بهره‌مندی ۵۰۴۰ مادر باردار از مراقبت‌های ویژه / کاهش میزان فوت مادران باردار

دبیر کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بهره‌مندی ۵۰۴۰ مادر باردار از مراقبت‌های ویژه، از کاهش میزان فوت مادران باردار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی پارسا امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در نشست خبری مرتبط با هفته جوانی جمعیت اظهار کرد: یکی از کمیته‌های تشکیل شده در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمیته بهداشت است که از زمان تشکیل تاکنون ۲۱ جلسه برگزار کرده است، ۲۰ ماده قانون جوانی جمعیت مرتبط با حوزه بهداشت است و تلاش می‌شود که این ماده‌های قانونی اجرایی شود.

وی افزود: ممنوعیت توزیع اقلام پیشگیری از بارداری در واحدهای بهداشتی از جمله اولین اقدامات انجام شده در خصوص قانون جوانی جمعیت است و تجویز اقلام پیشگیری از بارداری تنها توسط پزشک مقدور است، همچنین در خصوص آگاه‌سازی عموم مردم برای مباحث مرتبط با جوانی جمعیت از جمله پیشگیری از ناباروری و سقط جنین از ظرفیت‌های مختلفی استفاده شده است.

دبیر کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ۹۱۶ جلسه آموزشی برای پیشگیری از ناباروری در واحدهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده و بیش از ۱۴ هزار نفر از زنان واجد شرایط تحت آموزش قرار گرفته‌اند، به طور کلی پیشگیری از ناباروری یکی از برنامه‌های ادغام شده در شبکه بهداشت و درمان محسوب می‌شود که مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

پارسا ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزش ازدواج شش ساعته با مشارکت سایر دستگاه‌ها در حال انجام و در این کلاس‌ها مباحث مربوط به فرزندآوری گنجانده شده و در خصوص مراقبت از سلامت جنین و مادر و تقویت خدمات بارداری و زایمان نیز اقدامات مؤثری انجام و تقویت شده است.

وی گفت: فعالان مرتبط با حوزه بهداشت در راستای تقویت مراقبت‌های پیش از بارداری، حین بارداری و مراقبت‌های نوزادان آموزش دیده‌اند و خدمات تقویت شده در واحدهای بهداشتی منجر به کاهش میزان مرگ مادران باردار شده است، در ۱۴۰۲، هفت مورد فوت مادر باردار به ثبت رسیده است که نسبت به سال پیش از آنکه ۱۱ مورد فوت به ثبت رسیده بود، شاهد کاهش آمار فوت مادران باردار هستیم.

دبیر کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ترویج زایمان طبیعی از دیگر برنامه‌های در دستور کار محسوب می‌شود و کلاس‌های آمادگی برای زایمان به صورت رایگان برگزار شده است، همچنین فعالیت‌های ویژه‌ای در خصوص ترویج و تسهیل ازدواج آسان و ساده و آموزش جوانان در این خصوص اقدامات مؤثری انجام شده است.

پارسا افزود: در ارتباط با پیشگیری از سقط خود به خودی جنین اقداماتی در حال انجام و توانمندسازی فعالان این حوزه در دستور کار است، همچنین در خصوص سقط جنین‌های عمدی نیز تفاهم‌نامه‌ای با مراکز نفس منعقد شده تا از سقط جنین‌های عمدی پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی مهدکودک یا اتاق‌های مادر و کودک از جمله دیگر مواردی است که مد نظر قرار داشته است، اما همچنان مهدکودک در بعضی از دستگاه‌های دولتی راه‌اندازی نشده و دستورالعمل‌هایی در خصوص اتاق مادر و کودک تدوین شده و در واحدهای بهداشتی در حال احداث نیز اتاق مادر و کودک پیش‌بینی شده است.

دبیر کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌اندازی کلینیک سلامت جنسی در مرکز ابن سینا ادامه داد: برنامه منشور کرامت مادری در دستور کار کمیته بهداشت قرار گرفته است و اجرایی شدن آن در واحدهای بهداشتی و بیمارستان‌ها پیگیری شد و حمایت از مادران باردار نیازمند خدمات ویژه و مراقبت‌های ویژه در دستور کار قرار گرفت.

پارسا با اشاره به بهره‌مندی ۵۰۴۰ مادر باردار نیازمند خدمات ویژه از حمایت طی سال ۱۴۰۲ گفت: در صورت مهاجرت دائم یا موقت مادران باردار از سایر استان‌ها به اصفهان، آنها نیز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرند و به آنها خدمات ارائه می‌شود، در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد مهاجرت دائم ۱۳۰۲ مادر باردار به استان بودیم که هماهنگی در خصوص ارائه خدمات به آنها انجام شده است.

وی با اشاره به کاهش سرعت روند افت موالید و افزایشی بودن میزان موالید در بعضی شهرستان‌های استان اضافه کرد: در راستای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات ویژه در مناطق محروم نیز تیم‌های سیال راه‌اندازی شده است و مراقبت از مادران باردار و زنان میانسال در حاشیه شهر نیز مد نظر قرار دارد، همچنین ۱۴ مادر باردار در سال ۱۴۰۲ توسط خیران مورد حمایت قرار گرفتند.

کد خبر 753289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.