شیوه‌نامه جدید تامین پارکینگ شهر قم در حال اجرا است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: هزینه کسر یا حذف پارکینگ توسط مناطق به حسابی که در سازمان توسعه و عمران تعیین شده است، واریز و صرف احداث پارکینگ می‌شود.

مجید متین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم در خصوص مسئله پارکینگ‌ها در حوزه شهرسازی اظهار کرد: قبل از سال ۱۴۰۱ شهرداری عوارضی تحت عنوان عوارض حذف پارکینگ دریافت می‌کرد که این عوارض زمان صدور پروانه یا زمان بررسی در کمیسیون ماده ۱۰۰ تعیین می‌شد.

وی افزود: با توجه به رأی دیوان عدالت اداری که اخذ هرگونه عوارض پارکینگ ممنوع شد و با تعاملی که با شورای شهر انجام گرفت، همکاران در حوزه اداره کل درآمد، معاونت فنی و عمرانی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی با جمع بندی‌هایی که تا چهار ماه به طول انجامید شیوه نامه‌ای تحت عنوان شیوه نامه تأمین پارکینگ تهیه کردند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: در این شیوه‌نامه الزام شد تا هر ساخت‌وسازی که می‌خواهد انجام شود باید پارکینگی را در نظر بگیرد، مگر به اینکه محدودیت‌هایی داشته باشد.

متین‌فر اضافه کرد: گاهی ملک در مسیر سراشیبی قرار می‌گرفت که اگر مالک حتی پارکینگ هم ایجاد می‌کرد نمی‌توانست کار را جلو ببرد، درختی در منطقه بود که در کار وقفه می‌افتاد یا معبری بود که از نظر عرض امکان استفاده پارکینگ را نداشت.

وی با بیان اینکه همه این محدودیت‌ها در ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت کشور وجود داشت، گفت: فرمولی توسط همکاران معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تعریف شد که هزینه ساخت هر پارکینگ به طور میانگین به چه میزان است، هزینه‌ها نیز نباید افزایش بیش از دوبرابری داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: تخفیف‌هایی نیز در نظر گرفته شد تا میزان پرداختی مالکان و سازنده‌ها در حوزه پارکینگ دچار افزایش بی رویه نشد.

متین‌فر اضافه کرد: هزینه کسر یا حذف پارکینگ توسط مناطق به حسابی که در سازمان توسعه و عمران تعیین شده است، واریز و صرف احداث پارکینگ می‌شود.

کد خبر 753842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.