است.
با توجه به اینکه این روزها اصفهان به زمره شهرهای خلاق جهانی پیوسته است و بيش از هر زمان ديگري در كانون توجهات دنيا قرار دارد. مهمترین ویژگی شهر خلاق برداشتن هر مشكلي از پيش پاي خود با ارائه بهترین ایده هاست به گونه اي كه جایگاه آن را فراتر از شهرهای صنعتی و شهرهایی با پتانسیل بالای فیزیکی قرار مي دهد.
مديريت بحران و چگونگي برخورد با حوادث طبيعي و غير طبيعي نيز از جمله سرفصل هايي است كه برخورد متفاوت شهرهاي خلاق با ديگر شهرها را به نمايش مي گذارد.
بحران به شرایطی اطلاق می شود که وقوع حادثه یا رویداد در آن منجر به بی نظمی در سیستم شود، بر این اساس ما باید این شرایط را درک و بر اساس آن برنامه ریزی كنيم، زیرا برگرداندن نظم به سیستم، امکانات ویژه ای نیاز دارد.
مهدي جمالي نژاد، شهردار اصفهان در همين ارتباط مي گويد: امروزه مدیریت بحران به عنوان یکی از چالشهای همیشگی بشر در دنیا بوده و هست به نحوی که با وجود تلاشها و تمهیدات لازم، اغلب مدیران بحران حتی در کشورهای پیشرفته در مقابله با بحرانها تسلیم میشوند.
وی ادامه مي دهد: کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تنوع و گستردگی اقلیمی و وضعیت زمینشناختی یکی از کشورهای آسیبپذیر جهان به شمار میآید، به طوری که از 40 نوع بلایای طبیعی که در جهان به ثبت رسیده 31 نوع آن در کشور ما به وقوع پیوسته و ایران را در زمره 10 کشور اول آسیبپذیر در مقابل بحرانهای طبیعی دنیا به ویژه منطقه آسیا میدانند.
شهردار اصفهان معتقد است: عمدهترین عامل موفقیت مدیریت شهری در زمان بحران به میزان آمادگی قبل از وقوع بحران بستگی دارد، در غیر این صورت شاهد تعمیق و تشدید بحران خواهیم بود.
وي در بخش دیگری از صحبتهای خود يادآور مي شود: شهرداری اصفهان با رویکردی دانشمحور، با راهاندازی مرکز فناوریهای نوین شهری و استفاده به هنگام فناورانه جدید مانند رباتهای آتشنشان و زندهیاب، سیستمهای ترافیکی هوشمند، پهپادها و نظایر آنها، زمینههای کاهش دامنه خسارتهای انسانی را در بروز بحرانهای ثانوی پیشبینی و فراهم آورده است كه بیشک چنین فناوریهایی سبب کاهش زمان و هزینه در زمان وقوع حوادث میشود.
جمالي نژاد با اشاره به برخی از اقدامات پیشگیرانه شهرداری اصفهان در ادامه مي گويد: مقاومسازی ساختمانها و ابنیههای تاریخی و قدیمی، ساخت پهپادها و رباتهای زندهیاب و آتشنشان، سیستمهای هوشمند کابلی و وایرلس، روشنایی هوشمند شهری، کنترل و هوشمندسازی دوربینهای شهری، استفاده از ظرفیتهای رسانهای شهرداری همچون رادیو شهر براي اطلاعرسانی به موقع در زمان حادثه، آموزش نیروی انسانی برای حضور به موقع در زمان حادثه، بهرهبرداری از فناوری GIS در زمینه شناخت بحران، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت اشیاء و وسایل خطرناک و مدیریت امداد از جمله اقدامات مهم پیشگیرانه شهرداری اصفهان است.
