مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

تاکسیرانان رشتی در سال‌های اخیر با مشکلاتی همچون نبود بیمه و فرسودگی خودرو روبه‌رو هستند آنچه معیشت و کار آن‌ها را به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار حمل‌ونقل شهری تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، تاکسیرانان مهم‌ترین بخش حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر هستند که هر صبح تا شام در سرما و گرما به هر کوچه و خیابانی سرک می‌کشند تا شهروندان را به مقصد برسانند.

بودن یا نبودن رانندگان تاکسی بر روند زندگی همه شهروندان مؤثر است، با این وجود اوضاع و احوالشان نابسامان است، انگار دست‌اندازهای زندگی بیشتر از دست‌اندازهای خیابان رنجشان می‌دهد؛ می‌گویند دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و دائم اندر خم یک کوچه‌اند.

تاکسیرانان رشتی همچون رانندگان شهرهای دیگر با مشکلاتی همچون درآمد اندک، افزایش سرسام قیمت لوازم یدکی، روغن، لاستیک و سایر هزینه‌ها و فرسودگی خودرو روبه‌رو هستند.

ساحل فیلسوف، عضو کارگروه رانندگان تاکسی شهر رشت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت به صورت نقدی اجرا می‌شود، قیمت خودروهای ارائه شده در این طرح بسیار گران است و موجب شده است این طرح در رشت و سایر شهرهای گیلان با استقبال بسیار کم مالکان تاکسی روبه‌رو شود.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به نتیجه نمی‌رسد

وی با بیان اینکه در استان گیلان بیش از ۱۲ هزار خودرو تاکسی وجود دارد، می‌افزاید: طرح نوسازی تاکسی فرسوده با چنین شرایطی هرگز به نتیجه نمی‌رسد، زیرا رانندگان توان مالی برای تعویض خودرو خود را ندارند.

عضو کارگروه رانندگان تاکسی شهر رشت خاطرنشان می‌کند: دولت در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، توان اعطای خودرو ارزان قیمت را ندارد و باید تسهیلات وام بانکی کم‌بهره با اقساط بلندمدت در اختیار تاکسیرانان قرار دهد تا بتوانند خودروی قدیمی و فرسوده خودشان را بازسازی کنند.

فیلسوف تصریح می‌کند: از سال ۱۳۹۲ سازمان تأمین اجتماعی، سامانه مربوط به بیمه رانندگان تاکسی را بسته است و امکان ثبت‌نام در این سامانه وجود ندارد در حالی که طی این مدت بسیاری از تاکسیرانان بیمه نشده‌اند و رانندگان با هزینه شخصی و به صورت آزاد خود را بیمه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی از طرف دولت و هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند و هنگام بیماری برای درمان خود و خانواده هزینه زیادی پرداخت می‌کنند، تاکید می‌کند: بیمه تاکسیرانی کمترین حمایتی است که دولت می‌تواند برای رانندگان تاکسی اعمال کند.

عضو کارگروه رانندگان تاکسی شهر رشت اظهار می‌کند: به تازگی رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت به منظور زیر پوشش قرار گرفتن رانندگان تاکسی بدون بیمه، تفاهم‌نامه‌ای با مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گیلان برای بهره‌مندی رانندگان تاکسی رشت از خدمات بیمه‌ای بر اساس تبصره این صندوق منعقد کرده است تا شرایط لازم برای پوشش بیمه‌ای تاکسیرانان را فراهم کند.

فیلسوف عنوان می‌کند: حدود هشت سال پیش و با هدف ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان در رشت به عنوان شهر اولین‌ها، نخستین کتابخانه سیار تاکسی با حدود ۴۰ جلد کتاب سازمان کتابخانه‌های عمومی را راه‌اندازی کردم و بدون هیچ‌گونه حمایتی در دوران فعالیت تاکسیرانی کتاب‌ها را به ۶۰۰ جلد افزایش دادم، اما اکنون بیش از یک سال است که به دلیل فرسودگی تاکسی کارم را تعطیل کرده‌ام.

وی اضافه می‌کند: برای ثبت ملی تاکسی کتابخانه سیار به تهران رفتم و با مسئولان مرتبط نامه‌نگاری کردم، اما درخواست‌های من تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

نوسازی تاکسی‌های فرسوده باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود

استاندار گیلان با بیان اینکه در استان به طور میانگین روزانه بین سه تا ۳.۵ میلیون لیتر و در پیک مسافر بین چهار تا ۴.۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، خاطرنشان می‌کند: می‌توان با نوسازی خودروها و تاکسی‌های فرسوده میزان مصرف بنزین را کاهش داد و در عین حال خدمات مطلوب در اختیار مردم استان قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر خودروهای نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده گیلان شود ضمن کاهش مصرف بنزین و آمار فوتی‌های سوانح رانندگی درون شهری، آلودگی شهر رشت و سایر شهرها نیز کاهش پیدا می‌کند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه بهترین خودروها باید برای تردد مردم در سطح شهرها فعال باشد، اضافه می‌کند: شهروندان مختلف برای تردد در سطح شهرها از تاکسی استفاده می‌کنند؛ بنابراین تاکسی باید از کیفیت و شرایط خوبی برای جابه‌جایی مردم برخوردار باشد.

