مردم شهرستان مبارکه مراسم عزای حسینی را برگزار کردند

آیین ها و آداب و رسوم و آیین های عزاداری مردم دیار مبارکه حکایت از عشق و علاقه فراوان آنان به ائمه اطهار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه،  مردم این شهر که عشق و ارادت خاصی به اباعبدالله الحسین (ع) دارند، با پوشیدن جامه سیاه و نصب بیرق های به رنگ عزا، خود را برای برگزاری آیین های سوگواری سرور و سالار شهیدان آماده کردند.
با فرا رسیدن دهه اول ماه محرم، بیرق های عزاداری در شهرستان مبارکه برافراشته شد و این شهرستان سیه پوش شد
و همزمان با شب نهم محرم الحرام؛ شور حسینی مردم عزادار مبارکه به اوج رسید و صدای فغان و نوحه سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش سراسر شهر را در اندوهی جانسوز فرو برد.
شب تاسوعا حال و هوای حزن انگیزی دارد همه جا صدای گریه و نوحه به گوش می رسد و عزاداران با خواندن اشعاری چون:
شب تاسوعاست امشب/ کربلا غوغاست امشب
غوغایی در محلات مختلف شهر مبارکه برپا می کنند.
امشب بغض آسمان شهرمبارکه ترکیده و باران اشک سرازیر شد، مبارکه در حالی که یکپارچه سیاه پوش شده ، مملو از عزادارانی است که در سوگ دستان از تن جدا شده ابوالفضل العباس، پیکر پاره پاره علی اکبر و گلوی خونین علی اصغر می گریند.
حرارت و شور حسینی از آغاز محرم بر فضای شهر مستولی شده؛ چند روزی است که هیات های مذهبی عزاداری و حرکت خود در خیابانها را شروع کرده اند و امشب حضور آنها در خیابانها شهر را سراسر سوگوار کرده است.
امشب گروه گروه از عزاداران حسینی سینه زنان و زنجیرزنان در فراق علمدار کربلا به عزاداری مشغول هستند؛ در پیشاپیش هر هیات بیرق تیرباران شده ابوالفضل العباس که پیشانیش درخشش ماه را داشت و دستهایش شاخه های طوبی بودند، به اهتزار درآمده است.
عزاداران در فراغ جوانی که در ظهر تاسوعا، اشکان حسین (ع) را جاری ساخت و دستانی که برای پاسخ به«العطش»طفلان کربلا از تن جدا شد، دستها را بر سینه می کوبند و زنجیر آهنین بر پشت خود می زنند.
امشب شهرستان مبارکه به سوگ عباس و علی اکبر نشسته است؛ صدای کوبیدن طبل، سنچ و نوحه و فریادهایی که بزرگمردان کربلا را صدا می زند، در فضای شهر طنین انداز شده است.
حضور پررنگ مردم عزادار مبارکه، عزاداری هیات مذهبی و عزاداری پرشور آنان شب تاسوعای مبارکه را به غمبارترین شب سال مبدل ساخت؛ همه هیئت ها در حسینیه مبارکه گرد هم آمدند و این واقعه اندوه بار را به پیشگاه مقدس امام زمان(عج) تسلیت  عرض کردند.
نظیر مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و محافل دینی شهرها و روستاهای شهرستان مبارکه در حال برگزاری است.
برگزاری آیینهای عزاداری ، سخنرانی و نوحه خوانی در مساجد و بقاع متبرکه این شهرستان  و اطعام عزاداران حسینی از برنامه هایی است که در این ایام بویژه در شب های تاسوعا حسینی درحال برگزاری است و هر یک از شهروندان این خطه تلاش دارند با مشارکت در برگزاری این مراسم ،سهمی هر چند کوچک در زنده نگاه داشتن یاد حضرت سید الشهدا و فرهنگ عاشورا داشته باشند.
کودکان و نوجوانان که از نخستین سال های عمر خود با نام و یاد مولایشان حسین (ع) خو گرفته اند در این ایام به همراه بزرگترها در مجالس سخنرانی و نوحه خوانی در مساجد حضور یافته تا بار دیگر از سید الشهدا (ع) ، شجاعت، مظلومیت، ایستادگی و رشادت و از هدف والای ایشان بشنوند و در راه زنده ماندن نهضت بزرگ عاشورا گامی هر چند کوچک بردارند.
همچنین اطعام سوگواران حسینی از دیگر برنامه هایی است که مردم هر کوی و برزن این شهرستان اعم از اقشار فقیر و غنی هر یک در حد وسع خود در آن می کوشند.
شیوه حرکت هیئتها معمولا به این صورت است که در جلو هیات پرده ای که نام و مشخصات هیات بر روی آن نوشته شده است توسط دو تن از جوانان حمل می شود و در پشت آن پرچم های سیاه و سبز به نشانه عزاداری بطور مرتب چرخانده و به حرکت در می آید و بعد از پرچم ها علم ها قرار می گرفتند که ممکن بود یک هیات یک یا چند علم داشته باشد که علم ها نیز از کوچک به بزرگ قرار داشتند.
بعد علم ها نوبت به دسته های سینه زن ها و یا زنجیر زن ها می رسید که هم نوا و هماهنگ با نوحه خوان، سینه یا زنجیر می زنند.
درمسیر حرکت دسته های عزادار به سمت حسینیه همیشه اتفاق می افتد که دو یا سه هیئت در تقاطع ها به یکدیگر می رسند در این مواقع  هیئت ها حق تقدم با هیات بزرگتر و قدیمی تر را رعایت می کنند و مابقی هیات ها به احترام می ایستند تا هیات مقدم عبور کند.
با رسیدن به حسینیه عزاداری شدت بیشتری پیدا کرده و به اوج خود می رسد.آنان بعد از تجمع در حسینیه با پرچمی که دارند گرداگرد می ایستند و دسته جمعی به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.
برخی دیگر از مردم این خطه نیز با پخش نذری و اطعام عزادارن حسینی به نوعی در عزاداری سالار و سرور شهیدان شرکت می کنند تا بتوانند عرض ارادتی به اندازه بضاعت خود به ساحت ائمه اطهار (ع) داشته باشند.
02/157/131
کد خبر 250694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.