تولید در پیك مصرف برق کاهش می یابد

خبرگزاری ایمنا:در توافقی که وزارتخانه های نیرو و صنایع با یکدیگر داشتند ،قرار شده تا واحدهای تولید در کشور میزان مصرف برق خود را از ساعت ۱۲ظهر تا ۶ بعد از ظهر ۵۰ درصد کاهش داده و همچنین برخی از کارخانه ها به صورت تعطیلی گردشی، تولید خود را متوقف کنند تا شبکه برق با مشکل جدی روبه رو نشود.

به گزارش ایمنا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، معاون وزیر نیرو در این خصوص اظهار داشت: ما برای مدیریت و كنترل شبكه برق نیاز به كاهش مصرف در ساعات پیك؛ یعنی بین ساعات ۱۲ ظهر تا شش بعد از ظهر داشتیم از این رو از صنایع خواستیم در این ۶ ساعت مصرف برق خود را با كاهش تولید به نصف برسانند.
محمد بهزاد گفت: البته تعطیلی گردشی نیز در این توافقنامه پیش بینی شده است. در این حالت همه صنایع و كارخانه ها جمعه تعطیل نیستند، بلكه برخی از آنها شنبه و برخی یكشنبه و دیگر روزهای هفته تعطیلند تا بار شبكه برق كاهش یابد.
بهزاد گفت: این به معنای قطع برق صنایع نیست، بلكه در این ساعات آنها كاهش مصرف برق را با كاهش تولید خود به انجام می رسانند كما اینكه ما در سال های گذشته نیز چنین كاری را انجام می دادیم، اما امسال گرمای هوا كمی كار را مشكل تر كرده است.
وی گفت: در ۱۸ ساعت باقیمانده از روز صنایع می توانند جبران كسری تولید را در این ۶ ساعت داشته باشند.
وی از این توافق به عنوان امری طبیعی یاد كرد و گفت: بالاخره در این ساعات پرمصرف و در این روزهای گرم باید برای رفاه حال مردم تدبیری اندیشیده شود و ما با این كار توانسته ایم تا حدی از بروز مشكل در شبكه جلوگیری كنیم.
معاون وزیر نیرو در مورد قطع برق در برخی صنایع وضرر و زیان ناشی از این قطعی گفت: ما ۵۰ هزار نیروی آماده در ۲۴ ساعت شبانه روز داریم كه به محض بروز هرگونه مشكل و قطعی برق به منطقه اعزام می شوند.
وی در توضیح این مطلب افزود: باور كنید اگر این گرما در نقطه دیگری رخ داده بود شبكه برق آن كشور با فروپاشی مواجه می شد. ما خوب مدیریت كردیم. حتی در تورنتو و واشنگتن نیز قطعی برق رخ داده است و این گرمای بی سابقه كه كره زمین و ایران را فرا گرفته بالاخره عوارضی را برای بخش های مختلف جامعه ایجاد می كند.
او یكی از مهم ترین دلایل بحرانی شدن وضعیت را استفاده فراگیر از كولرهای گازی عنوان كرد و گفت: این كولرها ۴ تا ۵ برابر كولرهای آبی برق مصرف می كنند . به هر حال استفاده از آنها نیز فراگیر شده و در دوره ای بدون توجه به نیازهای واقعی، تبلیغات جدی روی این محصول صورت گرفته است. حالا در چنین شرایطی ما با بحران استفاده از كولرهای پرمصرف گازی روبه رو هستیم.
وی با اشاره به وجود ۷۵۰ هزار كیلومتر شبكه برق در كشور بروز مشكلات موردی را طبیعی خواند و گفت: شبكه برق كشور شبكه ای كارآمد است. این گرما كه بگذرد همه چیز به حال عادی برمی گردد، اما در حال حاضر محدودیت هایی برای رفع مشكل برای صنایع در نظر گرفته ایم.

کد خبر 14646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.