به گزارش خبرگزاری ایمنا، با گذشت حدود ۶ سال از اجرای فاز اول قانون هدفمند سازی یارانهها، مصرف بنزین در کشور به خصوص طی دو سال گذشته با جهش و رشد تقاضا روبرو شده است به گونه ای که تا نیمه های دوم سال 94 روزانه به طور متوسط ٧١ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ درصد رشد مصرف داشته ایم.
انجام معاینه فنی و تنظیم موتور در فواصل زمانی معین و به موقع یکی از مواردی است که علاوه بر آن که باعث تضمین سلامت خودرو می شود درعین حال کیفیت عملکرد موتور را نیز ارتقا می بخشد و به طور چشم گیری مصرف سوخت را کاهش می دهد. البته راه کارهایی که می تواند تا بیش از ۲۰ درصد در صرفه جویی مصرف بنزین تاثیر گذار باشد ارائه شده است.
خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا سه دقیقه
- یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هواست چرا که کثیفی فیلتر هوا باعث کاهش هوای ورودی به موتور خودرو و درنتیجه احتراق ناقص می شود. بنابراین باوجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردی که افراد در جاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد.البته زمان دقیق تعویض فیلتر نیز به میزان کارکرد موتور و در عین حال دستورالعمل شرکت سازنده بستگی دارد.
- بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس و ... نیز می شود.
- همچنین صاحبان خودرو درصورت امکان از باربند استفاده نکنند چرا که استفاده از باربند نیز در جاده ها باعث افزایش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود. البته توصیه می شود درصورت نیاز، از باربندهای جدیدی که به صورت آیرودینامیکی طراحی شده است، استفاده شود. این باربندها به گونه ای است که ابتدای آن ها باریک و انتهای آن ها عریض تر است و اصطکاک هوا ایجاد نمی کند.
-زمانی که در جاده با سرعت های بالا رانندگی می کنیم چنانچه شیشه پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می کند. دراین وضعیت با بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشنر (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهیم داشت. نکته دیگر این که روشن بودن کولر خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود بنابراین بهتر است درموارد غیر ضروری کمتر از آن استفاده شود و در سربالایی ها نیز حتما خاموش شود. کم بودن باد لاستیک ها علاوه بر آن که وضعیت حرکت خودرو را با اختلال مواجه می کند، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود، صاحبان خودرو باید حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها را بررسی کنند. به علاوه لاستیک های صاف هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود. به طور کلی استفاده از سوخت های استاندارد مانند بنزین سوپر، باعث افزایش طول عمر موتور و درنهایت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که میزان آلایندگی خودرو را در محیط های شهری کاهش می دهد. مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲ تا سه سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند.
- اغلب شاهد هستیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا سه دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا سه دقیقه است. استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید
- رانندگی با دنده مناسب یعنی متناسب با سرعت خودرو و وضعیت حرکت تا حد زیادی در میزان مصرف سوخت موثر است. به طور مثال اگر با دنده ۳ با سرعت ۶۰کیلومتر در ساعت حرکت کنیم مصرف سوخت ۲۵درصد بیشتر از زمانی است که با دنده ۵حرکت کنیم.
- با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود.به طور کلی باید نحوه حرکت خودرو را در ترافیک سنگین پیش بینی کنیم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن های ناگهانی جلوگیری شود.نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا۳۰ درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
- تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
- خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بیشتر می شود در حالی که در عمل این گونه نیست. تبخیر بنزین در توقف های طولانی خودرو در معرض آفتاب - توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می شود بنابراین بهتر است خودرو حتی الامکان در سایه و یا در پارکینگ سرپوشیده پارک شود.
- رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.
با سرعت نرانید
- هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها می شود.
- اگر با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می توانید ۲۱ درصد بیشتر از زمانی پیش بروید که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می رانید.
- وقتی ماشین را روشن می کنید لازم نیست بیش از ۳۰ ثانیه درجا کار کند. ماشین های جدید طوری طراحی شده اند که حتی در هوای سرد می توانند بلافاصله راه بیفتند.
- اگر باید بیش از ۳۰ ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنید و بعداً دوباره آن را روشن کنید.
- فشار پایتان را روی پدال گاز تغییر ندهید. سعی کنید تاجایی که ممکن است با گاز یکسان برانید.
- «تیک آف» نکنید. وقتی ماشین را روشن می کنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید.
اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید
- از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی قبل پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد. - حواستان را جمع کنید که حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.
- در باک بنزین خود را وارسی کنید که خوب بسته بشود.
