شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

نماینده جنبش حماس در ایران با بیان این که شهید زاهدی نقش مهمی در حمایت از حقوق مستضعفین و گسترش محور مقاومت داشت، رفتار آمریکایی‌ها در ایجاد بندر موقت را منافقانه توصیف کرد و گفت: اگر قصد آن‌ها از ایجاد این بندر کمک‌رسانی به مردم است، چرا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح را نمی‌دهند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حدود هفت ماه از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد؛ عملیاتی که ضربه غیرقابل‌ترمیمی به هیمنه رژیم صهیونیستی وارد و قواعد و معادلات منطقه غرب آسیا را وارد دوره تازه‌ای کرد؛ رژیم در حال حمله به رفح، اعتراض دانشجویان در اقصی نقاط جهان ادامه‌دار و حملات گروه‌های مقاومت شدیدتر از گذشته ادامه دارد.

در ظاهر بیش از ۱۰۰ هزار کشته و زخمی، آوارگی نزدیک به دو میلیون نفر از اهالی غزه و ویرانی گسترده که برآوردها حکایت از نیاز ۱۴ ساله برای بازسازی آن است، نشان از دست برتر رژیم صهیونیستی دارد، اما در واقعیت هیچ‌کدام از اهداف اعلام شده محقق نشده، نه اسیران آزاد شدند و نه حماس و رهبرانش از بین رفته‌اند؛ مذاکرات آتش‌بس ادامه دارد و شرایط پیچیده‌ای به وجود آمده است.

هم‌زمان با چهلمین روز شهادت سردار زاهدی و همرزمانش به دست رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی تفصیلی با خالد قدومی، نماینده جنبش حماس فلسطین در ایران به تحلیل و بررسی شرایط فلسطین پس از ۲۲۵ روز از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

ایمنا: می‌توان گفت انقلاب اسلامی ایران موجی که پس از توافق کمپ دیوید برای سازش با اسرائیل آغاز شده بود را متوقف کرد. پایه‌گذاری جنبش مقاومت و محور مقاومت در منطقه، تا حد زیادی در برابر توافق اسلو ایستاد. پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان و اخراج ارتش اسرائیل از خاک لبنان، نبرد اگر این تعبیر درست باشد به داخل فلسطین کشیده شد. تا این زمان تمام نبردها و جنگ‌های اعراب و اسرائیل، چه در لبنان و چه مناطق اشغالی دیگر به‌طور عمده خارج از سرزمین‌های فلسطینی بود و به همین دلیل شاهد جنگ‌های سه یا چهارگانه اسرائیل علیه نوار غزه تا عملیات «سیف القدس» بودیم؛ و آخرین آن‌ها که طوفان‌الاقصی بود. ویژگی عملیات طوفان‌الاقصی این بود که اولین جنگی است که فلسطینی‌ها از داخل فلسطین به راه انداختند. امروز بعد از گذشت هفت ماه از این عملیات سؤالاتی وجود دارد. اول اینکه: دو طرف، یعنی مقاومت اسلامی فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی کجا ایستاده‌اند و توازن قوا میان این دو چگونه است؟

قدومی: در هفته دوم از ماه هشتم طوفان‌الاقصی به سر می‌بریم. دو عنوان بزرگ مطرح است. یکی بحران انسانی است که دشمن کودک‌کش صهیونیستی به طور متوحشانه بدون هدف راهبردی و سیاسی و نه بدون هدف نظامی فقط به قصد جنایت و نسل‌کشی وارد جنگ شد. تاکنون ۴۰ هزار شهید داده‌ایم که ۷۰ درصد آن‌ها خانم‌ها و کودکان هستند. این جنگ علیه زنان و کودکان و بحران انسانی است، البته یک نتیجه مثبت دارد. مثلاً در خبرهای بین‌المللی جنبش دانشجویی دانشگاه کلمبیا و آکسفورد را در خیابان‌های آمریکا دیدید به‌طوری که انسانی درد انسان دیگر را حس می‌کند که رژیم کودک‌کش امروز چیزی به نام انسان و انسانیت نمی‌فهمد، بنابراین این مسئولیت رسمی منطقه‌ای و جهانی است که این نسل کشی توسط رژیم ددمنش صهیونیستی باید به پایان برسد.

عنوان دوم اینکه امروز مقاومت و دستاوردهای مقاومت به کجا رسید؟ از نظر نظامی هفتم اکتبر نظریه امن رژیم صهیونیستی و نیز عنوان بزرگی که اسرائیل به پشتیبانی آمریکا و انگلیس و فرانسه فناوری دارد زیر سوال رفت. مجاهدین ما در هفتم اکتبر ثابت کردند که این رژیم کودک‌کش «اوهن البیوت لبیت العنکبوت» است که شرط آن صبر و استقامت است. نتیجه استقامت مجاهدین و صبر مردم ما نابودی نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی است. امروز حتی در سطح سیاست بین‌الملل شاهد انزوای رژیم صهیونیستی هستیم. هژمونی آمریکایی صهیونیستی به پایان رسیده است و شکست خوردند در حالی که دیدیم مجاهدین ما پیشرفت کردند.

