وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پدیده غالب در اصفهان است/ دمای هوا گرم‌تر می‌شود

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره تداوم فعالیت سامانه وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه خیزش گردوخاک از گاهی تندباد لحظه‌ای، کاهش کیفیت هوا و دید در مناطق مستعد استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه ناپایدار در حال خروج از استان است.

وی افزود: بر این اساس از اواخر روز سه‌شنبه سامانه جدید بر روی استان تا پایان هفته جاری خواهد بود، از این‌رو وضعیت جوی تا وقت دوشنبه صاف در ساعات بعدازظهر رشد ابر همراه با وزش باد و گاهی تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در مناطق شمال و شرق احتمال گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید در بعضی نواحی غرب به صورت محلی، احتمال رگبار پراکنده بهاری پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی با فعالیت سامانه وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه گردوخاک در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از ظهر جمعه آغاز شده و تا اواخر وقت فردا با وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

امینی: طی امروز و فردا مناطق شمال، شرق و مرکز استان به ویژه خوانسار، گلپایگان، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، خوروبیابانک، بادرود، نطنز، نائین، کوهپایه، ورزنه، چوپانان، مهاباد، اصفهان، فرودگاه اصفهان، مورچه خورت، نجف‌آباد، کبوترآباد، لنجان (زرین شهر) را فرا می‌گیرد.

وی اظهار کرد: طوفان گردوخاک و شن در مناطق مستعد، کاهش دید و کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری به ویژه سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال از مخاطرات این سامانه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: اجتناب از رفت و آمدهای غیرضروری برای سالمندان، بیماری‌های تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به ویژه مراکز بهداشتی، ممنوعیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت در فعالیت‌های عمرانی، خودداری در عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساز و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

وی بیشینه دما طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق دو تا چهار درجه افزایش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

امینی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با دمای ۷ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 754665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.