- هرچه زودتر به دنده های سبک بروید. اگر ماشین دنده اتوماتیک دارید یک ثانیه زودتر پایتان را از روی پدال گاز بردارید. - وقتی می بینید دارید از ماشینی سبقت می گیرید این کار را هرچه سریع تر انجام بدهید. .معطل نکنید. - هرچندوقت یک بار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود آنها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت زیاد و سوخت بیشتری مصرف می شود.
- اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید و تودوزی آن را هم روشن انتخاب کنید تا نور و گرما را بازبتاباند. شیشه های مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند. - از لاستیک های رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.
- موقع رانندگی بگذارید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید.
- فرمان اتومبیل را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن است. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم می سوزاند.
- زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا اینکه با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین بیشتر کار می کند و بنزین بیشتری می سوزاند. رانندگی با دور موتور بالا تا ۴۰ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد
- وقتی از دور می بینید که جاده سربالایی می شود پیش از آنکه به آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی زیاد مصرف می شود.
- فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.
- ممکن است لاستیک های پهن و اسپورت به نظر زیبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا می برند. - روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.
- اگر تایر خودرو شما در سرعت ۸۰ کیلومتردر ساعت ۱۰۰ در صد کارکرد داشته باشد در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت عمر مفید آن به اندازه ۴۰ در صد کاهش خواهد یافت ضمن آنکه در این سرعت نسبت به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت خودرو نیز به اندازه ۱۰ درصد افزایش می یابد
- زاویه و انحراف داشتن چرخها نسبت به یکدیگر باعث افزایش مقاومت و در نتیجه بالا رفتن مصرف سوخت می شود.
- از کولر کمتر استفاده نموده یا سعی کنید کولر در مسیرهای سربالائی خاموش نموده و بیشتر در مسیرهای سر پائینی استفاده شود ترجیحا از کولر بصورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده نمائید
- از تنظیم بودن موتور خودرو خود اطمینان حاصل نمائید و برنامه ای منظم برای تنظیم موتور خودرو خود در دوره های از پیش تعیین شده داشته باشید
- در رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا ۴۰ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد.
- «کم گاز» رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم و حتی در یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.
- بهتر است زودتر به دنده سبکتر بروید. این عمل را در سربالاییها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینیها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبیهای تند این کار خطرناک است). در کفیها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالاییها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب میرساند.
- اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلو کمتر جلو میرود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلو متر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل ۵.۱۴ کیلو متر جلو میرود.
- اگر سوپاپ تهویه کارتر نیز درست کار نکند راندمان و بازده موتور کاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
در سرازیری گاز ندهید
- اگر شمعها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش مییابد.رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.
- حرکت تا ۲ کیلومتر با موتور سرد، تا ۷۰ درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتد. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد.
- راننده باید قبل از اینکه صدای زوزو موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض بکند و به دندههای بالاتر برسد. راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرد. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. میتوانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی سرعت خود را افزایش دهید، میتوانید تا ۵۰ درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفهجویی کنید. - در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری میبرد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.
- صبح زود یا شب که هوا خنکتر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هر چیز دیگر در هوای گرم منبسط میشود. با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین تقریباً به اندازه یک لیتر منبسط میشود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر رسد، سرباک تقریباً به اندازه یک لیتر پایین می رود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را تا خرخره پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتد اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزید.
- اگر لاستیکهای اتومبیل کم باد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً ۱.۵ کیلومتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیکهای کم باد سریعتر ساییده میشوند. پس به اندازه کافی هوا به لاستیک برسانید.
- پاکیزه نگه داشتن موتور و محفظه زیر کاپوت و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد. روغنی که در بدن سیلندر گرم شده در کارتر باید خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگی خود را اجرا کند. کارتر از طریق تماس با هوایی که هنگام حرکت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنک میکنند. بخش از گرمای وتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر کاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع میشود. اگر لایهای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بی جان و احتمالاً هزار و یک جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد. مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم میماند. موتور گرم قدرت کافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل میکند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف کنید.
- با ملایمت رانندگی کنید: با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود.به طور کلی باید نحوه حرکت خودرو را در ترافیک سنگین پیش بینی کنیم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن های ناگهانی جلوگیری شود.نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا۳۰درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
- اگزوز استاندارد: خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بیشتر می شود در حالی که در عمل این گونه نیست.
چه زمان و چگونه در جایگاهها بنزین بزنیم
در تمام جایگاهای سوخت کشور مخازن بنزین زیر زمین قرار دارند و از این رو هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم میشود، بنزین منبسط میشود، بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب میشود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین معادل یک لیتر منبسط می شود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد، سرباک تقریبا به اندازه یک لیتر پایین میرود. از سوی دیگر زمانی که مشغول سوخت گیری هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید میبینید نازل ها دارای سه درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل میشود به حداقل می رسد. یکی از مهمترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال میکند. بنزین به مراتب سریعتر از آنچه که تصور میکنید تبخیر میشود. مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جو عمل میکند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. زمانی که نفتکشهای جاده پیما در حال تخلیه به مخزن بنزین در محل پمپ بنزین باشد اقدام به سوخت گیری خودروی خود نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه میشود سبب میگردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً تهنشین میشود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را لب تا لب پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتید اگر از سر بالایی بالا بروید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزد و یا به شدت تبخیر میشود.
خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا سه دقیقه
- یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هواست چرا که کثیفی فیلتر هوا باعث کاهش هوای ورودی به موتور خودرو و درنتیجه احتراق ناقص می شود. بنابراین باوجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردی که افراد در جاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد.البته زمان دقیق تعویض فیلتر نیز به میزان کارکرد موتور و در عین حال دستورالعمل شرکت سازنده بستگی دارد.
- بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس و ... نیز می شود.
- همچنین صاحبان خودرو درصورت امکان از باربند استفاده نکنند چرا که استفاده از باربند نیز در جاده ها باعث افزایش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود. البته توصیه می شود درصورت نیاز، از باربندهای جدیدی که به صورت آیرودینامیکی طراحی شده است، استفاده شود. این باربندها به گونه ای است که ابتدای آن ها باریک و انتهای آن ها عریض تر است و اصطکاک هوا ایجاد نمی کند.
-زمانی که در جاده با سرعت های بالا رانندگی می کنیم چنانچه شیشه پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می کند. دراین وضعیت با بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشنر (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهیم داشت. نکته دیگر این که روشن بودن کولر خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود بنابراین بهتر است درموارد غیر ضروری کمتر از آن استفاده شود و در سربالایی ها نیز حتما خاموش شود. کم بودن باد لاستیک ها علاوه بر آن که وضعیت حرکت خودرو را با اختلال مواجه می کند، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود، صاحبان خودرو باید حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها را بررسی کنند. به علاوه لاستیک های صاف هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود. به طور کلی استفاده از سوخت های استاندارد مانند بنزین سوپر، باعث افزایش طول عمر موتور و درنهایت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که میزان آلایندگی خودرو را در محیط های شهری کاهش می دهد. مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲ تا سه سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند.
- اغلب شاهد هستیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا سه دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا سه دقیقه است. استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید
- رانندگی با دنده مناسب یعنی متناسب با سرعت خودرو و وضعیت حرکت تا حد زیادی در میزان مصرف سوخت موثر است. به طور مثال اگر با دنده ۳ با سرعت ۶۰کیلومتر در ساعت حرکت کنیم مصرف سوخت ۲۵درصد بیشتر از زمانی است که با دنده ۵حرکت کنیم.
- با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود.به طور کلی باید نحوه حرکت خودرو را در ترافیک سنگین پیش بینی کنیم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن های ناگهانی جلوگیری شود.نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا۳۰ درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
- تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
- خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بیشتر می شود در حالی که در عمل این گونه نیست. تبخیر بنزین در توقف های طولانی خودرو در معرض آفتاب - توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می شود بنابراین بهتر است خودرو حتی الامکان در سایه و یا در پارکینگ سرپوشیده پارک شود.
- رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.
با سرعت نرانید
- هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها می شود.
- اگر با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می توانید ۲۱ درصد بیشتر از زمانی پیش بروید که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می رانید.
- وقتی ماشین را روشن می کنید لازم نیست بیش از ۳۰ ثانیه درجا کار کند. ماشین های جدید طوری طراحی شده اند که حتی در هوای سرد می توانند بلافاصله راه بیفتند.
- اگر باید بیش از ۳۰ ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنید و بعداً دوباره آن را روشن کنید.
- فشار پایتان را روی پدال گاز تغییر ندهید. سعی کنید تاجایی که ممکن است با گاز یکسان برانید.
- «تیک آف» نکنید. وقتی ماشین را روشن می کنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید.
اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید
- از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی قبل پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد. - حواستان را جمع کنید که حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.
- در باک بنزین خود را وارسی کنید که خوب بسته بشود.
- هرچه زودتر به دنده های سبک بروید. اگر ماشین دنده اتوماتیک دارید یک ثانیه زودتر پایتان را از روی پدال گاز بردارید. - وقتی می بینید دارید از ماشینی سبقت می گیرید این کار را هرچه سریع تر انجام بدهید. .معطل نکنید. - هرچندوقت یک بار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود آنها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت زیاد و سوخت بیشتری مصرف می شود.
- اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید و تودوزی آن را هم روشن انتخاب کنید تا نور و گرما را بازبتاباند. شیشه های مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند. - از لاستیک های رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.
- موقع رانندگی بگذارید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید.
