محل شهادت امیرکبیر در حمام تاریخی باغ فین کاشان گلباران شد

خبرگزاری ایمنا: محل شهادت امیرکبیر به مناسبت سالروز شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر در حمام تاریخی باغ فین کاشان طی آیینی گلباران شد.

مهران سرمدیان، سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان در حاشیه این آیین در گفتگو با خبرنگار ایمنا در کاشان اظهار داشت: این گلباران توسط دانش آموزان کاشانی و جمعی از راهنمایان آثار تاریخی در محل شهادت امیرکبیر در حمام تاریخی باغ فین انجام شد.
وی ميرزا تقي خان اميركبير را ستاره بي نظير تاريخ ايران دانست و افزود: این مرد بزرگ و افتخار آفرین در عرصه علم و سیاست و وزارت 150 سال قبل به عنوان صدراعظم ايران خوش درخشيد.
به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان، با شناسایی این ستاره پرفروغ و جاودان ایران توسط دشمنان و معاندان ایران در كمتر از سه سال و دو ماه پس از شروع صدارتش خاموش شد.
وی، تأسيس مدرسه دارالفنون به سبك جديد و استخدام معلمين و استادان خارجي در كنار آنها اساتيد برجسته ايران را از شاخص ترین خدمات علمی اميركبير در کشور عنوان کرد و گفت: نام امیر کبیر به واسطه این خدمات متعدد ارزشمند در تاریخ ماندگار شده است.
سرمدیان افزود: سرانجام امیرکبیر به فرمان ناصرالدين شاه به دست نالايقی چون حاج عليخان مراغه‌يي معروف به حاجب‌الدوله به طرز فجیعي در حمام فين كاشان به شهادت رسید. 
وی از برپائی نمایشگاه "زندگی نامه امیرکبیر " در اتاق شاه نشین باغ فین خبر داد و گفت: این نمایشگاه با به نمایش گذاشتن بیش از ۲۰ تابلو نقاشی و دست نوشته از زندگی نامه و تصویر خانواده ناصرالدین شاه و امیرکبیر تا پایان سال۹۲ برای بازدید علاقمندان دایر است.
شایان ذکر است، دشمني امثال آقاخان نوري و مهدعليا و... ناداني ناصرالدين شاه باعث شد تا در ۲۰ محرم ۱۲۶۸ هجري قمري، اميركبير از صدارت معزول و در ۲۵ محرم از امارت نظام و از تمام مشاغل دولتي بركنار و چند روز بعد به كاشان تبعيد شود و پس از آن به شهادت رسید./2

کد خبر 131582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.