حق‌شناس با بیان اینکه آماده پذیرش راهکارهای نوین برای بهبود ارائه خدمات در بحث حمل‌ونقل عمومی هستیم، تصریح می‌کند: نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد و طرح مناسبی برای حمایت از تاکسیرانان تدوین شود.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

بیش از ۶۵ درصد ناوگان تاکسیرانی رشت در سن اسقاط است

علیرضا زارع، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ناوگان تاکسیرانی رشت حدود ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی شهری فعال دارد که از این تعداد در حال حاضر بیش از ۶۵ در سن اسقاط است.

وی می‌افزاید: در این مرحله دو خودروی جی ۴ و اف ام سی B ۵۱۱ محصول کرمان موتور و فردا موتور با سطح آلایندگی یورو پنج و با قیمت ۷۵۰ و ۸۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات وام بانکی برای نوسازی و جایگزینی تاکسی‌های درون‌شهری از سوی اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در نظر گرفته شده، اما قیمت آن بسیار زیاد است و مالکان تاکسی توان پرداخت وجوه آن را ندارند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت خاطرنشان می‌کند: به دلیل ارائه نشدن تسهیلات بانکی از سوی دولت برای متقاضیان طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده درون‌شهری، افزایش شدید قیمت و نقدی بودن وجوه خرید خودرو، این طرح با استقبال بسیار کم تاکسیرانان رشت روبه‌رو شده به نحوی که تنها یک نفر در طرح نوسازی تاکسی ثبت‌نام کرده است.

زارع تصریح می‌کند: بسیاری از تاکسیرانان از وضعیت اقتصادی و مالی خوبی برخوردار نیستند؛ بنابراین اگر دولت برای حمایت از آن‌ها تسهیلات بانکی کم‌بهره و اقساط بلندمدت از طریق طرح نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده ارائه ندهد، این طرح به نتیجه نمی‌رسد.

وی می‌گوید: ما پیگیر مشکلات تاکسیران هستیم، اما باید توان مالی کشور و دولت را نیز مدنظر قرار دهیم، اکنون هیچ خودروسازی حاضر نیست خودرو را با شرایط اقساطی و لیزینگ در اختیار تاکسیران قرار دهد.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

نمایندگان مجلس مشکلات تاکسیرانان را پیگیری کنند

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت تاکید می‌کند: موضوع پیگیری مشکلات تاکسی‌های فرسوده و بیمه تاکسیرانان از اختیارات استانی خارج و نیازمند پیگیری در سطح ملی است، از این‌رو این مشکلات باید توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه و پیگیری شود.

زارع با بیان نوسازی تاکسی‌های فرسوده موجب کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود، اظهار می‌کند: سال ۱۴۰۱ با کمک نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکاتباتی انجام دادیم تا برای نوسازی ۵۰ دستگاه از تاکسی‌های فرسوده ویژه فرودگاه و راه‌آهن تسهیلات وام بانکی دریافت کنیم، اما به این علت که رشت جزو شهرهای آلوده کشور نیست این درخواست مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد تاکسیرانان رشت بیمه تأمین اجتماعی ندارند، اضافه می‌کند: سازمان تأمین اجتماعی از سال ۱۳۹۲ سامانه مربوط به بیمه رانندگان تاکسی را بسته است و امکان ثبت‌نام در این سامانه وجود ندارد؛ در حال‌حاضر بیمه رانندگانی که قبل از بسته‌شدن سایت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند تداوم دارد و سایر تاکسیرانان مشمول حمایت دولت در این حوزه نمی‌شوند.

بیمه تاکسیرانان رشت را فراهم کردیم

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه به منظور زیرپوشش قرار گرفتن رانندگان تاکسی بدون بیمه از خدمات بیمه‌ای درمانی و بازنشستگی نشست‌هایی را با مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان برگزار کردیم، تصریح می‌کند: پس از پیگیری‌های لازم در نهایت تفاهمنامه‌ای با مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گیلان برای بهره‌مندی رانندگان تاکسی رشت از خدمات بیمه‌ای بر اساس تبصره این صندوق منعقد شد و شرایط لازم برای پوشش بیمه‌ای تاکسیرانان را فراهم کردیم.

