نوجوانان را به چه کارهایی مشغول کنیم؟

نوجوانان می‌توانند متناسب با روحیه و شخصیت خود در کارهایی که مناسب آن‌هاست مشغول شوند تا علاوه بر درک کردن ارزش کار، بخشی از خواسته‌های خود را با درآمد خودشان تامین کنند؛ اما چه کارهایی مناسب دختران و چه کارهایی مناسب پسران است؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوجوانی سن پرحاشیه‌ای است، از طرفی نوجوانان خواسته‌های متفاوتی دارند که دوست دارند برآورده شود و از طرف دیگر بسیاری از خواسته‌هایشان پرهزینه است و شاید خانواده امکان تهیه آن را نداشته باشند، بنابراین می‌توان نوجوانان را به کار تشویق کرد تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند.

البته کار کردن در سنین نوجوانی حساسیت‌هایی دارد که لازم است از جانب والدین رعایت شود تا نوجوان آن‌ها احساس خوبی به کار پیدا کند، به‌طور مثال کار کردن برای پسران واجب است چون قرار است سرپرست زندگی شوند و باید مهارتی که بیشتر به آن علاقه دارند را بشناسند و در راستای کسب درآمد برای رضای خدا بکوشند، اما شرایط دختران متفاوت است و قرار است در آینده به عنوان همسر یا مادر ایفای نقش کنند و کار کردن برای آن‌ها واجب نیست، اما اگر دوست دارند کار کنند بهتر است آسان‌تر و متناسب با روحیه آن‌ها باشد.

به هیچ جا اطمینان ندارم!

یکی از چالش‌های خانواده‌ها این است که به دنیای بیرون از خانه بی‌اعتمادند و دوست ندارند فرزندانشان دچار آسیبی شوند، البته حق دارند اما گاهی فرصت رشد در محیط‌های واقعی را از آن‌ها می‌گیرند. برای رفع این بی‌اعتمادی کافی است فرد آشنایی پیدا کنند و فرزند خود را نزد او بسپارند تا کم‌کم با محیط واقعی آشنا شود یا در مکانی که قصد دارند فرزند خود را به آنجا بفرستند چند مرتبه رفت و آمد کنند تا سلامت آنجا را بسنجند.

نوجوانان را در چه کارهایی مشغول کنیم؟

روحیه نوجوانت چگونه است؟

نوجوانان برای انتخاب شغل لازم است ابتدا روحیه و شخصیت خود را بشناسند تا بتوانند در حیطه‌های متناسب با روحیه خود درآمدزایی ایجاد کنند. برای این کار می‌توانید شخصیت‌های رنگی را به آن‌ها معرفی کنید، طبق این روش شخصیت‌های افراد با ۴ رنگ اصلی یعنی رنگهای قرمز، سبز، زرد و آبی معرفی می‌شود به این صورت که رنگ سبز نشانه افرادی است که قدرت تحلیل بالا دارند و منطقی‌ترند، رنگ قرمز افراد با هیجان بیشتر و کارهای تعاملی هستند، رنگ زرد افراد محتاط و منظم و رنگ آبی افراد خون‌گرم و حمایتگر هستند.

می‌توانید ویژگی‌های کامل هر شخصیت را با یک جست‌وجوی ساده استخراج کنید و ببینید روحیه فرزند شما بیشتر به سمت کدام یک سوق پیدا می‌کند؟ اگر او فردی با شخصیت قرمز رنگ است احتمالاً عاشق ورزش کردن، تدریس کردن، فروشندگی و به‌طور کلی کارهای تعاملی است که با افراد متفاوتی در ارتباط باشد و از نشستن پشت میز و انجام کارهای تکراری خوشش نمی‌آید، اما اگر رنگ زرد در شخصیت او پررن‌تر است دوست دارد کارهای تکراری را به‌طور منظم انجام دهد.

تست‌های شخصیت شناسی دیگری نیز به شما کمک می‌کند، به‌طور مثال تست mbti یک تست معروف است که می‌توانید به‌راحتی آن را بدهید.

