تلفات تب برفکی در 35 واحد پرورش دام سبک نابالغ در گلپایگان

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: ویروس تب برفکی موجب تلفات دام های سبک نابالغ (بره و بزغاله) در 35 واحد پرورش دام سبک در شهرستان گلپایگان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از شهرستان گلپایگان، مسعود غفاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رسالت اصلی سازمان دامپزشکی بر محور پیشگیری، کنترل، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی و همچنین نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی در راستای بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه است.
وی با اشاره به وضعیت شهرستان گلپایگان در بخش دام و طیور افزود: شهرستان گلپایگان از قطب‌های پرورش دام و طیور و حتی در سال‌های اخیر پرورش آبزیان بوده و نژاد گاو گلپایگان جزو 4 نژاد اصلی گاو کشور است، ضمن اینکه شهرستان به‌عنوان نخستین پایلوت پرورش مرغ رنگی هم محسوب می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به آمار دام و طیور و واحدهای تولیدی شهرستان گفت:در بخش طیور 70واحد مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و 350 هزاردر هر دوره، 14 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و  200هزار قطعه و تولید روزانه 40 تن تخم‌مرغ، 7 واحد پرورش پولت تخم‌گذار با ظرفیت 400هزار قطعه در هر دوره و 11 واحد مرغ مادر رنگی با ظرفیت 23هزار قطعه در هر دوره فعالیت دارند.
وی با اشاره به رشد خوب مراکز نگهداری و پرورش اسب در شهرستان بیان کرد: اکنون حدود 1500 رأس اسب در شهرستان وجود دارد ضمن اینکه برای تحت پوشش قرار دادن سگ‌ها و واکسیناسیون آن‌ها آمار گرفته شده و هزار و 1800  قلاده سگ صاحب‌دار شامل سگ گله، نگهبان و زینتی شمارش شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان علاوه بر موارد مذکور حدود 30 واحد سردابی پرورش آبزیان، یک واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت 8 هزار قطعه، یک واحد تولید، مولد و عرضه بلدرچین با ظرفیت 80 هزار قطعه گوشتی و 15 هزار قطعه مولد و 2 واحد پرورش شترمرغ هم فعالیت دارند.
وی با اشاره به آمار عملکرد شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: در یکساله گذشته حدود 45هزار و 500 رأس دام سنگین علیه بیماری‌هایی مانند بروسلوز، شارین، شاربن علامتی، تب برفکی واکسینه شدند ضمن اینکه واکسیناسیون یک هزار و 493 رأس دام هم به‌طور خاص علیه لمپی اسکین انجام گرفت.
غفاری بیان کرد: در این نیز حدود 400 هزار رأس دام سبک علیه بیماری‌های آبله، شاربن، بروسلوز، طاعون گوسفندی واکسینه شدند و عملیات واکسیناسیون در سایر حیوانات برای کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند بروسلوز، سل گاوی، مشمشه، هاری، کیست هیداتیک و تب کریمه کنگو صورت گرفت.
وی با اشاره به بارزسی‌های انجام شده تصریح کرد: در نیمه نخست سال حدود 3 هزار و 900 بازرسی از اماکن تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شد و با تشخیص 39 مورد تخلف بهداشتی به تعزیرات معرفی شده اند همچنین طی یک ساله گذشته یک هزار و 500  کیلوگرم ضیط و معدوم شد.
غفاری با اشاره به بیماری تب برفکی در گلپایگان، گفت: ویروس تب برفکی موجب تلفات دام های سبک نابالغ (بره و بزغاله) در 35 واحد پرورش دام سبک در شهرستان گلپایگان شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح کرد: در شهرستان گلپایگان با کمبود واکسن تب برفکی  مواجه نشده ایم ضمن اینکه سال گذشته تا کنون واکسیناسون  دام های سبک و سنگین توسط مأمورین شبکه دامپزشکی گلپایگان در سه مرحله علیه بیماری تب برفی به رایگان صورت گرفته است./
کد خبر 225033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.