ایجاد دیدگاه پژوهشی بین دانش‌آموزان و معلمان در اولویت آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آموزش‌وپرورش دو مأموریت در زمینه پژوهش دارد، گفت: مأموریت اول حل مسائل نظام آموزش‌وپرورش مبتنی بر داده‌پژوهی و مأموریت دوم نیز ایجاد باور و دیدگاه پژوهشی بین دانش‌آموزان و معلمان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حدود ۲۳ سال است موضوع پژوهش در قالب‌های مختلف و در بدنه آموزش‌وپرورش شکل گرفته و تا حدودی جای پای خود را باز کرده است، اظهار کرد: نسبت به آنچه باید باشیم، خیلی عقب هستیم، موضوع پژوهش یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

وی افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی زیر ۰.۵ درصد است و در کشورهای پیشرفته بالای ۱.۵ درصد است، در سال ۱۳۹۲ با ۱۲ میلیون دانش‌آموز نسبت بودجه آموزش‌وپرورش به بودجه عمومی کشور ۱۰.۵ درصد بود که اکنون با ۱۶ میلیون دانش‌آموز همچنان همین قدر است که این نشان می‌دهد دچار شکاف عمیق در نظر و عمل شده‌ایم، گفتمان‌ها متعالی است، اما در عمل چیز دیگری محقق می‌شود؛ زمانی می‌توانیم کشور را به قله‌های رفیع برسانیم که آموزش و پرورش اولویت اول کشور باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش به معنای تفکر و تعقل نظام‌مند برای حل مسائل و رفع مشکلات است، تصریح کرد: علم محصول پژوهش و لازمه و مقدمه علم، پژوهش است؛ توسعه ضریب پژوهش و پژوهشگری در صدر وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است.

کاظمی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش دو مأموریت در زمینه پژوهش دارد، ادامه داد: مأموریت اول، حل مسائل نظام آموزش‌وپرورش مبتنی بر داده‌پژوهی و مأموریت دوم نیز ایجاد باور و دیدگاه پژوهشی بین دانش‌آموزان و معلمان است، چراکه معتقدیم به همان میزان که در قبال آموزش مسئول هستیم، در قبال پژوهش هم مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که در برنامه‌ها دچار آزمون و خطا هستیم این است که از داده پژوهشی استفاده نکردیم و با اشاره به لزوم آموزش سواد پژوهشی و جریان‌سازی پژوهشی در آموزش‌وپرورش گفت: اگر این مأموریت را درست انجام ندهیم، دانش‌آموز و معلم پژوهشگر نخواهیم داشت، در این بخش بر اساس آمار، خیلی توفیق نداشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زمانی می‌توانیم معلم پژوهشگر تربیت کنیم که ساختار برنامه درسی مدرسه، تألیف کتب درسی و روش‌های تدریس بر این مبنا باشد و در این حوزه کاستی‌های بسیاری داریم و امیدوارم در بازبینی کتاب‌های درسی به این مؤلفه توجه اساسی داشته باشند، افزود: وقتی ساختار درس به گونه‌ای طراحی شود که معلم در مسیر پژوهش قرار گیرد به توسعه این کار کمک می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه نکته بعدی آموزش است و بدون آشنایی با روش‌ها و مهارت‌های پژوهشی در حوزه معلمان و دانش‌آموزان نمی‌توانیم موفق باشیم، ادامه داد: موضوع بعدی امکانات پژوهشی در مدارس و ادارات است، البته پژوهش‌سراها ایجاد شده است، اما سوال اینجاست که آیا نیاز دانش‌آموزان را مرتفع می‌کند و آیا تجهیزات به‌روز است؟

وی با بیان اینکه ساختار شبکه‌ای در بحث پژوهش نداریم، اظهار کرد: به نظرم در ساختار جدید باید معاونت آموزشی و پژوهشی دوره ابتدایی و معاونت آموزشی و پژوهشی دوره متوسطه ایجاد شود، باید به دنبال پژوهش مسئله محور برویم که مشکلی از مشکلات را حل کند، می‌توانیم از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور مانند وزارت علوم و بنیاد نخبگان در کار پژوهشی کمک بگیریم، همچنین نظام مسائل را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باید ارائه دهیم.

کد خبر 819408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.