عملیات اجرایی سد تنگ سرخ به زودی آغاز می‌شود

شهردار شیراز گفت: در خصوص سد تنگ سرخ در گذشته تاییدیه سازمان محیط زیست گرفته شده است و نیاز به تاییدیه مجدد نیست و به زودی عملیات اجرایی آب بند تنگ سرخ به عنوان یکی از پروژه های راهبردی عملیاتی سال ۱۴۰۴ آغاز می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی امروز _ یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت_ در یکصد و پنجاه و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص گلایه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون مطالب منتشر شده در خصوص آب بند تنگ سرخ اظهار کرد: شهرداری شیراز هر روز مستمرا این موضوع را پیگیری می‌کند و مخالفین حتی در هنگامی که توجیه می‌شوند همراهی لازم را دارند.

وی افزود: حتی افرادی که دغدغه محیط زیست را دارند اما در زمانی که اعلام شد آبگیری بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون متر مکعب بیشتر نیست، شاهد همراهی بسیار خوب آنها و به ویژه استاندار فارس بودیم.

شهردار شیراز تاکید کرد: در گذشته تاییدیه سازمان محیط زیست گرفته شده است و نیاز به تاییدیه مجدد نیست و به زودی عملیات اجرایی آب بند تنگ سرخ آغاز می‌شود که این پروژه یکی از پروژه‌های راهبردی عملیاتی سال ۱۴۰۴ است که به زودی عملیات آن آغاز می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از حساسیت شهرداری نسبت به این موضوع قدردانی کرد و ادامه داد: این تصمیم و اقدام درستی است که انجام می‌شود.

وظیفه رسانه رسمی ایجاد تشویش اذهان عمومی نیست

در ادامه این جلسه مهدی طاهری عضو شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی از انتشار مطالب پیرامون سد تنگ سرخ شیراز در یکی از مطبوعات استان گلایه و اظهار کرد: وظیفه رسانه رسمی ایجاد تشویش اذهان عمومی نیست و نباید اینگونه باشد که به نقل از یک فعال محیط زیست یک روزنامه یک تیتری بنویسد و یک مصاحبه با یک فرد انجام بدهد و مصوبه‌ای از مصوبات شورا و مصوبه استانداری و اجازه مدیر کل محیط زیست وقت، رئیس کل اداره محیط زیست وقت دکتر کلانتری و وزارت نیرو و تأیید آقای بدری مدیرکل آب و سایرین را به رو به سخره بگیرند و اعلام شود سد تنگ سرخ برای شیراز خطر دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: این موضوع جای سوال دارد و روی اتهام به کسی نخواهم داشت اما سوال اصلی این است که چرا یک روزنامه رسمی بخواهد چنین تیتری بزند و خود را مطرح کند و یا به احیاناً تیراژ بالا داشته باشد، چرا مسیر رسمی را دنبال نمی‌کند و از مراجع رسمی موضوع را دنبال نمی‌کند و در ذهن مردم این موضوع را ایجاد می‌کند.

طاهری خاطر نشان کرد: شمال غرب شیراز چه گناهی کرده است که باید این همه اتهام فنی به آن زده شود و تقاضا دارم هر فردی که در این حوزه مطلبی دارد از طریق مجاری خود دنبال کند.

وی ادامه داد: طی مصوبه‌ای که شورا داشته است و در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده است و با مطالعات رسمی که از سوی مرجع رسمی در وزارت راه و شهرسازی تا سال گذشته انجام شده است اما متأسفانه تاییدات و نتیجه نهایی طرح مطالعات خود را ارائه نداده است و موجب مشکل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اینکه ذهن مردم را مشوش کنیم که مشکل بزرگی در حال به وجود آمدن است این راه درستی نیست.

طاهری افزود: پروژه‌ای که ۱۲۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر به یک حوض ۱۲ میلیون متر مکعبی رسیده است قرار است چه تغییرات آب و هوایی در شیراز ایجاد کند. لذا با مطالعات فنی که درباره این سد شده است و تمام اقدامات مهندسین بی ارزش است و تنها یک مصاحبه درباره این موضوع ذهن مردم را آلوده کنند کار صحیح و سنجیده‌ای نیست.

سوداگری عجیبی در ارتباط با اراضی تنگ سرخ در حال شکل گیری است

در ادامه همچنین رضا محمدیان دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون این موضوع اظهار کرد: سد تنگ سرخ تنها یک حوضه آبخیز است و میزان ۱۲ میلیون متر مکعبی که گفته می‌شد تنها اسمی است و تنها ۸ تا ۹ میلیون تحقق می‌یابد و دریاچه نمک که آن را بهانه می‌کنند ۳۳۰ میلیون متر مکعب است و قابل قیاس نیست. این در حالی است حوضه آبریز دریاچه نمک از چهار حوضه است و مسیر سد تنگ سرخ فرعی یکی از این چهار حوضه است.

وی افزود: اگر مقایسه‌ای با ابتدای دهه ۹۰ صورت بگیرد و دستگاه‌های نظارتی اراضی این محدوده را بررسی کنند در می‌یابند که بالغ بر چند صد هکتار زمین توسط به عناوین مختلف تصرف شده است که اغلب اراضی ملی است و یک سوداگری عجیبی در ارتباط با اراضی این منطقه در حال شکل گیری است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: حتی در اراضی که در تملک شهرداری است کاشت درخت صورت گرفته است و به دنبال آن هستند تا این ساماندهی و تعیین تکلیف منطقه صورت نگیرد و تا بتوانند در این منطقه سوداگری زمین کنند.

محمدیان خاطر نشان کرد: شورای شهر یک مصوبه برای تأمین دلیل دارد که بر اساس آن مقرر شده است در صورت نیاز بر علیه هر شخص و یا ارگان که اخلال ایجاد کند اقامه دعوی صورت گیرد.

وی در خطاب به شهردار شیراز تاکید کرد: باید یک مدیر برای این پروژه تعیین شود و این پروژه برای شهرداری منطقه بسیار حائز اهمیت است. چرا که یکی از اهداف این سد جلوگیری از ورود سیلاب کل دشت‌های شمال غرب و منطقه چند هزار هکتاری سد تنگ سرخ به شیراز است.

به گزارش ایمنا، یکصد و پنجاه و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز امروز از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه ادامه داشت اما به دلیل وقوع قتل شهردار منطقه پنج شیراز این جلسه تنها با یک مصوبه با عنوان فرآیند پنجره واحد سرمایه گذاری به منظور تسریع در صدور مجوزهای مربوط به سرمایه گذاری و افزایش انگیزه سرمایه گذاران جهت ورود به اجرای پروژه‌های مربوطه، به اتمام رسید.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ به زودی آغاز می‌شود

کد خبر 753031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.