وی همچنین با اشاره به برنامههای آتی شهرداری اصفهان در مواقع بروز بحران تاکید مي كند: پیادهسازی مدیریت یکپارچه شهری در راستای مدیریت بحران، برنامهریزی دقیق براي تکمیل آمار صحیح و تهیه بانک اطلاعات منسجم و به روز، هماهنگی و تبعیت سازمانهای خدماتی و امدادی در مواقع وقوع بحران، متناسبسازی امکانات، تجهیزات و فناوریهای نوین با جمعیت شهر اصفهان، تهیه برنامه و طرح جامع مدیریت بحران و نقشه خطرپذیری شهر اصفهان از برنامههای آتی شهرداری اصفهان محسوب میشود.
شهرداراصفهان اظهار مي كند: اميدواريم به پشتوانه بهرهگیری از تازههای دانش ایمنی، پیشگیری، کنترل و مدیریت بحران، افقهای روشنی به روی جهانیان گشوده شود.
عدم مدیریت یکپارچه شهری از چالش های پیشروی مدیریت بحران است
احمدرضا مرادی، مدير بحران و پدافندغيرعامل شهرداري اصفهان نیز در ادامه مي گويد: کلانشهر اصفهان با جمعيتي در حدود 2 ميليون نفر، 15 منطقه شهري و 200 محله، داراي شبکه گسترده ای از مراکز اقتصادی، تأسیسات و شریان های حیاتی شهری، خطوط راه آهن و مترو، پل ها، خطوط و تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و بنزین است که در صورت وقوع سوانح علاوه بر خسارات جانی و مالی، بازگشت شهر به وضعیت عادی را نیز بسیار طولانیتر می کند.
وي با تاكيد بر وجود مسائلي از قبیل مراکز بالقوه خطرناک و مخاطره آمیز صنعتي و غيرصنعتي در سطح شهر اصفهان و حاشیه آن ادامه مي دهد: بافت سنتی و وجود گسترده بازارهای قدیمی، فرسودگی تأسیسات شهری، وجود ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر در صورت وقوع بحران، وجود 2 پایگاه هسته ای در استان اصفهان و خطرات بالقوه آن، دارا بودن شرایط کوهستانی، رودخانه و حوادث جاده ای به دلیل کریدور بودن، شهر را تهديد مي كند.
اين مقام مسئول شهري از انتخاب شهردار اصفهان بر اساس حکم استاندار به عنوان مدير بحران شهر و تشكيل مديريت بحران در شهرداري خبرداده و مي گويد: باید با تلاش و نگاه ویژه ای به دنبال کشف راهحلهای اساسی و کاربردی براي رفع چالشها و مشکلات مدیریت بحران شهر باشيم.
مرادی با بیان اینکه اصفهان معين و جانشين شهر تهران در مواقع بحراني است، اذعان مي كند: در این راستا بايد براي رفع برخي چالشهاي موجود گام هاي اساسي با استناد به رويكردهاي نوين مديريت شهري برداشته شود.
وی برخی چالشهای موجود مدیریت بحران را ناشي از عدم وجود مديريت يكپارچه شهري، عدم وجود آمار صحيح و نبود بانك اطلاعات منسجم و به روز دانسته و مي گويد: عدم هماهنگی و تبعيت سازمان های خدماتي و امدادی در مواقع وقوع بحران، عدم تناسب امکانات، تجهيزات و فناوري هاي نوين با جمعيت شهر اصفهان و فقدان برنامه و طرح جامع مدیریت بحران و نقشه خطر پذیری شهر اصفهان از جمله چالشهای پیش روی مدیریت بحران است.
مدير بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان اضافه مي كند:در این راستا برای آمادگی شهر در مواقع بحران تدوین مشخصات فنی، تأمین اعتبار، خريد تجهیزات و راه اندازي مرکز فرماندهی و عملیات (اتاق) مدیریت بحران شهرداري اصفهان در محل مركز 125 سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني انجام شده است.
