خراسان جنوبی برای همکاری با کشورهای همسایه آمادگی لازم را دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی برای همکاری با کشورهای همسایه آمادگی لازم را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت، امروز _ شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت_ در دیدار با سر کنسول ترکیه در مشهد اظهار کرد: اولویت اصلی دولت سیزدهم توجه خاص به کشورهای همسایه است که در این راستا همکاری‌های زیادی را شاهد هستیم و خراسان جنوبی نیز آمادگی کامل را برای همکاری با کشورهای همسایه دارد.

وی افزود: با توجه به اشتراکات مذهبی بین دو کشور و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در خراسان جنوبی و ترکیه فرصت مناسبی برای همکاری‌های دو جانبه وجود دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این مدت واردات ایران از ترکیه هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: صادرات ایران به ترکیه سال گذشته چهار میلیارد و دویست میلیون دلار بود که رتبه چهارم مقاصد صادراتی را در این باره داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ارزش کالاهای صادراتی از خراسان‌جنوبی به ترکیه سال گذشته ۴۲۰ هزار دلار بوده است، گفت: ظرفیت‌های اقتصادی، مزیت‌ها و پتانسیل‌های ترکیه و نیز عزم و اراده دو طرف، فرصت مناسبی برای برقراری روابط اقتصادی خراسان جنوبی با ترکیه است.

قناعت با اشاره به سهم ۱.۵ درصدی صادرات ایران و سه درصد واردات از ترکیه، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سطح ملی و استانی قابل افزایش است.

به گفته او از تشکیل خراسان جنوبی حدود ۲۰ سال می‌گذرد و این سومین استان پهناور کشور، ظرفیت‌های فراوانی در زمینه ذخایر معدنی، محصولات مزیت‌دار کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با ۳۳۱ کیلومتر، بیشترین مرز مشترک را با افغانستان دارد، افزود: ما چهار گذرگاه مرزی با افغانستان داریم که یکی ماهی‌رود است که ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات ایران از این مرز انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین ترانزیت کالا از بندرعباس و چابهار به آسیای میانه از مرز ماهی‌رود انجام می‌شود، متذکر شد: بیشتر ترانزیت کالا از خلیج فارس به آسیای میانه نیز به دلیل ۵۰ کیلومتر کمتر بودن مسیر، از این طریق انجام می‌شود.

وی با اشاره به بیان ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این استان دارای مساجد و آثار باستانی بسیار قدیمی، ۹ اثر ثبت جهانی و دانشگاه‌های باقدمت زیادی است.

قناعت ادامه داد: در حوزه معادن نیز ۷۱۴ معدن با مواد ارزشمند فلزی و غیرفلزی شامل ۵۵ نوع ماده معدنی و حدود هفت میلیارد تن حجم ذخیره معدنی هستیم.

وی تصریح کرد: سنگ‌های تزئینی و کانی‌های با ارزشی همچون بنتونیت، گرانیت، آهن، مرمریت، بازالت، سرب، مس، زغال سنگ در این استان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: خراسان جنوبی دارای رتبه نخست در ذخایر منیزیت و ذخایر نسوز کشور است و ۸۵ درصد بنتونیت خاورمیانه در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی دارای محصولات خاصی در کشور و به نوعی در جهان هستیم، ادامه داد: رتبه نخست تولید زرشک در ایران و جهان با حدود ۹۹.۵ درصد از آن خراسان جنوبی است.

قناعت ادامه داد: این استان رتبه نخست تولید عناب کشور با حدود ۹۷ درصد، رتبه دوم کشور در تولید زعفران و رتبه سوم کشوری در تولید گیاهان دارویی با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی را دارد.

وی متذکر شد: خراسان جنوبی رتبه چهارم کشوری در تولید پنبه، رتبه پنجم در تولید پسته و گل نرگس و رتبه هشتم در تولید انار کشور را دارد.

قناعت خاطرنشان کرد: آبزیان، مرغ مادر و جوجه یک روزه از تولیدات خراسان جنوبی است و این استان از ظرفیت فرآوری زرشک و انار و بسته‌بندی زرشک برخوردار است.

وی با بیان اینکه پرهیز از خام‌فروشی یکی از موضوعات مهم در دولت سیزدهم و مطالبه مردم است، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته سمت و سوی حرکت در حوزه معادن و کشاورزی به سمت ایجاد کارخانه‌های فرآوری است.

قناعت تصریح کرد: مزیت‌های فراوان دیگری از جمله فرودگاه بین‌المللی بیرجند و طبس که از قابلیت افزایش پرواز برخوردارند نیز در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله آن در ماهی‌رود از دیگر ظرفیت‌های موجود در استان است.

استاندار یادآور شد: در استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان تنها یک درِ ورود به افغانستان و در خراسان جنوبی دو در وجود دارد.

وی تأکید کرد: ایجاد شهرک تخصصی زرشک و کارخانه‌های فراوری محصولات کشاورزی و مواد معدنی از جمله نیازهای استان است.

مهدی جعفری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه خراسان جنوبی از تنوع مواد معدنی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: استاندار خراسان جنوبی به انجام مراودات تجاری اهتمام ویژه‌ای دارند و در این راستا خواستار تلاش برای گسترش روابط استان با دیگر کشورها شده‌اند.

وی با تأکید بر این که برای ما خیلی مهم است، مراودات ما طولانی مدت باشد، ادامه داد: خراسان جنوبی دارای بیشترین تنوع مواد معدنی با بیش از ۵۰ ماده معدنی است و از آن جایی که ترکیه در زمینه واردات سنگ از ایران اقدام کرده است، آمادگی داریم که در استان کارخانه فراوری سنگ ایجاد کنید.

جعفری افزود: خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی هم ظرفیت‌های خوبی دارد و آماده همکاری برای بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی هستیم و در جلسات مشترک با اتاق بازرگانی و منطقه ویژه و نشست با تجار در این باره گفت‌وگو خواهیم کرد.

کد خبر 754652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.