گره‌ای که پس از ۲۰ سال گشوده شد؛  ریسباف در مسیر تازه

همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، آئین بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت این بنای ارزشمند برای تأسیس موزه اصفهان امروز (شنبه) با حضور مسئولان و مدیران کشوری، استانی و شهری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «ریسباف» تنها بازمانده صنعت نساجی و تنها کارخانه‌ای است که از زمان‌های دور در اصفهان به یادگار مانده است و به لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد؛ با نگاهی به سرگذشت این کارخانه می‌توان گفت، از زمان تصمیم‌گیری برای تبدیل این کارخانه قدیمی به موزه و تغییر کاربری آن زمان زیادی گذشته است.

نخستین‌بار در دولت نهم، استاندار وقت اصفهان اعلام کرد، قصد خرید این کارخانه و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان را دارد، اما به نظر می‌رسد، به‌دلیل توافق نکردن با یکی از بانک‌ها، این اتفاق عملیاتی نشد.

در این مورد شهردار اصفهان در آذر سال ۹۳ اعلام کرد که شهرداری برای احداث موزه صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف در سال جاری بودجه‌ای تعیین کرده است، اما به‌دلیل پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط فعالیت خود را متوقف کرد.

رسانه‌ها همچنان پیگیر موضوع کارخانه ریسباف بوده‌اند و مدیران وقت اصفهان هر کدام در زمان مسئولیت خود جلسات مختلفی را برای رفع مشکل آن تشکیل دادند تا در نهایت در دی سال ۹۵ قرارداد واگذاری کارخانه ریسباف اصفهان از سوی یکی از بانک‌ها به وزارت راه و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مدیرعامل این بانک امضا شد تا واگذاری این کارخانه و اجرای عملیات تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه در شکل رسمی به حرکت خود ادامه دهد.

در سال‌های اخیر میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری اصفهان پیگیری‌های مکرری انجام دادند تا این کارخانه را به موزه بزرگ اصفهان تبدیل کنند و سرانجام این طلسم پس از سال‌ها با توافق و تعامل میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری با بانک ملی شکسته شد تا رؤیای زنده شدن ریسباف و تبدیل کاربری آن به فضای فرهنگی محقق شود.

همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، آئین بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت این بنای ارزشمند برای تأسیس موزه اصفهان با حضور مسئولان و مدیران کشوری، استانی و شهری اصفهان برگزار شد.‌

امیدآفرینی اَبَرپروژه دولت است / اجرای بیش‌از ۱۶۰۰ پروژه در بخش گردشگری

علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آئین بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت و طراحی برای تأسیس موزه منطقه‌ای اصفهان ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: از استاندار اصفهان به‌واسطه اینکه یاریگر دولت است و از مصوبه دولت صیانت کرد، همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه مهدی طغیانی، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان که در مواردی در حفظ میراث فرهنگی پیشگام بودند، از صیانت بانک ملی که اگر نبود این بنا نیز امروز در دست ما نبود، قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه همدلی، هم‌افزایی و تدبیر موجب طرح نو درانداختن و لباس نو دوختن برای شهر اصفهان شده است، افزود: تجربه ریسباف نشان می‌دهد با همدلی و در کنار هم قرار گرفتن می‌توان بعضی اختلاف‌نظرها را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور، امیدآفرینی ابر پروژه دولت است؛ حفظ ریسباف یکی از آن‌ها است و حدود ۴۷ پروژه بزرگ دیگر در بخش میراث فرهنگی و گردشگری توسط دولت دنبال شد که هرکدام توانسته است گروهی را در کشور شاد کند و برای گروهی هویت خلق کند یا موجب احیای هویت تاریخی شود که در تمام آن‌ها کلیدواژه همدلی و کار تیمی عامل موفقیت بوده است.

۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری در حال اجرا است

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون بیش‌از ۱۶۰۰ پروژه در بخش گردشگری اجرا شده است و ۲۴۰۰ پروژه در سال اجرا است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حجم پروژه‌های گردشگری در حال اجرا است.

وی ادامه داد: ۸۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۹۷ همت بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با دستور رئیس جمهور تا انتهای دولت سیزدهم، امیدواریم به بهره‌برداری برسد.

شالبافیان گفت: سه مصوبه کلان با حمایت نمایندگان مجلس در برنامه هفتم دریافت شده است که امیدواریم به‌زودی اجرا شود، زیرا جریان سرمایه گردشگری را تغییر جدی خواهد داد.

