جام زرین خشایارشا تا سه ماه آینده در موزه تخت جمشید می ماند

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: به امانت گذاشتن اشیای تاریخی موزه ملی در موزه های کشور از مهمترین رویدادهای هفته میراث فرهنگی کشور است و موزه تخت جمشید میزبان شاهکار این اشیای تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محمد ثابت اقلیدی _شنبه بیست و نهم اردیبشهت _ در آئین رونمایی از جام زرین خشایارشا در موزه تخت جمشید اظهار کرد: جام زرین خشایارشا که در هگمتانه کشف شده و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود به مدت سه ماه میهمان موزه تخت جمشید است و در صورت استقبال مردم، تا سه ماه دیگر نیز قابل تمدید است.

وی با اشاره به تاریخ تمدنی فارس، افزود: آثار تمدنی دوران ایلامی، هخامنشی و ساسانی به وفور در این استان وجود دارد و میراث فرهنگی و گردشگری فارس از این نظر نیازمند تحولی عمیق است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه فارس در این هفته میزبان یکصد عنوان ویژه برنامه فرهنگی است، تصریح کرد: شیراز در چهارشنبه هفته جاری میزبان رویداد بین المللی تذهیب است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: شیراز مکاتب هنری متعددی را میزبانی می‌کند که یکی از شاخص‌ترین آنها تذهیب است و این هفته در رویداد بین المللی شاهد نمایش ۱۲ شاهکار تذهیب از موزه ملی و ۱۱ اثر از کاخ موزه سعد آباد هستیم.

به گفته وی ۲۰ خرداد ماه نیز شهر شیراز، میزبان شورای جهانی صنایع دستی است تا بتوانیم تحولی را در این زمینه برای فارس رقم بزنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای ایجاد مسیر دسترسی جدید به تخت جمشید به منظور افزایش زمان ماندگاری و ضریب تکاثری گردشگری برای این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

ثابت اقلیدی خاطر نشان کرد: ساماندهی، بهسازی و بهبود فضای محیطی تخت جمشید که پیش از نوروز ۱۴۰۳ آغاز شده در دستور کار قرار دارد و تغییرات ساختاری در مجموعه تخت جمشید برنامه ریزی شده و قرار است با انتقال واحد اداری، از همه این فضا به عنوان موزه و کتابخانه استفاده شود.

وی اظهار کرد: پیمانکار ساخت ۸۶ چشمه سرویس بهداشتی برای این سایت گردشگری انتخاب شده و فرآیند ساخت آن و اتاق مادر و کودک در حال انجام است و نیمی از آن تا یک ماه آینده نصب می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سفر به فارس درباره لزوم معرفی سنگ نگاره‌های پیروزی ایران بر پادشاه روم، افزود: در ایتالیا روایتگری خوبی برای معرفی پیروزی پادشاه روم بر ایران انجام شده در حالی که در فارس چندین سنگ نگاره با موضوع پیروزی پادشاه ایران در این نبردها وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: به این منظور رویدادی با عنوان "این به اون در" برگرفته از فرمایش رهبر فرزانه انقلاب درباره پیروزی شاه ایران بر والرین پادشاه روم برای معرفی این سنگ نگاره طراحی شده است و این سنگ نگاره مرمت شده و در این هفته رونمایی می‌شود و سنگ نگاره‌هایی در داراب و تنگ چوگان نیز در دست مرمت است.

برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط میان حرم مطهر شاهچراغ (ع) و تخت جمشید

وی تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب پایگاه‌های تمدنی مانند تخت جمشید حاصل سرپنجه‌های هنرمندان ایرانی است و این مجموعه حاصل دست هنرمند ایرانی است و ملت ایران علاوه بر تعلق خاطر به اهل بیت (ع) از پیشینه تاریخی خود صیانت می‌کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت است و ایجاد ارتباط میان مشهد، قم و شیراز به منظور تقویت گردشگری زیارت و اقتصاد گردشگری فارس در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین از تکمیل موزه منطقه‌ای فارس خبر داد و خاطر نشان کرد: این موزه در کنار آرامگاه حافظیه قرار دارد و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده تکمیل تجهیز شده و در معرض دید گردشگران قرار بگیرد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه موزه‌های مختلفی در شهرستان‌ها داریم، افزود: متأسفانه در حوزه منابع انسانی دچار چالش هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم آن طور که باید و شاید از این موزه‌ها بهره ببریم.

توسعه موزه تخت جمشید در دستور کار است

در ادامه این مراسم علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز با بیان اینکه میراث فرهنگی برای ما پشتوانه است و اقتدار ملی ما را تأمین می‌کند، اظهار کرد: این میراث، سرنوشت گذشته ما بوده و آینده را هم تأمین می‌کند.

وی در خصوص رونمایی از جام زرین خشایارشا افزود: این جام که از موزه ملی شهر هگمتانه، امروز به تخت جمشید انتقال یافته است، از هر نظر ارزشمند و برای ما یک فرصت است. می‌دانیم که هنر فلزکاری هخامنشیان در اوج شکوه بوده است اما امروز فرصتی برای ماست که شخصیت تاریخی خودمان را یادآور شویم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: این ملت چند هزاره تاریخ را پشت سر گذاشته، تجربه کرده و باید به این اقتداری که در همین محوطه تخت جمشید در پیش روی ماست، مجموعه‌ای که سرتاسر هنر، عدالت، قانون، مدنیت، حقوق و شرافت ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد، بها بدهیم.

عسکری با تاکید بر اینکه خشایارشا یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران است، اضافه کرد: او فرزند داریوش بزرگ از ملکه آتوسا است. فردی شناخته شده، اهل هنر و فرهنگ. در دوران او، بخش اعظمی از پروژه‌های تخت جمشید تکمیل شده است و نقش ویژه‌ای در قلمرو حاکمیتی و توسعه ایران داشته است.

وی یکی از اهداف مهم مدیریت مجموعه تخت جمشید را توسعه موزه این مجموعه جهانی عنوان و خاطر نشان کرد: طرح توسعه موزه د ر دستور کار است و طبق برنامه ریزی ها این موزه تخصصی به زودی با محوریت روایتگری دوره هخامنشیان را معرفی خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایش جام زرّین خشایارشا از هگمتانه در موزه تخت جمشید پیوند شایسته ای بین مردم دو استان کشور را رقم زده است. این جام زرّین با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل استان فارس، اداره کل موزه‌ها، موزه ملّی ایران باستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ۲۹ اردیبهشت به مدت سه ماه در موزه تخت جمشید برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است و هر روز قابل بازدید است.

جام زرین خشایارشا تا سه ماه آینده در موزه تخت جمشید می ماند

کد خبر 754759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    این جام نباید از موزه ملی خارج شود .چون به تخت جمشید اطمینان نیست