به گزارش ایمنا، کتاب «تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در قالب 62 فصل نشر کتاب از آغاز تا سال 1300، نشر کتاب از 1300تا 1320، نشر کتاب در دهه 1320، نشر کتاب در دهه 1330 و نشر از 1340 تا آستانه انقلاب نگارش شده است.
عبدالحسین آذرنگ مولف کتاب در مقدمه آن نوشته است: «نشر از عاملهای فرهنگ آفرین و فرهنگساز، از سرچشمههای رویدادهای فرهنگی، از بسترهای تحولات فکری و از همه اینها مهمتر، محرک و ابزار کارآمد انتقال پیام است، همه گونه پیام، از راه رسانههای مکتوب و در مقیاسهای گسترده. نشر اگر از حرکت باز ایستد، هر آنچه با نیروی تولیدی و نیروی انگیزه آفرین آن کار میکند، از حرکت باز میایستد. چرخه پویایی که از جامعه اندیشه و احساس الهام میگیرد. با ارزشهای افزوده خودش به آن غنای بیشتری میبخشد و سپس به جامعه باز پس میدهد و این داد و ستد فزونی بخش را استمرار میبخشد، همان چرخه نشر است. اما دریغا ناشرانی که عمر و آنچه داشتند بر سر نشر گذاشتند و از خود ورقی تاریخچه برجای نگذاشتند؛ شگفتا فعالیتی که هیچ اندیشهای بدون آن در مقیاس گسترده انتشار نمییابد، اما نیروی محرک ایجاد آثار مربوط به خودش کمتر از همه است، به ویژه در جامعه ما و افسوس کتابندگانی که عمری با عشق به کتاب و افزون بر شمار کتابها زیستند، اما از تقلاهایی که انگیزه و اندیشه و هنر و زندگی فرهنگی و فکری را به هم پیوند می داد، یادی نکردند».
کتاب «تاریخ و تحول نشر» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است و مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در یادداشتی در این کتاب آورده است «کتاب تاریخ و تحول نشر، بدون شک در حال حاضر بهترین اثر در باب تاریخ نشر کتاب ایران است. از جمله ویژگیهای بارز این کتاب، جامعیت آن است که نشر را، از ابتدا تا انتهای عصر پهلوی در بر گرفته و خواننده تنها با مطالعه این کتاب میتواند با نمایی کلی از تاریخ و تحولات مهم نشر آشنا گردد؛ از دیگر ویژگیهای مهم کتاب، مستند بودن آن است که نویسنده کوشیده با استفاده از منابع و مستندات درجه یک و حتی با استفاده از تاریخ شفاهی نشر، اطلاعات متقن از نشر کتاب به خواننده ارائه دهد».
کتاب «تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در 936 صفحه از با قیمت 50 هزار تومان از سوی خانه کتاب روانه بازار کتاب شده است.
12168/135/4
عبدالحسین آذرنگ مولف کتاب در مقدمه آن نوشته است: «نشر از عاملهای فرهنگ آفرین و فرهنگساز، از سرچشمههای رویدادهای فرهنگی، از بسترهای تحولات فکری و از همه اینها مهمتر، محرک و ابزار کارآمد انتقال پیام است، همه گونه پیام، از راه رسانههای مکتوب و در مقیاسهای گسترده. نشر اگر از حرکت باز ایستد، هر آنچه با نیروی تولیدی و نیروی انگیزه آفرین آن کار میکند، از حرکت باز میایستد. چرخه پویایی که از جامعه اندیشه و احساس الهام میگیرد. با ارزشهای افزوده خودش به آن غنای بیشتری میبخشد و سپس به جامعه باز پس میدهد و این داد و ستد فزونی بخش را استمرار میبخشد، همان چرخه نشر است. اما دریغا ناشرانی که عمر و آنچه داشتند بر سر نشر گذاشتند و از خود ورقی تاریخچه برجای نگذاشتند؛ شگفتا فعالیتی که هیچ اندیشهای بدون آن در مقیاس گسترده انتشار نمییابد، اما نیروی محرک ایجاد آثار مربوط به خودش کمتر از همه است، به ویژه در جامعه ما و افسوس کتابندگانی که عمری با عشق به کتاب و افزون بر شمار کتابها زیستند، اما از تقلاهایی که انگیزه و اندیشه و هنر و زندگی فرهنگی و فکری را به هم پیوند می داد، یادی نکردند».
کتاب «تاریخ و تحول نشر» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است و مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در یادداشتی در این کتاب آورده است «کتاب تاریخ و تحول نشر، بدون شک در حال حاضر بهترین اثر در باب تاریخ نشر کتاب ایران است. از جمله ویژگیهای بارز این کتاب، جامعیت آن است که نشر را، از ابتدا تا انتهای عصر پهلوی در بر گرفته و خواننده تنها با مطالعه این کتاب میتواند با نمایی کلی از تاریخ و تحولات مهم نشر آشنا گردد؛ از دیگر ویژگیهای مهم کتاب، مستند بودن آن است که نویسنده کوشیده با استفاده از منابع و مستندات درجه یک و حتی با استفاده از تاریخ شفاهی نشر، اطلاعات متقن از نشر کتاب به خواننده ارائه دهد».
کتاب «تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در 936 صفحه از با قیمت 50 هزار تومان از سوی خانه کتاب روانه بازار کتاب شده است.
12168/135/4
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
نظر شما