بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ‌های آموزشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیژن شفیعی در ارتباط طرح تحقیقاتی با عنوان « تأثیر ارائه ویدئو کلیپ در روش(RET) بر بهبود طول و محتوای گفته‌ها در بیماران زبان پریشی ناروان» اظهار کرد: ۲۱ مبتلا به ضایعه مغزی که دچار لکنت زبان و فراموشی واژگان شده‌اند در بیمارستان کاشانی تحت درمان با استفاده از ویدئوکلیپ‌های آموزشی قرار گرفتند.

وی افزود: در این تحقیق به مدت ۱۲ جلسه برای این دست از بیماران ویدئوکلیپ پخش و پس از این دوره به بهبود مشکل ایجاد شده در آنها منجر شد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این روش تحقیقی روی مبتلایان ۴۰ سال به بالا انجام گرفت؛ هرچه سن ابتلاء به ضایعه مغزی و فراموشی واژگان کمتر از ۴۰ سال باشد بهبودی کامل بیشتر مشاهده می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: در این تحقیق یادآوری کلمات به روش تداعی ذهنی در بافت تصویری (ویدئوکلیپ) صورت گرفت که این روش در کشورهای دیگر نیز آزمایش شده و در حوزه درمان مورد استفاده بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج این تحقیق در بهبود بیماران آلزایمر نیز مؤثر خواهد بود؟ گفت: بررسی در این زمینه صورت نگرفته است و پژوهش حاضر تنها برای بیمارانی است که علت اختلال گفتاری آنها ضایعات مغزی بوده است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: مبتلایان به ضایعه مغزی فراموشی واژگان کلمات، به دلیل فراموشی بسیاری از کلمات مورد نیاز گفتگوهای روزمره، به مرور از روابط اجتماعی خود دست میکشند و خود را در حاشیه قرار می‌دهند.

کد خبر 751771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.