محسن سماکچی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران و ترافیک شورای شورای اسلامی شهر رشت نیز دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر رشت فرسوده است و برای نوسازی تاکسی‌ها با چندین شرکت رایزنی‌هایی انجام دادیم و پیگیر رفع مشکلات تاکسیران هستیم.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

درآمد تاکسیرانان با دخل‌وخرج آن‌ها همخوانی ندارد

وی با بیان اینکه درآمد تاکسیرانان با دخل‌وخرج آن‌ها همخوانی ندارد، می‌افزاید: به دلیل ارائه نشدن تسهیلات بانکی از سوی دولت برای متقاضیان طرح تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده درون‌شهری، افزایش قیمت و نقدی بودن وجوه خرید خودرو، تاکسیرانان توان پرداخت وجوه و حتی اقساط ماهانه تعویض نوسازی خودروی فرسوده خودشان را ندارند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران و ترافیک شورای شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از کشورهای دنیا تاکسی‌ها با بیش از ۱۰ سال سن اجازه تردد در خیابان‌ها را ندارند، اما بعضی تاکسی‌های شهری رشت حدود ۲۰ سال عمر دارند و تا حدی فرسوده هستند که رانندگان آن با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

سماکچی تصریح می‌کند: بزرگترین دغدغه و مشکلات تاکسیرانان نداشتن بیمه تأمین اجتماعی، افزایش قیمت روغن، لاستیک و لوازم یدکی خودرو است که دولت باید این لوازم را با قیمت بسیار کمتری در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار دهد تا تاکسیرانان بدون دغدغه و آرامش خاطر به شهروندان خدمات‌رسانی کنند.

بیش از ۶۰ درصد مخازن تاکسی‌های گازسوز رشت فرسوده است

وی می‌افزاید: اکنون بیش از ۶۰ درصد مخازن تاکسی‌های گازسوز ناوگان تاکسیرانی رشت فرسوده شده و بسیار خطرآفرین است، اگر اتفاقی در شهر رخ دهد غیرقابل جبران خواهد بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران و ترافیک شورای شورای اسلامی شهر رشت اضافه می‌کند: پیگیری و هماهنگی با یک شرکت برای تعویض و نوسازی مخازن خودروهای تاکسی گازسوز به صورت اقساطی در دست انجام است.

سماکچی علت کاهش درآمد تاکسیرانان را تقویت نشدن حوزه گردشگری در شهر می‌داند و تاکید می‌کند: تقویت حوزه گردشگری تأثیر زیادی در رونق اقتصادی و درآمدی پایدار شهری دارد و تا زمانی که بسترها و زیرساخت‌های گردشگری همچون هتل‌ها و مراکز تفریحی مدرن برای حضور گردشگران خارجی در رشت فراهم و تقویت نشود، درآمد پایدار و مناسب برای تاکسیرانان ایجاد نمی‌شود.

وی ترافیک شدید در شهر رشت یکی دیگر از چالش‌ها برای تاکسیران می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ماندن در پشت ترافیک‌های پرحجم و طولانی، استهلاک خودروهای بی‌کیفیت را افزایش داده و باعث ایجاد هزینه‌های مضاعف و کاهش درآمد تاکسیرانان شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران و ترافیک شورای شورای اسلامی شهر رشت تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از تاکسیرانان از وضعیت اقتصادی و مالی خوبی برخوردار نیستند، دولت باید برای حمایت از آن‌ها تسهیلات بانکی کم‌بهره و اقساط بلندمدت را از طریق طرح نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده ارائه دهد تا تاکسیرانان توان و قدرت نوسازی خودرو خود را داشته باشند.

مثنوی هفتادمَن مشکلات تاکسیرانان رشت

داشتن بیمه تأمین اجتماعی از حقوق اولیه رانندگان تاکسی است

سماکچی با بیان اینکه داشتن بیمه تأمین اجتماعی از حقوق اولیه رانندگان تاکسی است و این گروه آسیب‌پذیر بدون بیمه از داشتن خدمات درمانی و حقوق بازنشستگی محروم هستند، عنوان می‌کند: بسیاری از تاکسیرانان رشت پس از سال‌ها فعالیت هنوز بیمه نشده‌اند و در تأمین هزینه‌های دارو و درمان خود و خانواده با مشکل جدی روبه‌رو هستند؛ بنابراین از مسئولان متولی انتظار داریم در امکان بهره‌مندی رانندگان تاکسی از بیمه تأمین اجتماعی همکاری داشته باشند.

وی می‌گوید: در حال رایزنی با تعدادی از شرکت‌های بیمه هستیم تا بتوانیم امکان بهره‌مندی رانندگان تاکسی از بیمه را فراهم کنیم.

رانندگی تاکسی از مشاغل سخت و طاقت‌فرسا است، رانندگان با داشتن مجوزهای لازم تحت نظارت سازمان حمل‌ونقل همگانی شهرداری به صورت شبانه‌روزی در شهر فعالیت می‌کنند؛ بنابراین دولت باید همچون سایر کشورهای توسعه یافته، تسهیلات لازم و بهترین خدمات حمایتی و بیمه‌ای را به تاکسیرانان اعطا کند تا این گروه آسیب‌پذیر بتواند با روحیه بالا و امنیت روانی کامل، خدمات شایسته و مطلوبی به شهروندان و مسافران ارائه کند.

گزارش از محمدرضا رشیدی خبرنگار ایمنا

کد خبر 818461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.