تاثیر قدرت نوروپلاستیسیتی بر نوسازی مغز و ایجاد مسیرهای جدید در ذهن

یک روان‌شناس گفت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مغز انسان پویایی شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند در طول زندگی به‌طور مداوم تغییر کند و با شرایط جدید سازگار شود؛ این قابلیتِ مغز به نوروپلاستیسیتی یا انعطاف‌پذیری عصبی مشهور است.

سارا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درک نوروپلاستیسیتی، دریچه‌ای نو به سوی فهم چگونگی عملکرد مغز و درمان اختلالات مغزی گشوده است و با استفاده از این دانش می‌توان روش‌های جدیدی برای بهبود یادگیری، حافظه و توانایی‌های ذهنی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مانند آلزایمر، پارکینسون و افسردگی ابداع کرد.

وی افزود: مغز با تمرین قوی‌تر می‌شود؛ تجربیات ما، مانند یادگیری، افکار و احساساتمان، به‌طور دائمی مغز را شکل می‌دهند و آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کنند؛ این پدیده که به آن نوروپلاستیسیتی یا انعطاف‌پذیری عصبی می‌گویند، موجب می‌شود مغز با گذشت زمان تغییر کند و به مرور با شرایط جدید سازگار شود.

مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روان‌شناسی استان اصفهان بیان کرد: هر بار که به‌طور مکرر به چیزی فکر کنیم یا احساسی را تجربه کنیم یا مهارتی را یاد می‌گیریم، مسیرهای عصبی جدیدی را ایجاد کرده‌ایم؛ این تغییرات کوچک، وقتی به اندازه کافی تکرار شوند، منجر به تغییراتی در نحوه عملکرد مغز خواهد شد، از این‌رو این انعطاف‌پذیری در تمام طول عمر حتی در سنین بالا وجود دارد، به همین دلیل است که هرگز برای یادگیری چیزهای جدید، تغییر عادت‌ها یا غلبه بر چالش‌ها دیر نیست.

وی اضافه کرد: آنچه که اغلب انجام می‌دهیم، در آن قوی‌تر می‌شویم و آنچه که انجام نمی‌دهیم آرام‌آرام محو خواهد شد؛ این پایه فیزیکی است برای اینکه که تکرار یک فکر یا عمل برای بارها و بارها، قدرت آن را زیاد می‌کند، در طول زمان اتوماتیک می‌شود به‌گونه‌ای که جزئی از ما خواهد شد؛ در نهایت ما به معنای واقعی کلمه به آن چیزی تبدیل می‌شویم که می‌اندیشیم و انجام می‌دهیم.

محمدی گفت: ذهن مانند یک شبکه از جاده‌ها است؛ هر بار که به یک فکر، احساس یا رفتار خاص می‌پردازیم، از یک مسیر مشخص در این شبکه عبور می‌کنیم؛ تکرار این مسیرها، آن‌ها را قوی‌تر و عبور از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: خبر خوب این است که می‌توانیم مسیرهای جدیدی را نیز در مغز خود ایجاد کنیم؛ هنگامی که چیز جدیدی یاد می‌گیریم، به یک احساس جدید توجه می‌کنیم یا کاری جدید انجام می‌دهیم، در واقع در حال ساختن یک جاده جدید در ذهن خود هستیم؛ هرچه بیشتر از این مسیر جدید عبور کنیم، قوی‌تر می‌شود و به مرور جایگزین مسیرهای قدیمی‌تر می‌شود، به این ترتیب می‌توانیم نحوه تفکر، احساس و رفتار خود را تغییر دهیم.

این روان‌شناس بیان کرد: انعطاف‌پذیری مغز، توانایی ایجاد این مسیرهای جدید و رها کردن مسیرهای قدیمی است؛ این فرآیند به ما امکان می‌دهد تا با چالش‌های جدید روبه‌رو شویم، مهارت‌های جدید یاد بگیریم و به عنوان یک انسان رشد کنیم، بنابراین با کنترل نوروپلاستیسیتی می‌توانیم تمام افکار و رفتارهای خود را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: هر بار که عادت نامناسبی را ترک می‌کنید یا دیدگاهتان را نسبت به چیزی تغییر می‌دهید، گویی مسیر جدیدی در مغزتان ایجاد می‌شود؛ با تکرار و تمرکز آگاهانه روی این تغییرات، می‌توانید مغزتان را از نو بسازید و هرچه بیشتر از این قابلیت خارق‌العاده استفاده کنید، مغزتان قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهد شد.

کد خبر 747303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.