بی‌درایتی مسئولین سبب انحلال خوشنویسی کلاسیک می‌شود

یکی از سه هنرمند اصفهانی برگزیده جشنواره بین المللی خوشنویسی جهان اسلام(ایرسیکا) گفت: کشورهایی مانند ترکیه مفهوم نون والقلم و مایسطرون را بهتر از ما دریافته اند.

محمدفاتح نطنزی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به این که جشنواره بین المللی خوشنویسی جهان اسلام(ایرسیکا) به صورت دو سالانه در زمینه تمام رشته های خوشنویسی به غیر از خط شکسته نستعلیق برگزار می شود، گفت: درحالی که ایران باید چنین جشنواره هایی را برگزار نماید، کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای اسلامی در این زمینه پیشی گرفته اند و جوایز ارزنده ای را نیز برای برگزیدگان آن در نظر می گیرند، ضمن این که تعداد برگزیدگان در هر رشته نیز کم نیست و این نشان می دهد که این کشور تا چه اندازه به هنر خوشنویسی بها می دهد.
مدرس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد:حتی بسیاری از آثار در برخی جشنواره ها و از جمله در جشنواره بین المللی خوشنویسی جهان اسلام(ایرسیکا) باید بدون امضا ارسال شود.
دارنده نشان درجه یک هنر خوشنویسی افزود: آنان مفهوم نون والقلم و مایسطرون را بهتر از ما دریافته اند، هم به لحاظ عمل بیش تر به این مقوله می پردازند و هم از آن درآمد کسب می کنند.
هنرمند برگزیده بین المللی خوشنویسی جهان اسلام اظهار داشت: شاید کشور ترکیه به پول ایران حدود 400 میلیون برای برگزاری این جشنواره اختصاص داد ولی در پایان درآمدی میلیاردی از آن به دست خواهد آورد، بسیاری از آثار بدون امضای هنرمندان را به فروش خواهند رساند و یا در مجموعه های خود در معرض بازدید قرار می دهند.
این هنرمند که تاکنون ده ها نمایشگاه انفرادی و گروهی را در داخل و خارج از کشور برگزار نموده در ادامه خاطرنشان ساخت: کشور ترکیه حدود 10 سال است این جشنواره را به صورت بین المللی برگزار می کند و قصد دارد امپراطوری بزرگ عثمانی را از نظر فرهنگی هنری بازسازی نماید. وزارت فرهنگی ترکیه در برگزاری چنین جشنواره هایی، تیزهوشی خود را نشان می دهد، آن ها به فرهنگ سازی در حوزه هنر و به ویژه خوشنویسی پرداخته اند و بخوبی می دانند که فرهنگ یک کشور با هنرش شناخته می شود نه با نفت.
وی با اشاره به این که جنگ تحمیلی ایران و عراق سبب از بین رفتن زیرساخت های فرهنگی و هنری شد، ادامه داد: زمانی که جنگ اتفاق بیفتد قاعدتاً کسی به دنبال هنر نمی رود و فرهنگ و هنر عقب می ماند و هنوز هم با گذشت بیش از بیست سال از پایان این جنگ، عواقب شوم آن در زمینه هنر و فرهنگ دیده می شود.
وی تصریح کرد: مسئولین ما در اداره ارشاد استان درایت بیشتری داشته باشند و به صورت جدی به هنر و به ویژه خوشنویسی بپردازند.
این هنرمند گفت: یک هنرمند حدود چهار ماه بر روی یک اثر وقت می گذارد تا شاید در جشنواره شرکت کند و جایزه ای دریافت کند و درآمدی بدست آورد. چرا مسئولین ما در اداره ارشاد استان به صورت جدی به موضوع هنر و به ویژه خوشنویسی که در  اصفهان حرف بسیار برای گفتن دارد بها نمی دهند؟ محمدفاتح نطنزی با اشاره به این موضوع که جشنواره هایی مانند جشنواره ایرسیکا باید در ایران برگزار شود، اظهار داشت: متولیان هنر خوشنویسی باید با هماهنگی صدا و سیما، مردم، هتل ها و کارخانه های بزرگ و سایر مراکز کوچک و بزرگ را به خرید آثار هنرمندان ترغیب نمایند، متأسفانه بی درایتی مسئولین سبب شده است که خوشنویسی کلاسیک ما رو به انحلال برود، این در حالی است که در ایران هنر باید ارزش افزوده بیشتری نسبت به طلا و نقره و نفت ایجاد کند.
جشنواره بین المللی خوشنویسی جهان اسلام در حالی به کار خود پایان داد که نام علی خیری، محمد فاتح نطنزی و مهرداد شیخی، سه خوشنویس برجسته اصفهانی در میان اسامی برگزیدگان آن می درخشید./
کد خبر 232156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.