دشمن به شما نمی‌گوید که چقدر از سربازان رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیده‌اند و چقدر تلفات اقتصادی و نظامی داشته است و مجاهدین ما چقدر از خلأهای امنیتی آن‌ها استفاده کرده‌اند. به نظر من به‌رغم اینکه بحران انسانی وجود دارد اما امروز شاهد پیشرفت مقاومت و روایت فلسطینی در مقابل روایت صهیونیستی هستیم و پیروزی حتمی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را شاهد خواهیم بود.

ایمنا: طوفان‌الاقصی توازن قوا در منطقه، چه از منظر آمریکایی و چه صهیونیستی را برهم زد. اما دو نکته دیگر وجود دارد: اول این‌که امروز از شکست روایت صهیونیست‌ها درباره موضوعاتی چون وطنِ یهودیان، هولوکاست، حق دفاع از خودشان و نظایر آن سخن به میان می‌آید. دومین نکته هم صحبت از نقش و وظیفه‌ای است که قرار بود این رژیم به نیابت از استکبار جهانی در این منطقه بازی کند. ظاهراً این نقش تا حد زیادی رنگ باخته است. آیا با نام‌گذاری این جنگ تحت عنوان «جنگ بر سر بقا یا نابودی اسرائیل» موافقید؟

قدومی: ۷۴ سال است که رژیم صهیونیستی علیه ما جنایت می‌کند. منافقان و سازمان ملل چندین قطعنامه علیه این رژیم و دولت ددمنش نتانیاهو صادر کرده‌اند، اما کسی اسرائیل را محاکمه نمی‌کند و اسرائیل هم می‌گوید که هر کاری بخواهم انجام می‌دهم، دلم بخواهد دانشمندان را ترور می‌کنم یا علیه سوریه و عراق و ایران حمله می‌کنم و بنابراین قطعنامه‌ها به جایی نرسید، اما ثابت شد که هفتم اکتبر به دلیل ناکارامدی نظام بین‌المللی اتفاق افتاد. به قول مقام معظم رهبری پس از طوفان‌الاقصی، جنگ دیگر بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نیست بلکه جنگ بین حق و باطل است و لذا نتیجه آن در خیابان‌های کشورها مشاهده می‌شود.

امروز ملت‌ها معتقدند که اسرائیل مرتکب جنایات جنگی و نقض قوانین حقوق بشر شده است. چرا این اتفاق افتاد؟ چون تا به امروز وجود جدی و سیاسی محکم و عضویت دائمی بین‌المللی دارد. چند روز پیش قرارداد عضویت دولت مستقل فلسطینی به‌طور رسمی و دائم در سازمان ملل با رأی مثبت ۱۴۳ کشور ثبت شد اما آمریکا و اسرائیل و حامیانشان در مجموع ۹ عضو به آن رأی منفی دادند، این نشان می‌دهد هژمونی رژیم آمریکایی اسرائیلی در حال انزوا است. امروز مردم جهان حتی حوزه‌های سیاسی برخی کشورها مثل آفریقای جنوبی و بولیوی آماده قطع رابطه با رژیم صهیونیستی و محاکمه آن در دادگاه بین‌المللی هستند. این بیداری جدی در سطح جهان است و نشان‌دهنده مرحله‌ای تاریخی است که طوفان‌الاقصی به حوزه روایت آمده است و اسرائیل به سمت انزوا و شکستن پیش می‌رود.

شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

ایمنا: رژیم صهیونیستی نشان داده که به هیچ قانونی پایبند نیست و حتی مصونیت مراکز دیپلماتیک و بین‌المللی را نقض کرده است تا جایی که کنسولگری ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد و سرداران ما را به شهادت می‌رساند. تحلیل شما از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن سردار زاهدی که نقش بسزایی در محور مقاومت داشت چیست؟

قدومی: اگر موضع سیاسی حکیمانه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت حکیمانه شهدای عظام همچون شهید زاهدی و سلیمانی نبود سرنوشت این جنگ جهانی مشخص نبود. رژیم صهیونیستی حتی به غیرمسلمانان هم رحم نمی‌کند. حمله علیه کنسولگری یک کشور مستقل مانند جمهوری اسلامی ایران یعنی اعلان جنگ. این سرباز مقاومت یعنی شهید زاهدی نقش مهمی در حمایت از حقوق مستضعفین و گسترش محور مقاومت علیه نیروهای استکبار داشت. باید بدانیم که نمی‌توان سراغ ترور این شخصیت‌های رسمی رفت اما رژیم صهیونیستی اصلاً رعایت قوانین بین‌المللی را نمی‌کند.

امروز در شرایط جنگ فرقان به سر می‌بریم که تمایز است. در سطح جهان دو بلوک وجود دارد؛ یکی با نیروهای استکباری و صهیونیستی آمریکایی و دیگری بلوک عدالت و انسان‌دوستی همچون شهید زاهدی و دیگر مردم جهان که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما امروز در شرایط منطقه و احقاق حقوق ملت‌های منطقه پیشرفت داشته‌ایم.

