انتقاد امام جمعه تبریز از کوتاهی بانک‌ها در حمایت از ازدواج

امام جمعه تبریز گفت: چرا بانک‌ها در حمایت از جوانی و جمعیت و اختصاص وام‌های ازدواج کوتاهی می‌کنند و کاری می‌کنند تا متقاضیان وام پشیمان شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: سوم خرداد ماه آزادسازی خرمشهر است؛ آزادسازی خرمشهر مظهر بزرگی از نصرت خداوند نسبت به مؤمنان و مجاهدان در راه خداست و یک افتخار جاودانه است و باید این روز و عملیات بیت‌المقدس برای همیشه زنده نگه داشته شود.

وی افزود: عملیات آزادسازی یک عملیات بزرگ و اعتماد و ایجاد زنجیره پیروزی در کشور بود که الان در قالب جبهه مقاومت ادامه دارد. امام جمعه تبریز بیان داشت: نقش آذربایجان در آزادسازی خرمشهر کم کاری شده است زیرا باید این نقش برجسته شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: دفاع مقدس نمونه بارز اهمیت مردم تبریز و آذربایجان است؛ پیروزی‌های کم نظیر مقاومت بار دیگر ثابت کرد مقاومت در غرب آسیا ادامه دارد و به عبارتی پیروزی‌های جبهه مقاومت در ادامه آزادسازی خرمشهر است.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انقلابی بماند، گفت: این مجلس باید انقلابی باشد و انقلابی بماند؛ زیبایی‌های مشارکت و امنیت انتخابات اخیر با وجود برخی مسائل بسیار عالی بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: مشارکت ۴۱ درصدی مردم با وجود همه مشکلات اعم از مشکلات معیشتی نشان داد هر مسؤول وظیفه دارد تا مشکلات مردم را حل کنند و رفع مشکلات آنها جزو اولویت باشد.

وی ادامه داد: غلبه برخی بداخلاقی انتخاباتی در هر دو انتخابات دیده شد؛ تندروی و خشونت کلامی، تشدید دو قطبی‌ها کاذب از نازیبایی‌های انتخاباتی بود که نباید در آینده ادامه یابد. خطیب نماز جمعه متذکر شد: رهبر معظم انقلاب نیز از این نازیبایی‌ها ابراز ناراحتی کرد.

وی خطاب به ۱۹ نماینده منتخب استان گفت: آرزوی موفقیت دارم و از نمایندگانی که انتخاب نشدند نیز تشکر می‌کنم زیرا در این مدت ۴ سال زحمات زیادی کشیدند.

نماینده ولی فقیه ابراز کرد: ۱۷۴ نفر از نمایندگان تازه نفس است که اولین وظیفه آنها قطعاً آشنایی با قوانین و گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب است؛ نمایندگان باید با گفتمان ولایت آشنا شوند و این مسیر را دنبال کنند و جانمایی واقعی و بدون احساس هیجان بر اساس تخصص و نیاز جامعه پیش روند و به مطالبات رهبری در جهش تولید با مشارکت مردمی تلاش کنند و در مبارزه با تبعیض و فساد جلو روند.

آیت الله آل‌هاشم ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان گفتند هر کسی به زیارت من بیایید در سه جا شفاعت‌شان خواهم کرد. وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) ایجاد قدرت برای مردم بود و حال نیز حرم این امام رضوی مرکز نور و همدلی و اتحاد است.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) ولی نعمت مردم ایران است و حرم ایشان نشانگر زنده بودن اتحاد و وحدت است و وجود ایشان در ایران ظرفیت عظیم است.

وی در اعلام مناسبت‌های هفته به روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی‌ها رابط بین مردم و مسؤول هستند؛ ارتباطات نقش کلیدی در پیشرفت جوامع بشری ایفا می‌کند و همچنین روابط عمومی از مدیریت بحرانی و مسائل پیچیده نقش ایفا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: این روز فرصتی است تا بر اهمیت روابط عمومی تاکید کنیم زیرا هر کدام از ما می‌توانیم نقشی در توسعه ایفا کنیم و امید است روزی روابط عمومی شفاف و پایه و اساس باشد.

وی به روز ملی جمعیت اشاره کرد و گفت: جمعیت موهبتی عظیم اما مغفول است؛ جمعیت سرمایه اصلی کشور است؛ افزایش جمعیت به پویایی وتوسعه اقتصادی جامعه کمک می‌کند و همچنین استقلال و امنیت ملی را هم ایجاد می‌کند.

آل‌هاشم با تاکید بر سفارشات رهبری گفت: ما باید برای افزایش نرخ باروری و تقویت جمعیت و خانواده برنامه اساسی در جامعه داشته باشیم و برای تحقق سیاست‌های جمعیت گام اساسی برداریم.

وی با گلایه از بانک‌ها گفت: هیأت دولت در رابطه با افزایش جمعیت به بانک‌ها و بانک مرکزی دستورات لازم را صادر کردند اما بانک‌ها کم‌کاری می‌کنند؛ بانک‌ها آنگونه که باید به میدان بیایند، نمی‌آیند و کاری می‌کنند تا متقاضیان وام پشیمان شوند. امام جمعه تبریز متذکر شد: مسؤولان بانک به دستورات دولت توجه کنند و حامی جوانان باشند.

امام جمعه تبریز در بخش خطبه‌های عبادی نماز جمعه با بیان اینکه استغفار شستشو از گناه است و توبه نیز بازگشت به صفای دل است، گفت: اهل بیت (ع) هم خودشان استغفار کرده و هم مردم را به استغفار دعوت می‌کردند.

وی ادامه داد: روایت است اگر مردم هنگامی که بر خود ستمی دیده و یا کردند و از خداوند طلب مغفرت کردند، پیامبر اکرم (ص) برای آنها طلب استغفار می‌کند.

آل‌هاشم به بازدید سرزده خود از اداره کل ثبت و احوال اشاره کرد و گفت: آن روز جلسه‌ای در اداره بود و موضوع جلسه نیز بحث جمعیت بود که موضوع بسیار مهم و پراهمیت است؛ مطالبه جدی بنده از مسؤولان و متولیان جمعیت این است از برنامه تشریفاتی پرهیز کنند باید حل مساله در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: جامعه باید نسبت به فرزندآوری اغنا شود زیرا در غیر این صورت سمینار و همایش راهی از پیش نخواهد برد. خطیب نماز جمعه افزود: باید جامعه در خصوص افزایش جمعیت روشنگری شود و اعتماد جامعه ایجاد شود تا از این خطر پیش رو (پیری جمعیت) جلوگیری شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) بخشنده گناهان نیست ولی واسطه عفو الهی است. وی خاطرنشان کرد: نافرمانی و انجام برخی از گناهان از اسباب نزول برخی بلایاست و راه مقابله با آن توبه و استغفار است.

امام جمعه تبریز بیان داشت: استغفار مانع بلاست و توبه و زیارت اولیای پیامبر و استغفار از اهمیت ویژه‌ای در برابر پروردگار دارد به طوریکه سرنوشت امت را می‌تواند تغییر دهد. گزارش فارس حاکی از آن است جمعی از خدام حرم رضوی در نماز جمعه تبریز حضور داشتند.

کد خبر 754384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.