وی با اشاره به تجهيز خودرو فرماندهي و عمليات مديريت بحران شهر اصفهان مي گويد: شناسايي مكانهاي امن و تجهيز فضاهای باز شهری به منظور تأمين زيرساخت هاي مورد نیاز در مواقع بحران در حال پیگیری است.
مدیر بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان تاكيد مي كند: ايجاد و تجهيز پايگاه پشتيباني مديريت بحران مناطق پانزده گانه شهرداري اصفهان و تشكيل كميته اي به منظور بازديد دوره اي از اين پايگاه ها نیز در دستور کار قرار دارد.
مرادی ادامه مي دهد: همچنین در راستای مباحث مدیریت بحران تفاهمنامه همکاری مابین شهرداري و مركز پزشكي تخصصي و فوق تخصصي شهيد آيت الله صدوقي اصفهان منعقد شده است.
وی با بيان اينكه اجراي طرح های مطالعاتی و پژوهشی در راستای مدیریت بحران در دستور كار قرار گرفته است، مي گويد: طرح توسعه مدل جامع ريسك زلزله شهر ، شناسایی و بررسی توان لرزه ای گسل های اطراف آن و طرح جامع هدايت و جمع آوري آب هاي سطحي شهر اصفهان از دیگر اقدامات مدیریت بحران است.
اين مقام شهري از برگزاري مانورهای عملیاتی با رویکرد ساماندهي ستاد جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي مناطق 15گانه شهر اصفهان، اسكان موقت اضطراري و نجات، امداد و اطفاء حریق خبرداده و ياد آور مي شود: آموزش عمومي و تخصصي پرسنل و شهروندان با رويكرد خود امدادي و دگر امدادي است و در همين راستا بيش از 15 هزار نفر- ساعت دوره آموزشی شامل مديريت بحران در زلزله و آواربرداري، گزارش نويسي و سناريو نويسي مديريت بحران، اصول و مباني پدافند غيرعامل، حمایت های روانی در بلایا، بحران در حمل و نقل ترافيك، آزمون الكترونيكي مبحث 21 قانون مقررات ملي ساختمان برگزار شده است.
وی با اشاره به تشكيل جلسات اتاق فكر پروژه هاي تهيه نقشه خطرپذيري شهر اصفهان و ريز پهنه بندي لرزه اي شهر اصفهان مي گويد: تهيه نقشه خطرپذيري شهر اصفهان با همکاری اساتيد دانشگاه صنعتي و مديريت بحران استان در حال پیگیری است.
گاهی حادثه جزئی در بدنه اجتماع منجر به وقوع رخدادی می شود که لزوماً بحران نیست در این شرایط نباید به شایعات دامن زد و هرچیزی را تبدیل به بحران کرد البته اصفهان با وجود دهها خانه و بازار قديمي در بطن خود نياز به هوشياري همه جانبه دارد.
از آنجایی که غافلگیری یکی از ویژگی های بحران است لزوم اقدامات سریع و با برنامه ضروری است لذا تشکیل کارگروه ها براساس ابلاغ وزارت کشور، همکاری با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان سازمان ها و دستگاه های اجرایی، ارتقاء سطح دانش عامه مردم برای درک ریسک خطر، برگزاری جلسات ایمنی در سطح ادارات و سازمان ها برای آشنایی هرچه بیشتر با واژه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و تهیه طرح خطرپذیری اصفهان از جمله برنامه هایی است که به شهرداری اصفهان ابلاغ شده است./09178/115/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
شهرداری اصفهان با رویکردی دانشمحور با استفاده به هنگام فناورانه جدید مانند رباتهای آتشنشان و زندهیاب، سیستمهای ترافیکی هوشمند، پهپادها و نظایر آنها، زمینههای کاهش دامنه خسارتهای انسانی را در بروز بحرانهای ثانوی پیشبینی و فراهم آورده است كه بیشک چنین فناوریهایی سبب کاهش زمان و هزینه در زمان وقوع حوادث میشود.
کد خبر 266097
نظر شما