کارخانه ریسباف در  سال ۱۳۱۱ با سرمایه‌ای حدود ۳۱۴ هزار تومان در قالب شرکت سهامی در زمینی به مساحت هفت هکتار در جنوب شرقی سی‌وسه پل تأسیس شد.

ساختمان این کارخانه درچهارباغ بالا و در باغ‌های حاتم بیک و اعتمادالدوله، واقع شده است. کارخانه ریسباف تا سال ۱۳۲۴ و تا پایان جنگ جهانی دوم در دوران اوج خود بود و تا اوایل دهه ۸۰ نیز فعال بود تا اینکه به دلیل مشکلات و تصویب قانون منع فعالیت کارخانه‌های صنعتی در شهر برای همیشه تعطیل شد. این کارخانه در سال ۱۳۸۱ به فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کارخانه ریسباف اصفهان تنها کارخانه به جامانده در این کلان‌شهر است که طی سال‌های اخیر با بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان مسکوت و متروک مانده و بنای آن در حال تخریب است؛ این کارخانه تنها یادگار صنعت نساجی در اصفهان است و از آثار تاریخی معاصر این شهر محسوب می‌شود که به سبب هویت ویژه‌ای که دارد، نسبت به دیگر آثار فاخر در این شهر افسانه‌ای، موقعیت آن را منحصر به فرد کرده است.

به‌تازگی و طی تلاش‌های دوره ششم مدیریت شهری و مسئولان استانی در اصفهان مقرر شده است، ریسباف با حفظ ساختار و هویت آن پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به موزه شود و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.