به گزارش خبرگزاری ایمنا، این نشست با حضور علی سجادیه ، رسول کمالی و مانی عمادی، سه گرافیست برجسته اصفهان در حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد.
در آغاز این نشست که با همکاری جشنواره مجازی اَفدستا ، حوزه هنری استان اصفهان و گروه "عصر یکشنبه " برگزار شد ، علیرضا ارواحی یکی از منتقدان هنری اصفهان در خصوص اهداف آموزشی گرافیک متحرک سخنانی بیان کرد و سپس چگونگی نامگذاری گروه "عصر یکشنبه" را تشریح نمود و گفت: این گروه از سال 91 نخستین جلسات خود را برگزار کرد و اکنون سه سال است که به برگزاری جلسات خود با دو نوع فعالیت ( مطالعات و بررسی و اجرای آثار) میپردازد.
وی یادآور شد: رویدادهای هنری جدی به صورت گروهی شکل میگیرند و ما نیز قصد داریم تا در جلسات خود اوضاع هنری و ادبی شهر اصفهان را مورد نقد قراردهیم.
در ادامه علی دل زنده روی به عنوان مجری کارشناس این برنامه به بیان نکاتی در خصوص جشنواره هنری کارتون افدستا پرداخت و یادآور شد که در سال آینده در اصفهان فعالیت های این جشنواره در زمینه هنرهای ( تصویرسازی ، نقاشی و پوستر) گسترش خواهد یافت.
وی همچنین از علاقهمندان خواست تا برای اطلاع از برنامه های افدستا به سایت این جشنواره به آدرس www.afdesta.com مراجعه نمایند و یا به آدرس تلگرامی افدستا بپیوندند.
سپس مانی عمادی یکی از سخنرانان این برنامه به بیان چیستی حرکت پرداخت و گفت: ریشه ی تاریخی بحث حرکت به پیشینه تاریخ تمدن انسان می رسد که بیان کننده فضای ذهنی اشخاص بوده است و نمونه های آن را می توان در سفالینه ها مشاهده کرد.
وی افزود: گستردگی امکانات دیجیتال سبب میشود تا ما هر روز مفهوم حرکت را ببینیم و با آن همراه باشیم ، البته نباید موشن گرافیک را با انیمیشن مقایسه کرد، موشن گرافیک سخت تر از انیمیشن است و تفاوت عمده این دو در آموزش است، همچنین کامپوزیت شدن از مشخصه های موشن گرافیک است.
در ادامه علی سجادیه دیگر سخنران این برنامه تصریح کرد: حرکت پس از قرن بیستم مفهوم دیگری می یابد و حرکت یک گام از موجودیت خود فراتر میرود و نگاه ما را به هستی تغییرمیدهد. حرکت به دو نوع عینی یا واقعی و حرکت توهمی تقسیم میشود. موشن گرافیک را می توان در فیلم های سینما نیز دید و بهترین نمونه های آن را در گذشته در فیلم های هیچکاک و اکنون در فیلم های جیمز باند مشاهده می کنیم.
وی در تفاوت میان انیمیشن و موشنگرافیک تأکید کرد: در انیمیشن با روایت روبه رو هستیم، و دنبال ساخت کاراکتر هستیم اما در موشن گرافیک دنبال ساخت کاراکتر نیستیم و انیمیشن شباهت زیادی به سینما دارد و عمده موشن گرافیک ها به دور از فاین آرت هستند، در موشنگرافیک برخلاف انیمیشن بحث جلوههای ویژه مطرح است.
وی در خصوص کپی برداری از آثار خارجی خاطرنشان کرد: من مخالف الگوبرداری درست نیستم، در نشان دادن بسیاری از مسائل آموزشی که وظیفه رسانه ملی است مانند ترافیک ، آلودگی هوا و خشکی آب و... باید با موشن گرافیک کار انجام داد. در موشن گرافیک نگاه آرتیستی می تواند وجود داشته باشد اما لزوماً محصول موشن گرافیک آرتیستی نیست و البته قابلیت کار در موشن گرافیک وجود دارد.
رسول کمالی یکی از سخنرانان این برنامه بود و گفت: حرکت شاخصه موجود زنده است و مفاهیم مختلفی دارد. برخی آن را با فضا و مکان تعریف کردهاند، البته ارسطو حوزه تعریف حرکت را گسترده تر بیان می کند و می گوید وقتی قابلیتی در یک شی به فعل درآید می شود حرکت.
وی افزود: حرکت صرفاً جابه جا شدن در یک مکان یا فضا نیست. هدف از شکل گیری حرکت حیات و سرانجام است. در گرافیک حرکت به یک تصویر به عنوان قابلیت اضافه می شود.
وی ادامه داد: تاریخچه حرکت به آغاز غارنشینی در اسپانیا، تصویربز بر روی سفالینه های شهرسوخته یا کمیت استریپ های مصری با قدمت 4 هزارسال پیش بازمی گردد. دادایسم ها مهمترین خاستگاه موشن گرافیک هستند و پس از آنان سینماتوگراف که ذات حرکت را در خود دارد با حرکت های ریتمیک به واقع نشانگر موشن گرافیک است.
کمالی با اشاره به اینکه برای شناخت هر اثر از موشن گرافیک باید بدانیم هدف از این اثر چیست، تصریح کرد: هدف انیمیشن سرگرمی است در حالیکه آثار موشن گرافیک بر اساس یک سفارش به وجود می آیند و محصولی را تولید می کنند که چیزی را معرفی و مخاطب را به سوی آن ترغیب کند، موشن گرافیک قابلیت ترکیب با دیگر هنرها را دارد .
وی ادامه داد: لزوما موشن گرافیک از دیجیتال سرچشمه نگرفته است، گرافیک ثابت نیز کم کم به یک عنصر تجملاتی بدل خواهد شد و پوستر بیشتر یک قالب هنری دارد. امروزه تصاویر ثابت نمی تواند تأثیرگذاری آثار گرافیکی را پاسخگو باشد و برای اثرگذاری بیشتر به حرکت نیاز داریم . رسانه های شهری و تبلیغات نیز به سمت موشن گرافیک در حرکت هستند.
سالن سوره حوزه هنری اصفهان در روز 11 بهمن ماه شاهد برگزاری نشست تخصصی موشن گرافیک یا همان گرافیک متحرک بود.
کد خبر 219193
نظر شما