سرنوشت مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به قم

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به تحقق پنج مصوبه از ۱۰ مصوبه سفر نخست‌ ریاست جمهوری به قم گفت: تکمیل اجرای مصوبات دور نخست سفر از مطالبات مدیریت شهری قم است.

مجید محمدرضاخانی با توجه به آمادگی شهر برای سفر رئیس‌جمهور به قم در ۱۹ اردیبهشت‌، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم گزارشی از عملکرد شهرداری در تحقق مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به قم ارائه داد و اظهار کرد: در سفر نخست ۱۰ مصوبه مربوط به حوزه شهری است که ۲ مورد آن مستقیم و ۸ مورد آن غیرمستقیم به شهرداری مربوط است.

وی با اشاره به دو مورد از مصوبات که به صورت مستقیم مربوط به شهرداری است، افزود: نخستین مصوبه ساخت احداث گرم‌خانه و مرکز نگهداری موقت بانوان بی خانمان و ترک اعتیاد با اعتباری بالغ‌بر شش میلیارد تومان از منابع سفر برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طرف وزارت کشور به شهرداری ابلاغ شد و پس از اختصاص منابع به شهرداری این مصوبه صددرصد اجرا شده است و با احتساب هزینه‌کرد منابع داخلی تا امروز حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده و بلوک اول ساختمان گرمخانه به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: بلوک دوم نیز در مرحله آغاز عملیات عمرانی قرار دارد و در دوره دوم سفر رئیس‌جمهور درخواست ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه را داریم، در صورت تأمین و تخصیص اعتبار از طرف دولت این پروژه در سال جاری قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.

محمدرضاخانی دومین مصوبه مربوط به شهرداری را تأمین اعتبار برای تکمیل خط A مترو عنوان و اضافه کرد: در سفر نخست ۲۳ میلیارد تومان به تکمیل پروژه مترو اختصاص داده شد که صددرصد هزینه شده است.

وی با اشاره به هشت مورد دیگر از پروژه‌های تأثیرگذار در مدیریت شهری که مسئولیت اجرای آن برعهده سایر دستگاه‌های دولتی بوده است، ادامه داد: در هشت مورد دیگر نیز شهرداری به‌صورت غیرمستقیم در ارتباط بود که یکی از آن‌ها جمع‌آوری ریل متروکه راه‌آهن به طول ۸ کیلومتر است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم تصریح کرد: در مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری قرار بود جمع‌آوری ریل توسط دولت انجام شود و ۸۰ هکتار زمین در اختیار شهرداری برای تملک مسیر قرار گیرد، اما با توجه به مشکلات اجرایی، شهرداری نسبت به جمع‌آوری ریل اقدام کرد که با وجود جمع‌آوری ریل توسط شهرداری، منابع مورد نیاز برای تملک در اختیار شهرداری قرار نگرفت و پروژه به این دلیل تکمیل نشده است، اگرچه مشکلات ایجاد شده توسط برخی معارضان نیز مانع از عملیات عمرانی در این مسیر شد.

محمدرضاخانی با اشاره به مصوبات مربوط به بازآفرینی بافت فرسوده، گفت: در این حوزه دو مصوبه داشتیم که تخصیص زمین‌های ۴۸ هکتاری با پیگیری و زحمات مجموعه شهرداری و استان محقق شد و به واسطه آن پروژه‌های عمار یاسر، چهل اختران، محله دروازه ری و بهسازی قبرستان نو قوت گرفت.

وی با اشاره به تخصیص اراضی ۳۲ هکتاری، تاکید: فرآیند واگذاری زمین‌های ۳۲ هکتاری از طرف دولت طولانی شده است که در نهایت توسط حوزه شهرسازی و بهسازی طراحی آن انجام شده و در مرحله اجرایی و انعقاد قرارداد و جدول‌گذاری است که امیدواریم با تخصیص این منابع بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌ها نیز تسریع شود.

واگذاری ۳۰ هکتار زمین از اراضی پردیسان هنوز به نتیجه نرسیده است

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بود ۳۰ هکتار زمین از اراضی پردیسان از طرف سازمان ملی زمین و مسکن به شهرداری واگذار شود تا حاشیه شهر قم و قلعه‌های اطراف بوستان جوان ساماندهی شود، اما باوجود پیگیری‌های مستمر شهرداری و استان این پروژه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

محمدرضاخانی با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به طرح امامزاده مبرقع (ع) عنوان کرد: تملک این طرح نیز توسط شهرداری پیگیری و بخشی از این مبلغ در بخش تملک استفاده شد.

وی با تاکید بر تفویض اختیار تصمیم‌گیری در خصوص طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) افزود: این مصوبه نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به استان تفویض اختیار شد که در کمیسیون ماده ۵ استان قم در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بود سازمان ملی زمین و مسکن ۶۰ درصد هزینه آماده‌سازی زیرساخت‌های پردیسان و احداث بلوار آیت‌الله بروجردی را از طریق تهاتر با شهرداری تسویه کند که این موضوع نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدرضاخانی آخرین مصوبه را مربوط به مونوریل عنوان و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده تا امروز قرار شده این پروژه نیز اجرا شود و تعیین تکلیف شد و درمجموع ۵ مصوبه از ۱۰ مصوبه اجرایی شده است.

وی گفت: پیگیری مجموعه مدیریت شهری در آستانه سفر دوم رئیس جمهور محترم بر این است تا مصوبات ابلاغی رئیس جمهور محترم در سفر اول روی زمین نماند و توسط دستگاه‌های مرتبط هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم اظهار کرد: امیدواریم با توجه به نظر مثبت هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور، منابع مناسبی برای رفع مشکلات عدیده شهر از جمله مترو، منوریل و مباحث زیرساختی شهر و استان پیش‌بینی شود و تخصیص پیدا کند.

کد خبر 751356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.