نوجوانان را در چه کارهایی مشغول کنیم؟

کار دختر و پسر متفاوت است

یکی از آسیب‌های دنیای امروز این است که دختران و پسران دوست دارند کارهایی را انجام دهند که شاید برای جنس مخالفشان مناسب‌تر باشد. اگر با چنین موضوعی مواجه شدید برای فرزندتان توضیح دهید که همان‌طور که جنسیت دخترها و پسرها متفاوت است، علایق آن‌ها و میزان توانایی آن‌ها نیز متفاوت است و اگر به جای یکدیگر قرار بگیرند در مسیر و هدف خلقت خود قرار نگرفته‌اند و حتی ممکن است آن کار را با کیفیت خوب انجام ندهند، بنابراین لازم است والدین نیز حین تربیت خود طوری رفتار کنند که دختران را به سمت کارهای مناسب با دختران و پسران را به سمت کارهای مناسب با پسران رهنمون سازند.

جمله‌ای بسیار ناب از مادرمان حضرت زهرا (س) در میان ما به یادگار مانده و بسیار تکرار شده است، آن هم اینکه برای زن بهترین چیز این است که نه نامحرمی او را ببیند و نه او نامحرمی را ببیند. معنی آن این نیست که قرار است بانوان توانمند ما همیشه در خانه باشند و فعالیت اجتماعی نداشته باشند، چه بسا حضرت زهرا (س) نیز فعالیت اجتماعی می‌کردند و به بانوان آموزش می‌دادند، بلکه برداشت من از این جمله این است که بهتر است زنان در فعالیت‌هایی مشغول شوند که نه تنها شأن آن‌ها حفظ شود، بلکه فعالیتی باشد که از عهده زنان بیشتر برمی‌آید و نیاز به حضور آن‌ها دارد. اگر این فعالیت کمترین مواجهه با نامحرم را در پیش داشته باشد در آرامش زنان نیز بسیار مؤثر است. درست است که وظیفه اصلی بانوان حراست از خانواده و تربیت نسل آینده است، اما می‌توانند با حفظ آن اولویت و کسب مهارت‌های مناسب خودشان در چرخه اقتصاد نیز نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

چه کارهایی مناسب دختران است؟

دختران ایرانی ثابت کرده‌اند که در بسیاری از هنرها دارای استعدادند، بنابراین کارهایی مانند انواع هنرهای دستی چون مینا کاری، نقاشی، بافندگی، خیاطی، سفالگری، همچنین کارهای علمی و فرهنگی چون نویسندگی، گرافیک، روزنامه‌نگاری، تدریس، مربیگری، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی و ساخت وسایل مختلف مانند بدلیجات می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد. به‌طور کلی کارهایی که بتوان در قالب محیط خانه یا در قالبی که همبستگی خوبی با خانه دارد، انجام شود.

نوجوانان را در چه کارهایی مشغول کنیم؟

چه کارهایی مناسب پسران است؟

برای پسران انواع کارهای حلال خوب است و باید تشخیص دهند در چه کاری علاقه و مهارت بیشتری دارند. آن‌ها اغلب شغل‌های خارج از خانه را ترجیح می‌دهند و می‌توانند کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلف را امتحان کنند؛ نجاری، مکانیک، کارهای کامپیوتری یا انواع کار با موبایل.

اگر دوست ندارد کار کند او را مجبور نکنید

نوجوانی سنی است که می‌تواند سکوی پرش فرزندان شما باشد و کار کردن شاید عامل پیش‌برنده او یا شاید مانع او باشد. پس اگر نوجوان علاقه‌ای به این موضوع ندارد، به‌خصوص دختران را به هیچ عنوان مجبور نکنید.

اما آن‌ها را در راستای مهارت‌آموزی برای زندگیشان حتی بدون کسب درآمد تشویق کنید.

نمی‌خواهم از خانه بیرون بروم: دورکار شو

دورکاری یا فری لنسری نوع جدیدی از کار است که می‌تواند برای هر جنسیتی با هر موقعیتی درآمدزایی کند. کافی است نوجوانان در وبگاه‌های دورکار ثبت‌نام کنند و در مهارتی که آن را بلد هستند از کارفرما کار بگیرند. مهارت‌های موجود در این وبگاه‌ها اغلب این موارد است: تایپ، ترجمه، برنامه‌نویسی و پروژه‌های تخصصی.

نوجوانان را در چه کارهایی مشغول کنیم؟

فرزندم کار پردرآمد و آسان می‌خواهد

یکی از چالش‌های نوجوانان امروزی این است که دوست دارند با آسان‌ترین روش ممکن کار کنند و درآمدهای بالایی را نیز به دست بیاورند. بهتر است ارزش کار را در ذهن آن‌ها تقویت کنید تا بدانند که یک‌شبه نمی‌توان پول‌دار شد و باید برای کسب روزی حلال به اندازه کافی زحمت کشید.

کد خبر 749411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.