۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
سنسور دور بایا کنترل

سنسورها به عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین تجهیزات صنعتی شناخته می‌شوند و نقش مهمی در کنترل فرآیندهای اتوماسیون صنعتی دارند. اهمیت استفاده از این حسگرها در بهبود عملکرد تجهیزات صنعتی به‌خصوص در فرآیندهایی که به کنترل دقیق نیازمند هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باتوجه به این‌که این المان‌ها انواع مختلفی دارند و هریک از آن‌ها برای کاربری خاصی تعریف شده‌اند، انتخاب درست آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. سنسور دور یکی از انواع حسگرهای صنعتی است که جهت اندازه‌گیری سرعت استفاده می‌شود. بایا کنترل (https://bayacontrol.com/) به عنوان یک مرجع تخصصی و معتبر، سنسور دور و انواع مختلف حسگرهای صنعتی را عرضه می‌کند. حسگر دور، خود در انواع مختلف وجود دارد و در برندهای متنوع عرضه می‌شود. بایا کنترل امکان خرید تخصصی این نوع از سنسور را برای شما فراهم ساخته است.

سنسور دور چیست؟

این نوع حسگر صنعتی برای اندازه‌گیری سرعت استفاده می‌شود و خروجی عملکرد آن به صورت سینگال سوئیچینگ است. قابلیت تشخیص حرکات دورانی و خطی در این سنسور کاربردهای مختلفی به آن بخشیده است. از این حسگر در صنایع مختلف مانند دستگاه‌های مخلوط‌کن یا میکسر، آسانسور، پمپ سنگ‌شکن آسیاب، خشک‌کن‌های گریز از مرکز، تسمه‌نقاله و غیره استفاده می‌شود. این حسگر انواع مختلفی دارد و هر نوع آن در کاربری خاص استفاده می‌شود. حسگر دور به عنوان مهم‌ترین المان در مدیریت موتور شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه در موتورهای درون‌سوز خودرو به فراوانی دیده می‌شود و نقش آن محاسبه داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل‌لنگ است.

ویژگی سنسور دور

این حسگر صنعتی از فلز تشکیل شده و مواد محفظه آن برنج با روکش نیکل است. این قطعه برای اتصال به برق به کابل ۲ متری مجهز است. مواد عایق کابل آن نیز از جنس پی‌وی‌سی است. در ساخت این نوع سنسور از مواد جیوه‌ای استفاده نشده است. حسگر دور به عنوان سنسور مجاورت القایی شناخته می‌شود. به این صورت که این سنسور میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند و وقتی که جسم مورد اندازه‌گیری به سطح سنسور نزدیک می‌شود و در فاصله مشخصی قرار می‌گیرد، حسگر دور امواج را منتشر می‌کند که نزدیک هستند و منتظر تغییرات سیگنال‌های برگشتی می‌مانند. سنسور القایی برای تشخیص دور موتور در انواع تماسی، غیرتماسی، آنالوگ، دیجیتال، مکانیکی و الکترونیکی وجود دارد. حسگر دور، زمان جرقه، تنظیم دور آرام و تشخیص حالت موتور را محاسبه می‌کند.

انواع سنسور دور

از انواع پرکاربرد سنسور دور می‌توان به سنسور مدل XSAV11373 ، سنسور XSAV12373، سنسور XSAV11801 و سنسور XSAV12801 اشاره کرد. به عنوان مثال، سنسور مدل XSAV11373 می‌تواند فرکانس‌های مربوط به ۶ تا ۱۵۰ سیکل در دقیقه را ارسال کند. این تعداد قابل تنظیم است. در بررسی انواع حسگر دور به برندهای مختلف آن می‌رسیم. کمپانی‌های مختلفی در سراسر دنیا سنسورهای دور را تولید می‌کنند. دراین‌بین، می‌توان برند معتبر و نام‌آشنای Telemecaniqe را به عنوان بهترین برند جهانی در حوزه ساخت سنسور معرفی کرد. از دیگر برندهای مطرح در این زمینه نیز می‌توان برند اشنایدر را نام برد.

