۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
مهار نسبی کاهش زادآوری در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شیب زادوولد طی سال‌های اخیر در استان منفی بوده که نشان‌دهنده مهار نسبی کاهش زادآوری در گیلان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، محمدتقی آشوبی امروز _شنبه بیست‌ودوم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از ماماهای گیلان که در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شده است، اظهار کرد: سلامت مادران و نوزادان در بسیاری از کشورها اولویت ملی است و مرگ‌ومیر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده کیفیت زندگی زنان در سنین باروری است.

وی افزود: شغل مامایی نقش کلیدی در روند طبیعی بارداری و زایمان دارد و حضور مستمر ماما در فرایند بارداری و زایمان، سلامت مادر و نوزاد را بهبود می‌بخشد و سطح رضایت مادر را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ‌ومیر کودکان را زیر نظر بودن مادران و نوزادان دانست و تصریح کرد: ماماها تأثیر مهمی بر وضعیت سلامت مادران دارند و در نتیجه بر سلامت خانواده نیز اثرگذار هستند.

آشوبی با اشاره به نقش ماما در جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به بحران جمعیتی بخش اعظم تلاش و توجه سازمان‌های مختلف کشوری بر جوانی جمعیت معطوف شده و نقش ماماها در آن مؤثر بوده است.

وی با اشاره به میزان موالید در گیلان گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان موالید حدود ۲۲ هزار نفر، درسال ۱۴۰۱ میزان موالید ۲۰ هزار و ۶۶ نفر و در سال ۱۴۰۲ میزان موالید ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با وجود کاهش موالید در استان وضعیت جمعیتی بهبود پیدا کرده است، تصریح کرد: شیب زادوولد در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ با منفی ۱۰ درصد، شیب زادوولد ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۲ با منفی ۴.۳ درصد و شیب ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۳ نیز منفی خواهد بود که نشان‌دهنده مهار نسبی کاهش زادآوری در استان است.

آشوبی اضافه کرد: سیر زادوولد در کشور نسبت به سقوطی که در گذشته داشتیم مهار شده است و شیب کندی را طی می‌کند، همچنین حوزه جمعیتی ماماها بیانگر خبرهای خوب است.

وی افزود: مشاوره فرزندآوری، کنترل سقط، هدایت به درمان ناباروری و مراقبت‌هایی که ماماها می‌کنند موجب می‌شود که در آینده نه‌چندان دور با سیر صعودی جمعیت روبه‌رو شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به شرایط حساس جمعیتی کشور و اهمیت موضوع جوانی جمعیت، توجه به جامعه مامایی و برآوردن نیازهای حرفه‌ای و شخصی این گروه تأثیرگذار، یکی از مهم‌ترین وظایف ما است.

آشوبی تاکید کرد: برجسته کردن اهمیت آموزش، تصویب قوانین و سیاست‌هایی برای در اختیار قرار دادن خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و کارآمد برای بهبود کیفیت، مراقبت و کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 752547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.