نژاد آهو و پلنگ در منطقه هفتاد قله اراک تکثیر و احیا می‌شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور افزایش گونه های جانوری و صیانت از حیات وحش، نژاد آهو و پلنگ در منطقه هفتاد قله اراک تکثیر و احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، حسن اکبری پیش از ظهر امروز _شنبه بیست و دوم اردیبهشت_ در جریان سفر یک روزه به استان مرکزی در بازدید از دو منطقه حفاظتی چنار و هفتاد قله در استان‌مرکزی اظهار کرد: برای صیانت از نسل گونه‌های جانوری استان درصدد هستیم زمینه احیا و تکثیر آهو و پلنگ در استان را مهیا کنیم.

وی افزود: منطقه هفتاد قله از نظر طعمه وضعیت خوبی دارد، توجه استان و سابقه حفاظت آن ایجاب می‌کند در راستای تکمیل زنجیره غذایی گام برداریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور افزایش گونه‌های جانوری و صیانت از حیات وحش، نژاد آهو و پلنگ در منطقه هفتاد قله اراک تکثیر و احیا می‌شود.

اکبری افزود: طبق بررسی‌های انجام شده منطقه‌ی هفتاد قله مستعد پرورش گونه‌ی آهو و پلنگ است از این‌رو ابتدا حفاظت زیستگاه و سپس کار تکثیر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: روحیه تحول گرایی و بهبود وضعیت مدیریت مناطق حفاظت شده در استان مرکزی به خوبی مشاهده شد، امیدی رود این روحیه همچنان در مجموعه مدیریتی ادامه داشته باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بازدید از این منطقه به منظور بررسی دورنمای کلی و بخشی از منطقه حفاظت شده چنار برای ارزیابی این منطقه به عنوان زیستگاه احیا و تکثیر آهو انجام شده است.

اکبری با اشاره به بازدید از مجموعه هفتاد قله اراک هم اظهار کرد: بارش‌های اواخر اسفند و اوایل بهار وضعیت خوبی را برای تقویت پوشش گیاهی و تأمین تغذیه حیات وحش در این منطقه فراهم کرده است‌.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات زیرساختی خوبی در این منطقه مشاهده شده، در حوزه تأمین تجهیزات حفاظتی و زیرساخت‌های آبی در منطقه اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین در حوزه آبی علیرغم اینکه بارندگی نسبتاً خوبی در مناطق از جمله هفتاد قله ایجاد شده اما بافت خاک به گونه‌ای است که به تعداد کافی چشمه در تمام منطقه وجود ندارد.

اکبری اضافه کرد: در زمینه کنترل آب باران و انتقال آب از چشمه‌ها در محدوده‌هایی که آب کمتری دارد، اقدامات قابل تقدیری در استان مرکزی انجام شده است.

وی تصریح کرد: تعمیرات خوبی در پاسگاه‌ها رخ داده و این مکان‌ها بروز رسانی شده‌اند و از نظر وسایل نقلیه هم با تزریق منابع اعتباری استان و خارج از اعتبارات ملی انجام شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت نیرو در این مجموعه از لحاظ تعداد محیط‌بان خوب نیست و این مهم در حالی است که باید برای ایجاد حداقل‌های حفاظت پاسگاه‌ها در حد معمول فعال باشند که این شرایط مشاهده نشد و نیاز است این موضوع هم از طریق ستاد و هم از طریق استان پیگیری شود.

اکبری با بیان اینکه استان مرکزی در گذشته نسبتاً دور واجد جمعیت‌هایی از آهو و گونه‌هایی برجسته از جمله پلنگ در برخی زیستگاه‌ها بوده است گفت: این مهم نیازمند بررسی است، باید برای احیای احیای آنها گام‌های اساسی برداشته شود چراکه منطقه هفتاد قله از لحاظ طعمه وضعیت خوبی دارد و توجه استان و سابقه حفاظت آن ایجاب می‌کند در راستای تکمیل زنجیره‌های غذایی گام برداریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای آهو و پلنگ در این سفر تجارب و پیشنهادات خوبی ارائه شد اظهار کرد: این پیشنهادات در ستاد بررسی می‌شود امید می‌رود شاهد گام‌های خوب در این حوزه باشیم.

اکبری با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از سرمایه گذاران فعال و علاقه‌مند در حوزه محیط زیست افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌های محیط زیستی است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه مشارکت مردم باید بتوان اقدامات جدیدی را رقم زد گفت: با روحیه مشاهده شده در استان به نظر می‌رسد می‌توان از سرمایه گذاران فعال و علاقه‌مند در حوزه محیط زیست استفاده کرد تا بخشی از هزینه‌ها و بار حفاظت به مردم واگذار شود و هم اینکه مردم بتوانند از منافع حفاظت اعم از تفرجگاه‌ها و سایر امکانات مناطق بهره مند شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هدف سازمان محیط زیست نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت مردم است تا با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شده و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر شود.

کد خبر 752609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.