- فرمان اتومبیل را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن است. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم می سوزاند.
- زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا اینکه با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین بیشتر کار می کند و بنزین بیشتری می سوزاند. رانندگی با دور موتور بالا تا ۴۰ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد
- وقتی از دور می بینید که جاده سربالایی می شود پیش از آنکه به آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی زیاد مصرف می شود.
- فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.
- ممکن است لاستیک های پهن و اسپورت به نظر زیبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا می برند. - روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.
- اگر تایر خودرو شما در سرعت ۸۰ کیلومتردر ساعت ۱۰۰ در صد کارکرد داشته باشد در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت عمر مفید آن به اندازه ۴۰ در صد کاهش خواهد یافت ضمن آنکه در این سرعت نسبت به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت خودرو نیز به اندازه ۱۰ درصد افزایش می یابد
- زاویه و انحراف داشتن چرخها نسبت به یکدیگر باعث افزایش مقاومت و در نتیجه بالا رفتن مصرف سوخت می شود.
- از کولر کمتر استفاده نموده یا سعی کنید کولر در مسیرهای سربالائی خاموش نموده و بیشتر در مسیرهای سر پائینی استفاده شود ترجیحا از کولر بصورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده نمائید
- از تنظیم بودن موتور خودرو خود اطمینان حاصل نمائید و برنامه ای منظم برای تنظیم موتور خودرو خود در دوره های از پیش تعیین شده داشته باشید
- در رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا ۴۰ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد.
- «کم گاز» رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم و حتی در یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.
- بهتر است زودتر به دنده سبکتر بروید. این عمل را در سربالاییها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینیها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبیهای تند این کار خطرناک است). در کفیها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالاییها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب میرساند.
- اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلو کمتر جلو میرود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلو متر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل ۵.۱۴ کیلو متر جلو میرود.
- اگر سوپاپ تهویه کارتر نیز درست کار نکند راندمان و بازده موتور کاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
در سرازیری گاز ندهید
- اگر شمعها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش مییابد.رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.
- حرکت تا ۲ کیلومتر با موتور سرد، تا ۷۰ درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتد. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد.
- راننده باید قبل از اینکه صدای زوزو موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض بکند و به دندههای بالاتر برسد. راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرد. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. میتوانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی سرعت خود را افزایش دهید، میتوانید تا ۵۰ درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفهجویی کنید. - در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری میبرد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.
- صبح زود یا شب که هوا خنکتر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هر چیز دیگر در هوای گرم منبسط میشود. با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین تقریباً به اندازه یک لیتر منبسط میشود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر رسد، سرباک تقریباً به اندازه یک لیتر پایین می رود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را تا خرخره پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتد اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزید.
- اگر لاستیکهای اتومبیل کم باد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً ۱.۵ کیلومتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیکهای کم باد سریعتر ساییده میشوند. پس به اندازه کافی هوا به لاستیک برسانید.
- پاکیزه نگه داشتن موتور و محفظه زیر کاپوت و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد. روغنی که در بدن سیلندر گرم شده در کارتر باید خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگی خود را اجرا کند. کارتر از طریق تماس با هوایی که هنگام حرکت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنک میکنند. بخش از گرمای وتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر کاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع میشود. اگر لایهای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بی جان و احتمالاً هزار و یک جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد. مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم میماند. موتور گرم قدرت کافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل میکند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف کنید.
- با ملایمت رانندگی کنید: با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود.به طور کلی باید نحوه حرکت خودرو را در ترافیک سنگین پیش بینی کنیم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن های ناگهانی جلوگیری شود.نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا۳۰درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
- اگزوز استاندارد: خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بیشتر می شود در حالی که در عمل این گونه نیست.
چه زمان و چگونه در جایگاهها بنزین بزنیم
در تمام جایگاهای سوخت کشور مخازن بنزین زیر زمین قرار دارند و از این رو هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم میشود، بنزین منبسط میشود، بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب میشود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین معادل یک لیتر منبسط می شود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد، سرباک تقریبا به اندازه یک لیتر پایین میرود. از سوی دیگر زمانی که مشغول سوخت گیری هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید میبینید نازل ها دارای سه درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل میشود به حداقل می رسد. یکی از مهمترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال میکند. بنزین به مراتب سریعتر از آنچه که تصور میکنید تبخیر میشود. مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جو عمل میکند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. زمانی که نفتکشهای جاده پیما در حال تخلیه به مخزن بنزین در محل پمپ بنزین باشد اقدام به سوخت گیری خودروی خود نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه میشود سبب میگردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً تهنشین میشود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را لب تا لب پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتید اگر از سر بالایی بالا بروید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزد و یا به شدت تبخیر میشود.
نظر شما