خرابی سنسور دور موتور

باتوجه به اینکه استفاده از حسگر دور موتور اهمیت بسیاری در موتور خودروهای انژکتوری دارد، می‌توانیم نتیجه خرابی آن را بررسی کنیم. وقتی که حسگر دور موتور خراب شود، موتور خودرو خاموش شده و روشن نمی‌شود. از علائم آن می‌توان به استارت خوردن و روشن نشدن خودرو، نمایش نادرست دور موتور در زمان روشن بودن اتومبیل، ایجاد حالت کات آف قبل از بالا رفتن دور موتور، قطع شدن پمپ بنزین در زمانی که خودرو استارت می‌خورد و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

تست حسگر دور موتور

برای اینکه بتوانید عملکرد این حسگر را در خودرو تست کنید، باید هنگام استارت زدن به دور موتور توجه نمایید. درصورتی‌که عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد، یعنی سنسور میل‌لنگ مشکل دارد. البته ممکن است خرابی این حسگر در خط‌های دور موتور نشان داده نشود. در این صورت باید از دستگاه دیاگ عیب‌یابی استفاده کنید. باتوجه به اینکه این قطعه وظیفه تشخیص و گزارش شرایط دور موتور را به عهده دارد و در حرکت خودرو نقش مهمی ایفا می‌کند، باید به عملکرد درست آن توجه داشته باشید و در صورت تشخیص خرابی آن نسبت‌به تعویض این قطعه اقدام کنید.

سنسور دور بایا کنترل

نکات مهم در خرید سنسور دور

باتوجه به اینکه این سنسور انواع مختلفی دارد، بهتر است هنگام خرید آن به چند نکته توجه داشته باشید. از این فاکتورها می‌توان به قابلیت اتصال به کامپیوتر، داشتن حافظه داخلی یا جانبی، محدوده اندازه‌گیری تعداد دور، سرعت اندازه‌گیری دورسنج، نوع مکانیزم که می‌تواند لیزری، مکانیکی و نوری باشد، پرتابل بودن یا قابلیت نصب دورسنج و قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیگر مانند: اندازه‌گیری دما به همراه دورسنج یا اندازه‌گیری لرزش به همراه دورسنج اشاره کرد. از دیگر فاکتورهای مهم در خرید حسگر دور توجه به برند آن است. بهتر است که در خرید این قطعه صنعتی برندهای معتبر و نام‌آشنا را انتخاب کنید تا از کیفیت و عملکرد آن اطمینان داشته باشید. باتوجه به اینکه خرید این قطعات یک خرید تخصصی است، توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از خرید از مشاوره تخصصی کارشناسان بایا کنترل استفاده کنید.

بایا کنترل

بایا کنترل یک شرکت فعال در حوزه فروش سنسور و رله‌های صنعتی است و ۱۵ سال سابقه فعالیت درخشان در این حوزه دارد. امکان خرید حضوری و آنلاین انواع سنسور و رله صنعتی از این مرجع به شما کمک می‌کند که خرید ایده‌آلی متناسب با شرایط خود داشته باشید. این مرجع در تلاش است که با ارائه انواع مدل‌های باکیفیت حسگر دور، خدمات ایده آلی را به شما ارائه دهد. بایا کنترل متناسب با نیاز صنعت شما کاربردی‌ترین حسگر دور را با قیمت مناسب به همراه خدمات پشتیبانی ارائه می‌دهد. این شرکت با آگاهی کامل در رابطه با اهمیت کیفیت ابزارها در اتوماسیون‌های صنعتی، بهترین برندهای سنسور را ارائه می‌دهد.

سنسور دور بایا کنترل

جمع‌بندی

در این مطلب، به معرفی سنسورهای دور پرداختیم. این نوع از حسگرها جزو پرفروش‌ترین سنسورهای صنعتی هستند و به‌واسطه قابلیت‌هایی که در اندازه‌گیری سرعت و تشخیص حرکات خطی و دورانی دارند، در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتوجه به اینکه این سنسورها انواع مختلفی دارند و در برندهای مختلفی تولید می‌شوند، باید ضمن انتخاب این المان‌ها از برندهای معتبر، به نوع آن‌ها و تناسب آن با نیاز اتوماسیون صنعتی خود توجه داشته باشید. شرکت بایا کنترل ضمن فروش بهترین سنسورهای صنعتی با ارائه خدمات مشاوره و مقالات آموزشی گوناگون در وبلاگ بایا کنترل ، شما را جهت انجام یک خرید کاربردی راهنمایی می‌کند. شما می‌توانید متناسب با شرایط خود، به خرید حضوری و یا آنلاین از بایا کنترل بپردازید.

کد خبر 754952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.