وی با بیان اینکه اگر می‌گوئیم تبدیل ریسباف به موزه دل مردم را شاد کرد، به این دلیل است که می‌تواند الگویی برای احیای بناهای هویت‌ساز در سایر شهرها باشد، اظهار کرد: لازم است به‌موازات پیگیری مسئله ریسباف، از نقش آن به‌عنوان یک الگو غفلت نشود و همزمان با مرمت این بنا، تورهای بازدید از ریسباف به‌صورت منظم شکل گیرد، زیرا روایت روی پای خود ایستادن است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: در وزارت گردشگری و میراث فرهنگی با جدیت موضوع ریسباف را پیگیری و دنبال می‌کنیم و امیدواریم به غیر از موزه منطقه‌ای اصفهان، بتوانیم مجوز دفتر منطقه‌ای صنایع دستی و گردشگری سازمان یونسکو دریافت کنیم تا زمینه‌ای برای آمد و شد صنعتگران همه جهان به ایران باشد.

ادامه حرکت موزه ریسباف در سایه وحدت و همدلی امکان‌پذیر است

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان گفت: یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند ظرفیت اصفهان را در یک حرکت تصاعدی یاری بخشد، وجود یک موزه‌ای است که گردآورنده مؤلفه‌های تاریخی شهر و استان باشد که قبل از این وجود نداشت و با تعیین این مکان، این نقیصه برطرف شد.

استاندار اصفهان گفت: موزه به‌عنوان دومین منبعی است که بشر از آن درس می‌گیرد و تنها کارکرد تفریحی ندارد، بلکه کارکرد حفظ میراث فرهنگی، پژوهشی و علم آموزی، همچنین ارج نهادن به میراث گذشته دارد، زیرا در قالب تسلسل آموزش‌های سینه به سینه، هویت حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه مؤلفه‌های هویتی یک فرد را به او معرفی می‌کند، اضافه کرد: اصفهان مؤلفه‌های بسیاری دارد، اما پیش‌تر، مکانی که بتوانیم آن را به خوبی معرفی کنیم، نداشتیم، بنابراین با هماهنگی و کار تیمی تمام اضلاع حاکمیت در استان این مصوبه دریافت شد.

مرتضوی خاطر نشان کرد: مصوبه دولت، پیگیری نمایندگان مجلس، استقبال شهرداری، همکاری بانک ملی، حمایت مجموعه میراث فرهنگی برای قانع کردن دیگر دستگاه‌ها، همراهی مجموعه استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر و همه و همه موجب شد این اتفاق میمون رقم بخورد که جای تقدیر دارد و لازم است در ادامه مسیر با همین توان حرکت کرد.

وی بیان داشت: لازم است مشاور قابل اعتماد به‌منظور اینکه افق این موزه یک موزه بین‌المللی شود انتخاب شود و شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه مسیر، شهردار این کلان‌شهر را حمایت کنند.‌

برای حفظ اماکن و ابنیه تاریخی اصفهان، همه باید مطالبه‌گر باشند

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز روز مبارک و حاصل بیش از دو سال تلاش مدیران استانی، شهری و نمایندگان برای حفظ یکی از عناصر تاریخی شهر اصفهان است.

وی افزود: در گذشته ۱۳ کارخانه نساجی در اصفهان فعالیت داشت و این شهر را به شهری فعال در حوزه نساجی تبدیل کرده بود، اما امروز تنها یک کارخانه از آن باقی مانده است، از این‌رو حفظ بازمانده نسل کارخانه نساجی اصفهان یک نقطه عطف است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: سال ۱۴۰۰ در یکی از جلسات کمیسیون اصل ۹۰ به‌همراه استاندار اصفهان با تمام توان برای پیگیری‌ها و تحقق اهداف تلاش کردیم و امروز فرصت مغتنمی است تا از مجموعه مدیریت استان، شخص وزیر، معاون وزیر و شهردار اصفهان تشکر کنیم.

طغیانی با ابراز خرسندی از اهتمام مدیریت کنونی شهرداری اصفهان در حفظ بنای میراثی ریسباف تصریح کرد: شهرداری در دوره قبل، وارد این پروژه نشد، اما مدیریت فعلی اهمیت ویژه‌ای برای حفظ میراث فرهنگی به‌ویژه پروژه ریسباف قائل است که باید از آن تشکر کرد.

تبدیل ریسباف به موزه نقطه عطف تاریخی جدیدی در حفظ میراث تاریخی شهر اصفهان است

وی با اشاره به نقش بانک ملی در حفظ بنای ریسباف افزود: این بنا در دوره مدیریت بانک حفظ شد و امیدواریم در آینده نیز منابع لازم برای این مکان از سرمایه‌های دولت تأمین شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این مراسم که برای تبدیل شدن ریسباف به موزه است را گرامی می‌داریم، زیرا نقطه عطف تاریخی جدیدی در حفظ میراث تاریخی شهر اصفهان است.

