۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

کارشناس مامایی در گفتگو با ایمنا:

تماس با "اشعهX" در دوران بارداری باعث ناشنوایی جنین می‌شود

کمبود ید در زنان باردار موجب عقب‌ماندگی ذهنی در نوزاد می‌شود
تماس با "اشعهX" در دوران بارداری باعث ناشنوایی جنین می‌شود

خبرگزاری ایمنا: : پرهیز از تماس با اشعه ایکس و عکسبرداری پزشکی در بارداری ضروری است چرا که تابش اشعه(X) به خصوص در سه ماهه اول بارداری از علل معلولیت‌هایی مانند ناشنوایی است.

عشرت فاضل پور کارشناس مامایی در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه کاهش شنوایی در کودکان، مشکلات روحی، عاطفی و آموزشی برای آنان ایجاد می‌کند، افزود: به علاوه کودک در حرف زدن نیز با مشکل مواجه می‌شود به همین دلیل، بیشتر کسانی که ناشنوا هستند، ناگویا هم می‌شوند.
وی اظهار کرد: اگر علل ناشنوایی را بشناسیم، بهتر می‌توانیم از آن پیشگیری کنیم، اما اگر ناشنوایی به وجود آمد، باید هرچه زودتر درمان شود به این ترتیب از ناراحتی‌های گفتاری و روحی که به علت دیر تشخیص دادن ناشنوایی به وجود می‌آیند جلوگیری می‌شود.
نیمی از موارد ناشنوایی در کودکان ارثی است
فاضل‌پور ناشنوایی ارثی، مادرزادی و دلایل غیر مادرزادی را از انواع ناشنوایی عنوان کرد و گفت: حدود نیمی از موارد ناشنوایی متوسط تا شدید در کودکان ارثی است.
وی با اشاره به اینکه ازدواج‌های فامیلی در ایجاد ناشنوایی ارثی نقش مهمی دارند، یادآور شد: ممکن است یک فامیل آمادگی دچار شدن به ناشنوایی را به طور پنهان داشته باشند که اگر افراد این فامیل با هم ازدواج کنند این آمادگی پنهان در بعضی فرزندان آنها آشکار شده و به ناشنوایی دچار می شوند.
این کارشناس مامایی ادامه داد: این ناشنوایی ارثی می‌تواند با سایر ناهنجاری‌ها همراه باشد و یا به طور دیررس یعنی در دوران کودکی ظاهر شود بنابراین بهتر است قبل از ازدواج با پزشک متخصص مشورت شود.
مصرف بعضی داروها در دوران بارداری عاملی برای ناشنوایی جنین است
وی در خصوص ناشنوایی مادرزادی که در اثر عوامل دوران بارداری ایجاد می‌شود، به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در دوران بارداری نباید هیچ دارویی حتی داروهای گیاهی بدون سفارش و توصیه پزشک مصرف شود. چرا که بعضی داروها روی گوش اثر سمی دارند و در صورت مصرف زن باردار، موجب ناشنوایی جنین می‌شود لذا حتماً باید زنان هنگام مراجعه به پزشک او را از بارداری مطلع کنند.
عدم مداوای بیماری عفونی مادران باردار موجب ناشنوایی در جنین می‌شود
فاضل‌پور تصریح کرد: اگر زن باردار به بیماری عفونی دچار شود ممکن است اثرات بدی روی جنین بگذارد که یکی از این اثرات اشکال در گوش و شنوایی است.
وی با بیان اینکه سرخجه یکی از بیماری‌های عفونی خطرناک است، عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری زنان بهتر است، قبل از بارداری واکسینه شوند. این کارشناس بهداشت تاکید کرد: زن باردار نباید در مکان های شلوغ و پر جمعیت رفت وآمد کند، همچنین با افراد بیمار تماس نداشته باشد، قبل از تمیز کردن گوشت، سبزی و میوه نشسته دستکش بپوشد و یا دست‌های خود را با آب و صابون پس از اتمام کار به خوبی شستشو دهد. به علاوه شیر را کمی بجوشاند.
کمبود ید در مادران باردار باعث عقب‌ماندگی ذهنی و ناشنوایی در نوزاد می‌شود
وی عنوان کرد: کمبود ید در مادر باردار باعث عقب‌ماندگی ذهنی و ناشنوایی در نوزاد می‌شود که از دلایل آن نرسیدن ید کافی به مادر و جنین است لذا توصیه می‌شود حتماً از نمک‌های ید دار استفاده شود.
فاضل‌پور پرهیز از تماس با اشعه ایکس و عکسبرداری پزشکی در بارداری را ضروری دانست و یادآور شد: تابش اشعه(X) به خصوص در سه ماهه اول بارداری از علل معلولیت‌هایی مانند ناشنوایی است.
ضربه غیر عادی به جمجمه هنگام زایمان باعث ناشنوایی جنین می‌شود
وی با بیان اینکه هر فشار و ضربه غیر عادی به جمجمه هنگام زایمان ممکن است باعث خونریزی گوش داخلی نوزاد شده و موجب ناشنوایی او شود، افزود: همچنین طولانی و سخت شدن زایمان، باعث نرسیدن اکسیژن کافی به بدن نوزاد می‌شود، در نتیجه به اعصاب شنوایی آسیب رسیده و کودک ناشنوا می‌شود. بنابراین بهتر است زایمان زیر نظر مامای تحصیل کرده یا پزشک انجام شود.
عدم درمان چرک کردن و عفونت گوش ناشنوایی همیشگی را در پی دارد
این کارشناس مامایی از جمله دلایل غیر مادرزادی ناشنوایی را چرک کردن و عفونت گوش دانست و اظهار کرد: در این نوع اگر درمان لازم انجام نشود ناشنوایی همیشگی را درپی دارد.
وی بیان داشت: در شیرخواران گاهی عفونت گوش میانی همراه با بی‌قراری، اسهال و استفراغ است ولی اغلب درد در بیرون یا درون گوش، کم شدن قدرت شنوایی، احساس وزوز در گوش و سرگیجه نشانه‌های بیماری گوش کودکان است.
فاضل‌پور عنوان کرد: گاهی عفونت سایر اعضاء بدن مثل مننژیت، اوریون، سرخک، آنفولانزا و آبله مرغان موجب کم‌شنوایی و یا ناشنوایی کودکان می‌شود که با انجام واکسیناسیون می‌توان از ابتلا برخی از آنها پیشگیری کرد.
برخورد جسم تیز به گوش موجب پارگی پرده گوش و کری می‌شود
وی تصریح کرد: زردی شدید نوزاد نیز باعث آسیب رسیدن به مغز و در نتیجه عقب‌ماندگی ذهنی، فلج و ناشنوایی می‌شود. همچنین برخورد جسم تیز به گوش موجب آسیب و پارگی پرده گوش و کری می‌شود.
این کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه گاهی کم‌کاری تیروئید باعث کم‌شنوایی و یا ناشنوایی می‌شود، تاکید کرد: در صورت کم‌کاری تیروئید فرد باید حتماً درمان شود.
وی یادآور شد: زمان مناسب برای تشخیص به موقع و درمان ناشنوایی حدود ۶ ماهگی است و بعد از ۲ سالگی معمولاً نتایج مناسب ندارد. ضمنا فراموش نکنید همیشه پیشگیری بهتر ازدرمان است.
کد خبر 192030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.