ایمنا: عملیات وعده صادق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قدومی: وعده صادق را نمی‌توان در چارچوب این زمان کم ارزیابی کرد، اما به‌طور قطع عملیات وعده صادق به طور مستقیم و واضح معادلات مواجهه با رژیم صهیونیستی را عوض کرد، پیش از آن کسی نمی‌توانست به اسرائیل «تو» بگوید؛ جدای از این مسئله موفقیت عملیات نظامی چیز دیگری است. وعده صادق در میدان مواجهه با نیروهای استکبار شرایط جدیدی را طراحی کرد که دیگر اسرائیل نمی‌تواند هژمونی داشته باشد و کار گستاخانه علیه کشورهای مستقل به ویژه کشورهای منطقه انجام دهد و محاکمه خواهد شد. این عنوان اصلی است؛ کار ما فلسطینیان است آن کسی که جلوی اسرائیل ایستاده را همراهی کنیم.

به نظر می‌رسد عنوان اصلی وعده صادق دفاع از امنیت ایران باشد اما امنیت ایران به معنای امنیت غزه و منطقه است. ما در غزه از امنیت جمعی و اسلام دفاع می‌کنیم. اگر غزه در خطر باشد امنیت همه در خطر است. این درک مقامات رسمی جمهوری اسلامی محرک اصلی وعده صادق است که این رژیم ددمنش باید متوقف شود. بنابراین وعده صادق دیواری بزرگ میان کارهای هژمونی اسرائیلی و پیشرفت پروژه غده سرطانی ایجاد کرد. در واقع وعده صادق تکمیل حلقه‌های محکم طوفان‌الاقصی است.

شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

ایمنا: با توجه به اینکه اسرائیل در وضعیت بحرانی قرار گرفته و از طرفی وجدان جهانیان برای حمایت از فلسطین و نفرت از رژیم غاصب صهیونیستی بیدار شده است، تحلیل شما از آینده این جنگ چیست؟

قدومی: هدف حماس در مذاکرات حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین است. به‌یقین باید بعد از دادن ۴۰ هزار شهید از شهروندان صابر و مؤمن غزه به هدف برسیم. مشکل اصلی ما محتوای مذاکرات و روش آمریکای منافق است. آمریکا می‌گوید به دنبال آتش‌بس است، اما باید پرسید که چرا ۲۶ میلیارد دلار بودجه برای فراهم کردن اسلحه توسط اسرائیل تصویب می‌کند؟ آمریکا منافق است. آمریکا و نتانیاهو نمی‌خواهند نسل‌کشی متوقف شود. ایجاد بندر دریایی در غزه توسط آمریکایی‌ها بهانه است. این بندر با هدف ورود نیروهای اشغالگر آمریکایی به غزه ایجاد شده است. اگر قصد آن‌ها از ایجاد این بندر کمک‌رسانی به مردم غزه بود چرا اجازه ورود امدادهای بشردوستانه را از رفح نمی‌دهند؟ چرا نیروهای صهیونیستی اشغالگر وارد گذرگاه رفح شده‌اند؟ بنابراین به‌هیچ‌وجه نیت آمریکا ثبات و صلح نبوده است.

مسئله دوم روش تفکر رهبران راستگرای اسرائیلی امروز مانند نتانیاهو است. اگر جنگ متوقف شود این رهبران فاسد روانه زندان می‌شوند، بنابراین امروز هیچ هدفی محقق نشده و دستاورد اسرائیل تا امروز جز نسل‌کشی و خون‌ریزی چیزی نیست.

شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

مضمون مذاکرات مشکل ندارد. جهاد اسلامی شرایط چهارگانه در پیشنهاد اخیر که از دوستان قطری و مصری مطرح شد را قبول کرد. روز نخست دیدیم که شرایط مردم ما در این پیشنهاد در نظر گرفته شده است اما روز بعد دیدیم که این وعده کذب است و دیدیم که رژیم صهیونیستی به سراغ جنگ رفح رفت. معضل مدیریت نتانیاهو در این دوران دلیل اصلی موفق نشدن مذاکرات بین فلسطین و دشمن صهیونیستی است.

من از مسئولان منطقه درخواست می‌کنم در همایش منامه درست تصمیم بگیرند که کدام قراردادها را تصویب می‌کنیم؟ آیا گذرگاه رفح باز می‌شود؟ آیا نسل‌کشی متوقف می‌شود؟ آیا این قراردادها فشار بالقوه و جدی علیه رژیم صهیونیستی اعمال می‌کند؟ این سوالات را باید مسئولان و حکام ما در منطقه پاسخ دهند.

ایمنا: با توجه به شدت یافتن حملات شرایط نیروهای مقاومت چگونه است؟

قدومی: شما از لحاظ مقاومت نگران نباشید. مستحضرید که مجاهدین ما در این هشت ماه هرگز عملکرد انفعالی نداشته‌اند؛ مقاومت فلسطین آمادگی خوبی دارد و ان‌شاءالله اسرائیل نابود خواهد شد.

کد خبر 754448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.