طغیانی اضافه کرد: بعضی اماکن میراثی از جمله کاروانسرای تخت فولاد، کاروانسرای میدان استقلال و اماکن بی‌نظیر دیگر در سطح شهر اصفهان که از عناصر هویتی شعر اصفهان است را باید صیانت کرد.

وی با اشاره تشکیل مجمع شهرهای تاریخی گفت: اصفهان دبیری این مجمع را به عهده دارد و نقطه ثقل حفظ آثار و حرکت‌های تاریخی است، بنابراین باید برای حفظ و صیانت از اماکن و ابنیه تاریخی اصفهان، همه باید مطالبه‌گر باشند.‌

صیانت از هویت شهر اصفهان در گرو وحدت مردم، مسئولان و هنرمندان است

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان گفت: دغدغه مشترک همه ما امروز صیانت از شخصیت و هویت تاریخی شهر اصفهان است که واقعیتی عینی و وجه تمایز اصفهان از سایر شهرها است.

وی با بیان اینکه هویت یک امر واقعی است، ادامه داد: هویت یک شهر مزیت‌هایی است که آن شهر را از دیگر شهرها جدا می‌کند و مولفه‌هایی همچون تاریخ، ادبیات، هنر، جغرافیا، طبیعت، رجال ادبی، فرهنگی و هنری را شامل می‌شود که به شهر شخصیت می‌بخشند.

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت حفظ مؤلفه‌های هویتی یک شهر گفت: اگر مؤلفه‌های هویتی از یک شهر گرفته شود آن شهر بی‌هویت خواهد شد زیرا آیندگان در پرتو این مولفه‌ها هویتی شهر را می‌شناسند.

وی ادامه داد: حفظ هویت اصفهان در گرو وحدت مردم، مسئولان و هنرمندان و قرار گرفتن همه در یک صف واحد است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه زاینده‌رود از مؤلفه‌های هویتی طبیعی اصفهان است و ریسباف نیز از مؤلفه‌های هویتی و تاریخی این شهر است که صیانت از آن برای اصفهان ضرورت دارد، تصریح کرد: اگر زاینده‌رود را از اصفهان بگیرند، بخشی از هویت ما گرفته خواهد شد، زیرا یکی از مزیت‌های این کلان‌شهر جریان آب زاینده‌رود و باغ‌شهر اصفهان است که باید از آن صیانت کرد.

وی اضافه کرد: بخشی از تاریخ اصفهان در آئینه معماری اصفهان متجلی می‌شود و اگر این معماری حذف شود، بخشی از تاریخ شهر گرفته خواهد شد.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: در گذشته کارخانه‌های متعددی همچون بافناز، وطن و امثال آن وجود داشته است که امروز دیگر خبری از آن‌ها نیست، اما در حال حاضر خوشحال هستیم که یکی از عناصر هویتی خود را احیا می‌کنیم و با اراده جمعی مدیریت استان و همراهی قابل ستایش وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان شهر توانستیم این عنصر را حفظ کنیم.

وی بیان داشت: ادبیات و هنر را باید پاسداری کنیم؛ تحلیل صیانت در امور هویتی است و اگر دست به دست تهیه مردم و مسئولان و هنرمندان و صف واحدی در دفاع از شخصیت واحد شهر باشیم، می‌توانیم از آن دفاع کنیم.‌

احیای ریسباف، یک موضوع حیثیتی برای اصفهان است

احیای ریسباف، یک موضوع حیثیتی برای اصفهان است

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این مراسم گفت: بازگشایی ریسباف، یکی از گره‌های شهر اصفهان پس از ۲۰ سال گشوده شد که اقدامی بسیار بزرگ در این شهر تاریخی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: این اقدام، کاری بزرگ است و دولت حمایت‌های خود را خواهد داشت، زیرا حفظ و احیای ریسباف، یک موضوع حیثیتی برای اصفهان است و در تاریخ کشور و استان ماندگار و امروز در تاریخ ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه مرمت این بنای بسیار فاخر که در گذشته محل اشتغال جمع زیادی از مردم اصفهان بوده است، گامی در مسیر احیای فرهنگ و هویت این شهر خواهد بود، گفت: روزانه ۱۵۰۰ نفر در این محل کسب معاش می‌کردند و قطعاً بازسازی آن نیز رونق اقتصادی برای شهر به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توافقاتی با اداره کل اوقاف و امور خیریه داشته‌ایم و قرار است برنامه‌های اوقاف با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در عرصه اشتغال‌زایی به‌کار گرفته شود.

کد خبر 754729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.